بزرگترین علت ابتلا به شایع ترین نوع هپاتیت

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: شایع ترین نوع هپاتیت، ناشی از کبد چرب، عوارض ناشی از مصرف خودسرانه دارو و مکمل ها و اختلالات سیستم ایمنی است.

بزرگترین علت ابتلا به شایع ترین نوع هپاتیت

به گزارش ۸دی، دکتر پژمان علوی نژاد روز سه شنبه افزود: هپاتیت های ویروسی واکسن و یا درمان های موثری دارند.
وی با اشاره به اینکه هپاتیت به معنای التهاب یا ورم در کبد است گفت: هپاتیت های ویروسی به انواع A، B، C، D و E تقسیم می شود که نوع B، C و D می توانند مزمن شوند اما A و E تنها بیماری حاد ایجاد می کنند؛ البته هرکدام از انواع هپاتیت به نوبه خود خطرناک هستند.

علوی نژاد در خصوص هپاتیت ناشی از کبد چرب افزود:در دنیا و خوزستان از هر سه تا چهار نفر یک نفر مبتلا به کبد چرب است و فرد هیچ گونه علامتی ندارد و به عنوان قاتل خاموش یاد می شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: هپاتیت حاد دارای علایم خستگی و کوفتگی، تب و لرز، ادرار تیره رنگ، خارش ، آبریزش بینی و ورم مفاصل است و پس از معاینه افزایش آنزیم های کبدی مشخص می شود.وی ادامه داد: هپاتیت مزمن یعنی اختلال آنزیم های کبدی بیش از سه تا ۶ ماه طول می کشد.

علوی نژاد گفت: فرد مبتلا به هپاتیت حاد، نیاز به استراحت و درمان نگهدارنده دارد و در مواقع خاص از داروهای اختصاصی استفاده می شود اما در نوع مزمن بسته به دلیل هپاتیت، درمان اختصاصی برای فرد تجویز می شود.این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: وقتی عوارض و التهابات کبد مزمن شود آسیب تجمعی باعث فیبری شدن کبد می شود.

وی ادامه داد: در این صورت کبد سیروتیک شده و کارکرد خود را از دست می دهد و تنها درمان قطعی فرد مبتلا به سیروز کبدی (التهابات شدید کبد) پیوند کبد است.
علوی نژاد گفت: درمان هپاتیت C به سمتی می رود که در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده ریشه کن شود و هپاتیت B واکسیناسیون فعالی دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص راه های پیشگیری بیان کرد: داشتن زندگی سالم، پرهیز از مصرف خودسرانه دارو، دسترسی به آب و مواد غذایی سالم ، تحرک کافی و پرهیز از اضافه وزن به سلامت جسم و کبد کمک می کند.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه