بدهی پرسپولیس؛ ۶۰۰ میلیون + ۱۰ میلیارد!

در این فوتبال ورشکسته و بیمار، نمی‌شود که به بی‌پولی خو نگرفت و شاید برای همین است که هرگز اراده‌ای برای ترک عادت دیده نشده. از نداری و بدبختی‌های فوتبال پایه و لیگ‌های دسته یک و پایین‌تر از آن که بگذریم، تازه می‌رسیم به لیگ برتر که باشگاه‌هایش همه ورشکسته‌اند و همیشه هم بدهکار.

بدهی پرسپولیس؛ ۶۰۰ میلیون + ۱۰ میلیارد!

به گزارش ۸دی، قهرمان و غیرقهرمان هم ندارد. پول باشد یا نباشد، هیچکس پا به مسیر درآمدزایی نمی‌گذارد و انگار تهدید‌ها هم دیگر ترسناک به نظر نمی‌رسند که هیچ باشگاهی تلاش نمی‌کند برای جلب رضایت طلبکارانش. پرسپولیس هم اتفاقا یکی از همین باشگاه‌های همیشه بدهکار است که در چند ماه اخیر میلیاردها تومان هزینه کرده اما هنوز کلی طلبکار دارد که پاشنه در باشگاه را از جا کنده‌اند و چیزی نمانده که پروانه حرفه‌ای‌اش را هم به حراج بگذارند.

پرسپولیس حق ثبت قرارداد خریدهای تازه‌اش را ندارد، اعتبار پروانه حرفه‌ای‌اش در خطر است و احتمال دارد از لیگ قهرمانان ۲۰۱۹ آسیا بیرونش کنند اما بدتر از همه، احتمال ایستادن بازیکنان مقابل باشگاه است. همه اینها اما یک دلیل بیشتر ندارد؛ بی‌پولی. داستان تازه‌ای هم نیست البته. بی‌پولی دردسرِ همیشه پرسپولیس در تمام این سال‌ها بوده و هیچ راهکاری هم برایش ارائه نشده.

هر مدیری آمده، از نداری و بدهی‌هایی گفته که مدیران پیش از خودش به بار آورده‌اند و این داستان هر سال و سال‌ها تکرار شده است. این بار را مدیران فعلی پرسپولیس هم به دوش کشیده‌اند که سنگین‌ترینش بدهی باشگاه به مانوئل ژوزه بود اما خرده بدهی‌های دیگر هم چیزی کم از آن نداشته و ندارد. البته اینطور که حمیدرضا گرشاسبی گفته بود، در ۶ ماه اخیر نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان از بدهی‌‌های باشگاه پرداخت شده اما این رقمی نیست که برای صفر شدن بدهی‌های باشگاه پرسپولیس کافی باشد که اگر بود، ممنوعیتی برای ثبت قراردادها وجود نداشت و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم چپ و راست تهدید نمی‌کرد که به لیگ قهرمانان راه‌تان نمی‌دهیم و پروانه حرفه‌ای‌تان را باطل می‌کنیم. خطری که خیلی بیشتر از تصور خودِ پرسپولیسی‌ها به باشگاه نزدیک‌ است و باعث شده فدراسیون فوتبال ایران هم پرسپولیس و بقیه باشگاه‌های بدهکار را تحت فشار بگذارد.

همین هفته پیش بود که کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال باشگاه‌های بدهکار لیگ برتر را معرفی و اعلام کرد که آنها تا تسویه بدهی‌هایشان حق ثبت قرارداد ندارند. بدتر اینکه اگر بدهی‌هایشان را تا ۱۱ شهریور پرداخت نکنند، مجوز حرفه‌ای برای حضور‌شان در لیگ قهرمانان آسیا صادر نخواهد شد و همان بلایی به سرشان می‌آید که فصل پیش بر سر نفت آمد و از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شد.

در فهرستی که کمیته تعیین وضعیت فدراسیون از بدهکارها منتشر کرده، بدهی باشگاه پرسپولیس در حالی ۶۰۰ میلیون تومان عنوان شده که علی دایی به تنهایی سه و نیم میلیارد تومان از این باشگاه طلب دارد و گویا طلبش در این فهرست لحاظ نشده؛ همینطور بدهی باشگاه به بازیکنان و مربیان فعلی‌اش. درست است که تا امروز فقط اعتراض بازیکنان را شنیده‌ایم اما واقعیت این است که برانکو و دستیارانش هم مطالبات فصل گذشته‌شان را دریافت نکرده‌اند.

از طرفی هر کدام از پرسپولیسی‌ها بسته به قراردادشان ۱۵ تا ۲۰ درصد قراردادهای فصل گذشته‌شان را به‌عنوان پاداش قهرمانی در لیگ برتر و صعود به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان لحاظ کرده‌اند اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‌اند که همین موضوع باعث دلخوری آنها شده است. شاید این مطالبات و پاداش‌های معوقه ناچیز به نظر برسد اما چیزی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان برای باشگاه آب می‌خورد و این در حالی است که آنها هیچ پولی در جیب‌شان نیست.

برای پی بردن به بحران پنهان پرسپولیس کافی است این بی‌پولی را بگذارید کنار این وعده سرپرست باشگاه که «تا پیش از بازی با پدیده بخشی از مطالبات‌تان را می‌‌دهیم.»‌ در واقع این پرسپولیس، آتش زیر خاکستر است و بیمناک از روزی که صبر بازیکنانش به سر آید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه