لغو دوباره کلنگ زنی کارخانه کمپوست شهر لنگرود با اعتراضات مردم/ شهرداری پیش‌شرط‌ های لازم زیست‌محیطی را ملاک قرار دهد

دومین مراسم کلنگ زنی ساخت کارخانه کمپوست شهری لنگرود با اعتراضات مردمی لغو شد و گفته می‌شود مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی عامل این اعتراضات بوده است.

لغو دوباره کلنگ زنی کارخانه کمپوست شهر لنگرود با اعتراضات مردم/ شهرداری پیش‌شرط‌ های لازم زیست‌محیطی را ملاک قرار دهد

به گزارش ۸دی به نقل از فارس، کمپوست تولید کود از زباله است که از تجزیه مواد آلی موجود در زباله‌های فسادپذیر در شرایط خاص و کنترل‌شده  به دست می‌آید و این روش که خود نوعی بازیافت مواد آلی از زباله است مناسب‌ترین روش دفع و یا استفاده مجدد از زباله‌های مناطق شهری است که امروزه شهرداری‌ها دنبال آن هستند.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر توجه مدیریت پسماند از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت و مدیران شهری است، ساماندهی زباله‌ها ازجمله تولید کمپوست از زباله‌های تر شهروندان در دستور کار قرارگرفته است.

امروز در شهر لنگرود قرار بود شهروندان شاهد مراسم کلنگ زنی احداث کارخانه کمپوست در منطقه دیوشل به همت شهردار و مسئولان شهرستان باشند که این مراسم به دلایلی که شهروندان عامل نارضایتی خود و مشکلات زیست‌محیطی مطرح کردند، لغو شد.

اهالی مناطق دیوشل، جدانوکر و لوکلایه دلیل مخالفتشان با احداث کارخانه کمپوست را تبدیل‌شدن این محلات به محل انباشت زباله اعلام کردند و در این مراسم دست به اعتراض تجمعاتی زدند.

گفتنی است زمان و مکان این مراسم به رسانه‌ها اعلام‌نشده بود و اعتراضات مردمی نسبت به جانمایی این سایت شهری منجر به لغو فعلی کلنگ زنی کارخانه کمپوست شد.

ایجاد این کارخانه گرچه از آرزوی دیرینه شهروندان لنگرودی است اما توجه و دغدغه مندی برخی از شهروندان جای تأمل و بازنگری دارد.

عضو شورای شهر لنگرود امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در لنگرود اظهار کرد: شهروندان لنگرود از مدت‌ها پیش منتظر چنین اتفاقی در شهر هستند اما اعضای شورای هیچ‌کدام بر روند اجرای این پروژه نظارتی ندارند.

رقیه سروری بابیان اینکه ابتدا قرار بود جانمایی سایت کارخانه کمپوست در جای دیگری باشد، افزود: قرار بود احداث این کارخانه کمپوست در محور جاده چمخاله در محدود سلطان مرادی باشد که در این راستا مطالعات زیست‌محیطی، آب‌های زیرزمینی و بازهای غالب در آن نیز مورد ارزیابی قرارگرفته بود.

وی با اذعان به اینکه درگذشته اعتراضات مردمی باعث شد تا جانمایی سایت کمپوست تغییر کند، گفت: قرار بود بودجه‌ای برای ایجاد سایت کمپوست جذب شود که مسئولان شهری در کوتاه‌ترین زمان دیوشل را پیشنهاد کردند که آن‌هم با اعتراضات مردمی همراه شد.

سروری با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر هنوز مطمئن نیستد که شهرداری مجوزهای لازم برای احداث این کارخانه را کسب کرده یا خیر، خاطرنشان کرد: شورا مردد است که شهرداری مطالعات زیست‌محیطی برای ایجاد کارخانه کمپوست در مکان جدید را دارد.

وی بابیان اینکه ندیده‌ایم شهرداری مجوزهای لازم را از محیط‌زیست کسب کرده یا نه بیان کرد: خیلی از پیش‌شرط‌های لازم برای ایجاد این سایت مشخص نیست اما شاهد هستیم مراسم کلنگ زنی این کارخانه بر زمین‌خورده است.

عضو شورای اسلامی شهر لنگرود بابیان اینکه آرزوی مردم لنگرود ایجاد کارخانه کمپوست است درصورتی‌که در جای درستی باشد تا لنگرود نجات پیدا کند، تصریح کرد: نگرانی ما از این است که شاید این مطالعات انجام‌نشده باشد و درنهایت بجای درست کردن ابرو چشم را کور کرده باشیم.

سروری با اذعان به اینکه منطقه‌ای که قرار است سایت ایجاد شود یک منطقه مسکونی است و اگر بادی ملایمی زمانی بوزد بوهای نامطبوع در شهر می‌پیچد، افزود: اعتماد کردن به شرکت مبنی بر احداث کمپوست و گذاشتن فیلترهایی برای جلوگیری از بوهای نامطبوع از آن ممکن نیست و نمی‌توان موفق عمل کردن در نقطه‌ای از دنیا را ملاک موفق عمل کردن در هرجایی از لنگرود بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: چون اعتبار در این پروژه دیده‌شده و برای اینکه این اعتبار جذب شود مستلزم این است که عملیات اجرای آن شروع شود و این امر باعث شده تا شهرداری بدون در نظر گرفتن پیش‌شرط‌های زیست‌محیطی و زیست بومی اجرای کارخانه کمپوست از زباله‌های شهر لنگرود را آغاز کند.

طبیعی است که شهرداری‌ها باید با توجه به حجم انبوه تولیدات زباله‌های تر و خشک شهری تمهیدات لازم را برای جمع‌آوری و مدیریت پسماند انجام دهند اما باید در نظر داشت که پیش‌شرط‌های لازم نظیر رعایت استاندارد بهداشت محیط و همچنین جانمایی‌ها مناسب در نظر گرفته شود.

گرچه ایجاد کارخانه کمپوست برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد می‌کند اما باید در نظر داشت که منطقه ایجاد سایت کمپوست به دلیل بوهای نامطبوع سمی و همچنین شیرابه‌هایی که از آن نشت می‌شود موجب آلودگی محیط نشود.

آنچه امروز در شهر لنگرود منجر به اعتراضات مردمی شد توجه مردم به مخاطرات جدی و آلودگی‌های ایجاد سایت کمپوست بود که به نظر می‌رسد مردم جلوی ضرر را با پیشگیری خود گرفته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه