مخمد دوستدار
یادداشت/

بحران مدیریت؛ در مدیریت بحران!

از آنجایی که وقوع بحران یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است لذا نیاز به مهار، کنترل و ترمیم و بازسازی دارد، بنابراین باید مدیریت شود.

بحران مدیریت؛ در مدیریت بحران!

به گزارش ۸دی، محمد دوستدار استاد دانشگاه گیلان در رابطه با سیل اخیر و بحران مدیریت در آن یادداشتی نوشته است.

در این یادداشت آمده است:

 زلزله، سیل، طوفان و… نمونه های رایج بحران در زندگی طبیعی بشر است که شرایط زندگی را از حالت طبیعی خارج و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می کند.

از آنجایی که وقوع بحران یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است لذا نیاز به مهار، کنترل و ترمیم و بازسازی دارد، بنابراین باید مدیریت شود.

مدیریت بحران مجموعه اقداماتی است که انجام می گیرد تا زندگی را به شرایط عادی و طبیعی قبل از بحران برگرداند که به مدیریت قبل از بحران ، حین بحران و بعد از بحران تقسیم می شود . قبل از بحران برای پیشگیری از وقوع آن و ایجاد آمادگی برای مواجهه با بحران است که موثرترین مرحله به شمار می رود.

مدیریت حین بحران که لازمه آن آموزش در شرایط عادی برای مقابله با بحران است و مدیریت بعد از بحران که سخت ترین مرحله بوده و نیازمند مدیریت علمی و حرفه ای است .

کشور ما متاسفانه در شرایط طبیعی بحران خیز از قبیل سیل ، زلزله و خشکسالی قرار دارد بایستی به مدیریت بحران که یک کار حر فه ای ، تخصصی و علمی است اهمیت ویژه داده شود . شرایط کاری عادی و بحرانی باهم متفاوت هستند لذا با روش یکسان نمی شود مدیریت کرد .

ساختار نظام اجرایی کشور در مواجهه و مقابله با بحران با بحران مدیریت روبرو است . مدیریت زمان در شرایط بحرانی بسیار با اهمیت است .

دردناک ترین آثار بحران ، بحران مدیریتی است ،بحران مدیریت باعث هدر رفت منابع ، اتلاف زمان وغیر اثربخش بودن اقدامات نیروی انسانی می شود .

حضور در محل وقوع بحران ، داشتن مدیریت واحد با اختیارات ویژه و عبور از بروکراسی نا کارآمد اداری از اقدامات اساسی است .

رخداد زلزله در کرمانشاه و سیل در استان گلستان و مازندران گویای این واقعیت است که ما در مواجهه و مقابله با بحران با بحران مدیریت مواجهه هستیم .

عدم حضور مدیران در محل بحران ، نداشتن اختیار ویژه برای تصمیم گیری و حضور بعدا تشریفاتی مدیران غیر مرتبط و غیر حرفه ای و عدم فعالیت سازمانها ی مردم نهاد تحت مدیریت واحد و رشد قارچ گونه سلبریتی ها برای

کمک رسانی که عمدا علی رغم تبلیغات در شبکه های اجتماعی نا کار آمد هم هستند از جمله علایم بحران مدیریت به شمار می رود .
با مدیریت ویترینی و تشریفاتی نمی توان از بحران به خوبی عبور کرد .

ضمن ابراز همدردی با مردم خوب و زحمت استان گلستان به خصوص مردم آق قلا باید تاکید کنیم که مدیران اجرایی خیلی بیشتر از این بایستی برنامه ریزی برای مدیریت بحران داشته باشند هر چند حضور کارآمد بسیج و سپاه و نیرو های سایر ارگانها به صورت خود جوش و حمایت های مردمی با روحیه جهادی خلاء بحران مدیریت را کاهش داده است.

اما لازم است که تدبیر ویژه وساختار مندی برای مدیریت بحران در کشور اندیشیده شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه