نتایج یک تحلیل آمار رسمی:

گیلان بیست و پنجمین استان بالاترین نرخ تورم کشور است

نتایج تحلیل آمار رسمی سازمان برنامه بودجه نشان می‌دهد که گیلان در بین ۳۱ استان کشور بیست و پنجمین استان با بالاترین نرخ تورم در کشور است.

گیلان بیست و پنجمین استان بالاترین نرخ تورم کشور است

به گزارش ۸دی، معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان تحلیل نتایج شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم کشور و استان گیلان در دی‌ماه امسال را بر پایه اطلاعات مرکز آمار ایران اعلام کرد.

طبق گزارش ارائه‌شده از سوی سازمان برنامه بودجه گیلان، روند شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در کشور طی دی‌ماه سال گذشته ۸.۲ و در گیلان ۸.۱ دهم عنوان‌شده درحالی‌که این شاخص در دی‌ماه امسال در کشور ۲۰.۶ و در استان گیلان ۱۸.۲ دهم را نشان می‌دهد.

مطابق آمار ارائه‌شده از سوی معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه گیلان روند نرخ تورم در کشور در دی‌ماه سال گذشته ۸.۲ و در استان گیلان ۸.۱ را نشان می‌داد این در حالی است که نرخ تورم در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته در کشور ۲۰.۶ و در استان گیلان ۱۸.۲ را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش روند تورم نقطه‌به‌نقطه نیز در دی‌ماه سال گذشته در کشور ۸.۵ و در استان گیلان ۷.۵ را نشان داده و همچنین میزان این شاخص در دی‌ماه امسال در کشور ۳۹.۶ و در استان گیلان ۲۵.۴ را نشان می‌دهد.

آخرین شاخصی که در گزارش ارائه‌شده از سوی معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه بودجه استان گیلان ارائه‌شده، روند تورم ماهانه کشور و استان گیلان از دی‌ماه سال گذشته تا دی‌ماه امسال است.

بر اساس این گزارش میزان روند تورم ماهانه در استان گیلان طی دی‌ماه سال پیش در کشور ۰.۶ و در استان گیلان ۰.۴ نشان داده‌شده درحالی‌که میزان این شاخص در دی‌ماه امسال در کشور ۲ و در استان گیلان ۱.۹ تعیین‌شده است.

ارزیابی گزارش‌های ارائه‌شده از سوی سازمان برنامه بودجه استان گیلان نشان می‌دهد که نرخ تورم دی‌ماه سال جاری در استان گیلان معادل ۱۸.۲ درصد و در کشور برابر با ۲۰.۶ درصد است که این مقدار در استان حدود ۲.۴ درصد کمتر از مقدار مشابه در کل کشور است.

همچنین نرخ تورم نقاط شهری گیلان معادل ۱۸.۴ درصد و در کشور برابر با ۲۰.۶ درصد است که این مقدار در استان حدود ۲.۲ درصد کمتر از مقدار مشابه در کل کشور است.

نرخ تورم دی‌ماه نقاط روستایی استان نیز معادل ۱۷.۴ درصد و در کشور برابر با ۲۰.۹ درصد است که این مقدار در استان ۳.۵ درصد کمتر از مقدار مشابه در کل کشور است.

نکته دیگر اینکه آمارهای ارائه‌شده از سوی معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان نشان می‌دهد این استان بین ۳۱ استان کشور دارای رتبه بیست و پنجم بالاترین نرخ تورم کشور است.

گزارش‌های سازمان برنامه‌وبودجه در خصوص تغییرات نرخ تورم در گروه‌های مختلف نشان می‌دهد در دی‌ماه امسال بالاترین نرخ تورم در گروه دخانیات، محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده درجای دیگر، میوه و خشکبار، مبلمان و لوازم‌خانگی و نگهداری معمول آن‌ها بوده و کمترین نرخ تورم نیز مربوط به آب، برق، سوخت، نان، غلات و اجاره بوده است.

همچنین بررسی گزارش‌های ارائه‌شده در خصوص تغییرات متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در استان گیلان از قبیل برنج ایرانی و خارجی درجه‌یک، ماست پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، روغن مایع، سیب‌درختی زرد، پرتغال محصول داخل، خیار، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و چای خارجی بسته‌ای کاهش قیمت و همچنین در خصوص محصولاتی از قبیل گوشت گوسفند گاو و گوساله، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، موز، سیب‌زمینی، پیاز، لوبیاچیتی، عدس، قند و شکر شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه