محسن هاشمی در نشست مشورتی روسای شورای کلانشهرها در رشت:

عملکرد مدیریت شهری در نقاط سیل زده و امداد رسانی مثبت بود/ بار توسعه شهر بر دوش شهروندان است

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروژه های بزرگ شهری عمدتا به مجموعه های دولتی، شبه دولتی، خصولتی ویا رانتی واگذار می شود و منابع آن نیز باید از طریق شهرفروشی وتراکم فروشی تامین شود

عملکرد مدیریت شهری در نقاط سیل زده و امداد رسانی مثبت بود/ بار توسعه شهر بر دوش شهروندان است

به گزارش ۸دی، محسن هاشمی در نشست مشورتی روسای شورای کلانشهرها و مراکز استان که در رشت درحال برگزاری است طی سخنانی با موضوع ارزیابی عملکرد مدیریت شهری در بحران سیل بهار امسال یادآور شد: عملکرد مدیریت شهری هم در نقاط سیل زده و هم در امداد رسانی سایر شهرداری های به مناطق بحران زده، مثبت ارزیابی می شود که جای تقدیر از شهرداران محترم دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این نکته که سیل بعنوان یکی از سوانح طبیعی، جنبه کاملا منفی ندارد گفت: منابع آبی حاصل از بارشهای شدید که بصورت سیل در شهرها و روستاها جاری می شود، می تواند بخشی از خسارتهای خشکسالی سالهای اخیر به سفرهای آب زیرزمینی ومحیط زیست را جبران کند.
او ادامه داد: براساس گزارش بارندگی ها تا پایان هفته جاری متوسط بارندگی در کشور ۳۳۳ میلیمتر بوده که دقیقا دوبرابر مدت مشابه سال آبی گذشته، ۶۵ درصد بیشتر از متوسط دهه گذشته و ۴۲ درصد بیش از متوسط پنجاه سال گذشته بوده است و نکته مهمتر اینکه این بارش ها نسبتا بصورت متوازن در کشور انجام شده است و در همه استانها متوسط باران سالجاری بیش از متوسط ۵۰ سال گذشته بوده است که این نکته مثبتی است، اما در کنار نزول رحمت الهی ، بدلیل برخی کاستی ها در ایجاد زیرساختها و انحرافات در عملکرد ما نسبت به محیط زیست شاهد بروز پدیده سیل و وارد شدن خسارات وتلفات جانی بودیم که خوشبختانه با بسیج امکانات ونیروی انسانی از سراسر کشور، ابعاد و خطرات اولیه بحران مهار شد وبرای جبران خسارات و بازسازی آسیبهای وارد شده جهت عادی شدن زندگی مردم نیز نیاز به حضور دستگاههای مسئول واختصاص منابع وجود دارد.
محسن هاشمی در ادامه سخنانش افزود: در ارزیابی های بعمل آمده مجموعا عملکرد مدیریت شهری هم در نقاط سیل زده و هم در امداد رسانی سایر شهرداری های به مناطق بحران زده، مثبت ارزیابی می شود که جای تقدیر از شهرداران محترم دارد.

وی خاطر نشان ساخت: با توجه به گستردگی اقلیمی ایران، امکان استفاده از امکانات وتجهیزات و نیروهای متخصص شهرداری های مناطقی که شرایط عادی دارند در نقاط بحران زده وجود دارد که اگر بانک اطلاعاتی بروز و هوشمندی جهت مدیریت بحران تهیه شود و مدیریت شهری تعامل مناسب را با این مدیریت بحران ملی بعمل آورد می توان یاری و امداد صورت گرفته در این بحران را بصورت محسوسی کارامدتر ، سریعتر واثربخش تر نمود که این نشست مشورتی می تواند خود در این مسیر گام نخست را بردارد.

به گفته هاشمی همیاری مدیریت شهری در مناطق مختلف کشور، علاوه بر ایفای وظیفه ملی و انسانی، به نوعی مانور و تمرین برای مواجه با سوانح در شهر خود محسوب می شود و آمادگی مدیریت شهری را افزایش می دهد و از این رو تقویت این همکاری بین شهرها واستانهای مختلف دستاوردهای مضاعفی برای کشور دارد.

وی بخش دیگری از سخنانش به موضوع مشارکت شهروندان در توسعه اختصاص داد و گفت: بار توسعه شهری در جوامع توسعه یافته بر دوش شهروندان است، یعنی توسعه بصورت دستوری از بالا به پایین صورت نمی گیرد، اگر قرار است پروژه توسعه ای انجام شود، نتایج مطالعات در اختیار افکارعمومی و علاقمندان قرار می گیرد، فرصتهای اقتصادی آن به سرمایه گذاران پیشنهاد می شود و در نهایت ممکن است در مورد انجام آن از شهروندان نظر سنجی یا همه پرسی شود و این موجب افزایش مشارکت و همکاری عمومی در فرایند توسعه شهری می گردد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی از دلایل مشکلات مالی شهرداری های، ضعف در جذب مشارکت و سرمایه گذاری های واقعی بخش خصوصی و گران شدن پروژه ها بدلیل دولتی شدن آنها دانست و ادامه داد: پروژه های بزرگ شهری عمدتا به مجموعه های دولتی، شبه دولتی، خصولتی ویا رانتی واگذار می شود و منابع آن نیز باید از طریق شهرفروشی وتراکم فروشی تامین شود که خود این اقدام نقض غرض و موجب تشدید مشکلات ترافیکی و شهری می گردد.

محسن هاشمی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم شفافیت و اقناع را در فرایند پروژه های توسعه شهری ایجاد کنیم می توانیم درآمد پایدار، منابع مالی ناشی از سرمایه گذاری واقعی بخش خصوصی و کارامدی وسرعت را درتوسعه شهر ایجاد کنیم.
وی در ادامه سخنانش یادآور شد: البته این مشارکت فقط سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ نیست، حتی شهروندی که می خواهد عوارض سالیانه بپردازد اگر در فرایند شفافیت نسبت به هزینه کرد و نیازهای مدیریت شهری به عوارض آگاهی یابد بصورت داوطلبانه و در زمان مقرر عوارض خود را می پردازد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اشتراک و تسهیم اطلاعات در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی دشواری برای اکثریت جامعه وجود دارد را الهام بخش و انگیزه بسیاری از شهروندان برای ایجاد فرصت های اقتصادی ودرآمد دانست که مدیریت شهری وشهروندان می توانند از آن بهره ببرند و نتیجه ای دوسر بردی را ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: در مدل مطلوب، ما باید به سوی یکپارچگی مدیریت شهری و شهروندان در فرایند توسعه حرکت کنیم و لازمه این کار تغییر پیش فرضها وذهنیت بالا به پایین در تصمیم گیری واجراست که باید به فرایندی مشارکتی و اقناعی تبدیل گردد.

گفتنی است نشست مشورتی روسای شورای کلانشهرها و مراکز استان طی روزهای سی ام و سی و یکم خرداد در رشت برگزار می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه