استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با 8دی:

موفقیت چشم گیر نهضت خدمات رسانی و محرومیت زدایی در کشور/ دیدگاه سرمایه داری و لیبرالی در اقتصاد سنگی بر پای انقلاب است

استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی، گفت: دولت های مختلف نهضت خدمات رسانی به مردم را به پیش گرفتند و در نتیجه ما در حوزه های آب، برق و خدماتی از این دست موفقیت های چشمگیری داشتیم.

موفقیت چشم گیر نهضت خدمات رسانی و محرومیت زدایی در کشور/ دیدگاه سرمایه داری و لیبرالی در اقتصاد سنگی بر پای انقلاب است

غلامرضا خانکشی پور در گفت و گو با خبرنگار ۸دی در بررسی وضعیت اقتصاد در گیلان در سال های متمادی و در مقایسه با دوران پهلوی، اظهار کرد: باید از سه زاویه به فعالیت های اقتصادی نظام و دولت های تشکیل شده و استانداران مختلف نگاه کنیم.

وی افزود: دولت های مختلف نهضت خدمات رسانی به مردم و محرومیت زدایی را پیش گرفتند و در نتیجه ما در حوزه های آب، برق، گاز و خدماتی از این دست موفقیت های چشمگیری داشتیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در حوزه آموزش و پژوهش الان فقط در گیلان بیش از شش مرکز ملی و تحقیقاتی مانند مؤسسه تحقیقات برنج کشور، پژوهشکده چای کشور، بیوتکنولوژی شمال کشور، پژوهشکده ماهی های خاویاری استخوانی و ابریشم کشور را در گیلان داریم.

وی با اشاره به خیانت های دوران پهلوی، گفت: خیانت هایی را در رژیم طاغوت می بینیم به طور مثال بحرین را از دست می دهد، اروند رود و آب هیرمن را از دست می دهد و ثروت ملی را در چمدان می کنند و به عنوان ثروت شخصی با خود می برند.

خانکشی پور با اشاره به اینکه مشخصه های اقتصادی در حوزه توسعه و پیشرفت، افزود: اینکه درآمد مردم گیلان چقدر رشد کرده و کارخانجات گیلان در حوزه صنعت چقدر موفق بودند ما در این حوزه ها عملکرد نظام اسلامی را باید بررسی کنیم.

این پژوهشگر اقتصادی بیان کرد: سپاه پاسداران گیلان و بخش هایی که در این حوزه ها به فعالیت می پردازند هم سطح با کشور از نظر نخبگانی که در فضای علمی کشور فعال بودند و اختراعات و پیشرفت های چشمگیری داشتند که باید نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم تا ببینیم نگاه انقلابی و مدیریت جهادی در استان گیلان هم پای مدیریت جهادی و انقلابی کشور چقدر در پیشرفت کشور کمک کرده است اما در حوزه ای که به دولت سالاری و مدیران اجرایی برمی گردد که با سیاست های مختلف دچار تغییر شد در آن حوزه متأسفانه لیبرال سرمایه داری تفکر غیر انقلابی مبتنی برنگاه به بیرون را جا انداختند تا جایی که می خواهند با سیاست کدخدا منشی هماهنگ شوند در این حوزه عملا نتوانستیم درآمد سرانه مردم ایران را در حد قابل قبول افزایش دهیم و در این حوزه نقصان هایی داریم اگر چه می شود مواردی را دفاع کرد اما ضعف جدی داریم.

وی افزود: به طور مثال بورس اوراق بهادار را در ایران تأسیس کردیم اما یکی دو شرکت بیشتر از گیلان نیستند و پس انداز بسیار کم مردم گیلان و درآمدهایشان در بازار بورس و اوراق بهادار شرکت های دیگر را خریداری می کنند و این را از استان خارج می کنند.

خانکشی پور با بیان اینکه یک فرهنگ ترجمه مبتنی بر تفکر سرمایه داری قبل از انقلاب اسلامی حاکم بود بر این اساس که به تهران و حاشیه ها و شهرهای دیگر را فراموش کنند، گفت: این به ناعدالتی در حوزه اقتصاد دامن می زد.

 

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب با دو نگاه متفاوت مواجه ایم، نیروهای انقلابی و جهادی در حوزه تفکر انقلابی کارهای بسیار بزرگی انجام دادند اما نگاه ترجمه محور مبتنی بر دیدگاه سرمایه داری و لیبرالی در اقتصاد سنگی بر پای انقلاب است که اجازه سرعت و حرکت را در حوزه اقتصاد را به گونه ای که باید باشد نداد در واقع ما این نگاه را باید تفکیک کنیم وقتی چهل سالگی انقلاب را جشن می گیریم.

خانکشی پور با تأکید براینکه به کوری چشم دشمنان از مشکلات به سلامت عبور می کنیم، تصریح کرد: برای چهل سال بعد که برنامه چهل ساله اش در حال نوشتن است نکته این است که از نگاه مبتنی بر ترجمه و لیبرالی خارج شویم.

** با مدیریت جهادی شاهد ایرانی آبادتر و قوی تر هستیم

وی با اشاره به لزوم تهیه و تنظیم برنامه ای در طراز شأن و شخصیت و نیازمندی ملت ایران که حرکت طوفانی و قوی در جهان امروز را به جریان درآورد، گفت: باید این الگو را به جهانیان نشان دهیم و بگوییم انقلاب اسلامی و نظام ما این طراز را دارند.

استاد اقتصاد گفت: این باید به عنوان کارامدی نظام جلوه داشته باشد و مردم دنیا تأثیر انقلاب اسلامی در جهان را ببینند.

این پژوهشگر اقتصادی با تأکید براینکه می بایستی مردم ما تفکر انقلابی و حرکت جهانی را بر بتابند، اظهار کرد: براساس این تفکر ایرانی آباد تر و قوی تر و به دور از گرانی ها و مشکلات را شاهد خواهیم بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه