خرما بخورید تا لاغر شوید!

خرما سرشار از فیبر غذایی است. بدن انسان قادر نیست فیبر یا کربوهیدرات‌های خوب را هضم کند. فیبر عملکرد سه‌گانه‌ای دارد که می‌تواند موجب لاغری و کاهش وزن شود

خرما بخورید تا لاغر شوید!

 

 

به گزارش ۸دی به نقل از بهداشت نیوز، خرما می‌تواند خوراکی‌ ایده‌آلی برای تغذیه مناسب و بهره‌مندی از فواید سالم آن برای حفظ سلامت بدن باشد. از آنجایی که خرما سرشار از مواد غذایی مغذی و سالم مثل اسیدهای چرب و فیبر است می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای کاهش وزن و تناسب اندام هم محسوب شود. خوردن خرما کمک می‌کند بدن از سموم پاک‌سازی شود، التهاب آن کاهش یابد و میزان گلوکز خون تنظیم شود. مصرف این میوه شیرین می‌تواند بدون اینکه کالری زیادی مصرف کنید شما را سیر نگه دارد و امکان لاغری را فراهم کند.

 

اما باز هم شبیه به اغلب موارد باید در میزان خوردن این خوراکی شیرین هم توجه لازم را داشته باشید چون همان‌طور که می‌دانید مصرف بیش از اندازه هر نوع مواد غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. در ادامه این مطلب با دلایل مفید بودن خرما به منظور کاهش وزن آشنا خواهید شد. اینکه چه‌طور با اضافه کردن خرما به رژیم‌غذایی‌تان لاغر شوید.

 

اما خرما چیست؟

 

خرما میوه شیرین مزه درخت نخل است که بیشتر در کشورهای خاورمیانه، آفریقا، هند، بنگلادش، پاکستان و ایران یافت می‌شود. با اینکه انواع مختلف خرما وجود دارد اما به طور کلی بیشتر خرما‌ها سرشار از کربوهیدرات‌ها (۸۸% – ۴۴)، فیبر غذایی (۵.۶% – ۲.۳ )، چربی(۰.۵% – ۰.۲)، مواد معدنی (آهن، منیزیم، مس، کلسیم، سدیم و غیره)، نمک، انواع ویتامین‌ها (ویتامین A، B۱، B۲، ویتامینC، نیاسین و یا اسید نیکوتینیک) و انواع روغن‌ها است. پس همین موارد کافی است تا متوجه شویم این ابر میوه عالی نه تنها خوش‌طعم بلکه بسیار مقوی و مغذی هم هست. اما خرما چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟ با اینکه خرما شیرین و مملو از انواع کربوهیدرات‌ها است، می‌تواند کمک موثری برای وزن کم کردن باشد.

فیبر زیاد

 

خرما سرشار از فیبر غذایی است. بدن انسان قادر نیست فیبر یا کربوهیدرات‌های خوب را هضم کند. فیبر عملکرد سه‌گانه‌ای دارد که می‌تواند موجب لاغری و کاهش وزن شود. اول اینکه، فیبر کمک می‌کند جذب مواد غذایی در روده بزرگ آهسته‌تر انجام شود و در نتیجه شما برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید. علاوه بر این، مصرف خرما از تغییر ناگهانی میزان گلوکز هم جلوگیری می‌کند که این موضوع خود عامل مهمی در کمتر غذا خوردن و عدم احساس گرسنگی است. دوم اینکه، مصرف خرما از ذخیره‌سازی و جذب چربی در بدن جلوگیری می‌کند و در آخر اینکه، فیبر کمک می‌کند تا زنجیره اسیدهای چرب کوتاه در روده‌ها تولید شود که همین امر عامل تامین غذای باکتری‌های مفید خواهد شد. باکتری‌های درون روده کمک می‌کنند تا عمل هضم بهتر و کامل‌تر انجام شود و در نتیجه میزان متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن هم افزایش ‌یابد.

 

منبع مناسب پروتئین

 

خرما حاوی مقدار زیادی پروتئین هم هست. پروتئین‌ها به سختی هضم می‌شوند و برای انقال به روده بزرگ به زمان طولانی‌تری نیاز دارند. همین موضوع باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و کمتر میل به خوردن داشته باشید. علاوه بر این، مصرف پروتئین باعث ترمیم و عضله‌سازی بدن هم خواهد شد.

 

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

 

به طور کلی میوه‌های خشک خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. آنتی‌اکسیدان باعث می‌شود رادیکال‌های آزاد و زیان‌آور اکسیژن کاهش یابد و در نتیجه بدن از سموم پاک‌سازی شود و میزان التهاب و استرس هم کاهش یابد. خرمای تازه هم حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیاسین، فنولیکس و کاروتنوئید است. تمامی این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث افزایش متابولیسم و دفع سموم از بدن و هضم بهتر می‌شوند و مجموعه این موارد با هم یعنی کاهش وزن.

 

خواص ضد دیابتی

 

در حقیقت، این شیرینی طبیعی می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند. متخصصین دریافتند که فلاونوئیدها و سایر ترکیبات مرتبط درون خرما می‌تواند میزان ترشح انسولین در بدن را تحریک کند. اما باز هم توجه داشته باشید، اگر شما یک فرد مبتلا به دیابت هستید برای مصرف میزان صحیح خرما باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

چند عدد خرما در طول روز می‌توانید بخورید تا لاغر شوید؟

درست است که مصرف خرما می‌تواند باعث لاغر شدن شما شود اما خوردن بیش از اندازه آن هم می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. دقت داشته باشید باید مصرف خرما را محدود کنید، در طول روز خوردن تنها ۴ تا ۶ عدد خرما کافی است تا احساس سیری کنید.

منبع: سلامتیسم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه