مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

نحوه استفاده از کودها را قبل از کشت نشاء است

نحوه استفاده ازکودها را قبل از کشت نشاء، شروع پنجه زنی، ساقه دهی، تکمیل خوشه دهی و شیری یا خمیری شدن دانه ها عنوان کرد.

نحوه استفاده از کودها را قبل از کشت نشاء است

به گزارش ۸دی، ابراهیم اکبرزاده، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: به منظور ارتقاء مدیریت تغذیه گیاهی و افزایش کمی و کیفی محصول، انجام آزمون خاک با تهیه نمونه های مرکب به ازای هر سه هکتار یک نمونه توصیه می شود.

وی در این رابطه کاربرد آخرین دستورالعمل موسسه آب و خاک کشور وفق جدول تقویم کوددهی را لازم خواند و افزود: استفاده از نمودار رنگ برگ (LCC) و یا دستگاه کلروفیل متر به منظور تشخیص زمان درست مصرف کود اوره می تواند راهگشا باشد و این وسایل را از دو هفته پس از نشاءکاری تا اوایل مرحله گلدهی و به فواصل زمانی ۱۰ روزه می توان استفاده کرد.

اکبرزاده نوع کودها بر اساس مراحل رشد فنولوژیک را شامل کود نیتروژنی، کود فسفری، کود پتاسیمی، کود حاوی عناصر ریزمغذی، کودهای قابل حل با پتاسیم بالا، کودهای قابل حل با فسفر بالا، کودهای آلی، کودهای زیستی، اسیدهای هیومیک تیمار بذرمال در خزانه، محرک های رشد گیاهی و کودهای سیلیسیمی ذکر کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: نحوه استفاده از این کودها را قبل از کشت نشاء، شروع پنجه زنی، ساقه دهی، تکمیل خوشه دهی و شیری یا خمیری شدن دانه ها عنوان کرد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را دارد. گیلان افزون بر ۴۳۸ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان، ۲۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت برنج است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه