سیلاب خانه‌هایی را ویران کرد که غیرمجاز در حریم رودخانه ساخته شده بود/ پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه دقیق و موثر بود

رئیس جمهور گفت: امسال هم مثل سال ۵۷ سالی پر نعمت و پر زحمتی بود.

سیلاب خانه‌هایی را ویران کرد که غیرمجاز در حریم رودخانه ساخته شده بود/ پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه دقیق و موثر بود

به گزارش ۸دی رئیس جمهور صبح امروز وارد فرودگاه خرم‌آباد شد و مورد استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولان ارشد استانی قرار گرفت.

وی در ادامه بررسی روند رسیدگی و ساماندهی مناطق سیل‌زده به لرستان سفر کرده و در بدو ورود، جلسه ستاد بحران استان بدون حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.

اکثر خانه هایی که  آسیب دیده، نزدیک رودخانه است

رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان که هم‌اکنون در خرم آباد در حال برگزاری است، گفت: ۱۲فروردین که استاندار به من گفت ارتباط ما با پلدختر قطع است خیلی نگران شدم رفتم قرآن خواندم و دعا کردم و تا صبح چندبار تماس گرفتم که به من خبر دادند تلفات جانی نداشته‌ایم و من خیلی خوشحال شدم.

وی افزود: اینکه اگر چه کار می‌کردیم خسارت کمتر می‌شد این مرحله دوم است که ماههای بعد به آن می‌پردازیم و از جمعی متخصص خواسته‌ام تا ظرف ۶ماه گزارشی ملی دراین باره به ما بدهند.

روحانی با اشاره به ساخت کشتی توسط حضرت نوح نبی، اظهار داشت: ما ۲۰ سال پیش رودخانه‌ها را توسعه می‌دادیم و شما می‌گفتید دولت بیکار است؛ مردم نان و کار ندارند و دولت رودخانه را توسعه می دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما بودجه به اندازه کافی نداریم و همیشه کسری داریم، پس همیشه اولویت‌ها را در نظر می گیریم، افزود: گاهی برنامه ریزی برای شرایطی می‌شود که شاید ۱۰ سال هم به کار نیاید. چند سال پیش همه ایراد می‌گرفتند که چرا اینقدر سد می‌سازید و محیط زیست را خراب کردید و برخی از سدها آب پشت آنها نبود و یا آب کمی داشت و افرادی ناراضی از این قضیه بودند. [میگفتند] چقدر پول خرج کردید این سد برای ۳۰۰ میلیون مترمکعب یا ۵۰۰ میلیون مترمکعب ساخته شده و پشتش ۱۰ میلیون مترمکعب آب است. اما امروز رسیدیم به یک بارندگی که در ۱۰۰ سال گذشته نظیر نداشته است و ما در عمر خودمان چنین بارندگی را ندیدیم.

روحانی گفت: بیشتر از ۲۴ استان ما همزمان درگیر سیل شدند و همه استان‌ها گرفتار شدند و نمی‌توانستند به استان بغل دستی کمک کنند، شرایط فوق العاده ای پیش آمده است. بگذریم که چه اقداماتی می‌شد انجام داد؛ هیچ یک را تبرئه نمی‌کنم. می‌شد اقداماتی کرد که خسارت‌ها کمتر شود. حداقل جوازهایی که داده شده برای ساختمان‌ها در مسیل ها و کنار رودخانه ها و گاهی احیاناً در داخل رودخانه کار بسیار نادرست، خلاف قانون و غلطی است، چه کسی که مجوز داده و چه کسی که بدون مجوز ساخته است.

مبنای کار را براین بگذاریم که سال دیگر هم سیل خواهیم داشت

روحانی بیان کرد: اکثر خانه هایی که  آسیب دیده، نزدیک رودخانه است و اگر رودخانه ها یا حریم رودخانه ها را رعایت می کردیم مشکلات ما کمتر بود.

وی با بیان اینکه استانداران، فرمانداران، شهرداران، وزرات نیرو و قوه قضائیه دست به دست هم دهیم جایی که تخریب شده برای بازسازی جای مناسبی انتخاب شود، گفت: در جلسه‌ای بحث مفصلی بود که آیا این بارندگی شدید مال امسال بوده یا ادامه دارد. یکی می‌گفت تا ۳۰ سال دیگر اینگونه است، یکی می‌گفت فقط امسال است.

رئیس جمهور اظهارداشت: به هرحال پیش بینی‌ها سخت است، من گفتم حالا اینکه سال دیگر چه می‌شود را نمی‌دانیم اما فعلاً مبنا را بر این بگذاریم که سال آینده هم چنین سیلی داریم و بر این مبنا کار کنیم. چاره‌ای غیر از این نداریم، یک تجربه است و باید درس‌های لازم را از این تجربه بیاموزیم.

دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت

وی بیان داشت:۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب وارد سرزمین ما شده است. گزارش علمی و ملی سیلاب‌های اخیر طی شش ماه ارائه خواهد شد. حفظ حریم رودخانه ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل ضروری است.

روحانی خاطرنشان کرد: در مقطع امداد و نجات، کار بزرگی ابتدا از سوی خود مردم آغاز شد. آموزش عمومی امداد در مواقع بحران باید گسترش یابد. اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیلزده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است.

وی بیان داشت: برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط ۶ روستا برق ندارند. از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی ۳ روستا باقیمانده است. ۴۰۱ کیلومتر از راه‌های اصلی و ۱۶۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی استان لرستان آسیب دید؛ دولت و نیروهای مسلح برای بازسازی راه‌ها بسیج شدند.

پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه دقیق و موثر بود

رئیس جمهور، پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل را دقیق و موثر خواند و گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند فردی فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده شود و همه دستگاه‌ها و نهادها زیر نظر او عمل کنند؛ و بر همین مبنا وزیر کشور عهده دار این مسئولیت مهم است.

وی اظهار داشت: امیدواریم بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاهترین زمان انجام شود. لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریع‌تر و در حد متعارف تامین شود.

روحانی با بیان اینکه امسال نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم بود؛ گفت: خسارت کشاورزان آسیب دیده از سیل به هر طریق باید جبران شود. امکانات دولت محدود است؛ همگان در بازسازی سریع‌تر و بهتر مناطق آسیب دیده از سیل مشارکت کنند.

یک پیوستگی و برادری خاصی بین مردم، ارتش، سپاه و بسیج وجود دارد

رئیس جمهور بیان داشت: کارهایی که باید انجام دهیم مسئله ارائه آموزش به مردم است؛ در روستایی وقتی سیل و زلزله می‌آید، وقتی رانش پیش می‌آید، اول خود آن مردم باید بدانند چه کنند، چون هیچکس تا نیم ساعت بعد به آنها نمی‌رسد، تا بروند حداقل نیم ساعت یک ساعت طول می‌کشد. آن زمان طلایی برای جان و مال مردم است، ما یک آموزش لازم باید بدهیم، حالا مقداری صدا و سیما در زمینه سیل شروع کرده اما باید وسیع‌تر برای مناطقی که ممکن است حوادث پیش آید آموزش دهیم.

وی افزود: در فیلمی که ابتدای جلسه پخش شد دیدیم که در کنار یک پل در حال تخریب جمعیت زیادی نزدیک رودخانه ایستاده‌اند، هم نگرانند و هم حس کنجکاوی است؛ آیا وقتی یک پل در خطر است راهش این است برویم تماشا کنیم یا کار دیگری باید انجام دهیم؟ این آموزش‌ها ضروری است و باید به مردم ارائه شود.

روحانی خاطرنشان کرد: در این دوره کاری که هلال احمر و اورژانس، استانداران، فرمانداران و بخشداران انجام دادند، البته اینها همه بعد از مردم هستند و بعد نیروهای مسلح که به میدان آمدند، اقدام بسیار بزرگی بود.

وی اظهار داشت: در روز ابتدای سال، روز جمعه که دیگر حوادث تشدید شده بود همان غروب دستور دادم برای ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه و ارتش و مخصوصاً هوانیروز وارد عمل شوند، نیروها همه آمدند و فداکاری کردند، شبانه روز تلاش کردند، چه سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و… فارغ از جایگاه و مقام و سمت به مردم کمک کردند که کار ارزشمندی است. البته در همه دنیا این کار انجام می‌شود؛ هرجا سیل باشد ارتش برای کمک وارد می‌شود، اما تفاوتی بین ایران و جاهای دیگر است. به نظر من خلوص، دلسوزی، ایثار و فداکاری که در ایران می‌بینیم در بقیه دنیا کمتر است.

روحانی افزود: طبق قانون اساسی در شرایطی که دولت نیازمند امکانات ارتش است می‌تواند دستور لازم را به ارتش صادر کند تا از این امکانات استفاده کند؛ در کل دنیا اینگونه است؛ اما در ایران یک پیوستگی، محبت، برادری خاصی بین مردم، ارتش، سپاه، بسیج و… وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: در این ایام هرگاه با استانداران تماسی داشتم، ندیدم استانداری سر کارش نباشد، همه سرکار بودند و تلاش و فعالیت می‌کردند، نیروهای مسلح به صحنه آمدند و ریسک کردند،هوانیروز و هلیکوپترهای هلال احمر ریسک کردند و در شرایط بد آب و هوایی پرواز کردند.

وی اقدامات بخش‌های دولتی در ترمیم زیرساخت‌ها را کم نظیر خواند و بیان داشت: الان یک ماه است گرفتاریم؛ در لرستان پارسال دو بار سیل داشتید، چه استان‌هایی که از ابتدای فروردین گرفتار شدند، یک ماه است گرفتار سیل هستند.

رئیس جمهور راهی مناطق سیل‌زده پلدختر شد

به گزارش سفیر افلاک، حسن روحانی رئیس جمهور، صبح امروز پس از شرکت در شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان در محل فرودگاه خرم آباد، راهی مناطق سیل زده پلدختر شد.

رئیس جمهور پیش از این نیز به چند استان سیل‌زده دیگر سفر کرده بود که در تمامی این سفرها تیم نهاد ریاست ‌جمهوری اجازه حضور خبرنگاران محلی در زمان بازدیدهای ریاست‌ جمهوری از مناطق سیل‌زده را نداده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه