زخم های کهنه‌ی زلزله بر پیکره‌ی رودبار

بازخوانی واقعه تلخ زلزله رودبار در سال ۶۹ و باقی گذاشتن هزاران کشته/ تصاویر دیده نشده

رودبار را که با زیتونش می شناختند از سال ۶۹ به بعد زلزله شهرتی برای معرفی مدخل ورودی استان گیلان شد و مردم از رودبار به عنوان شهرستان زلزله زده یاد می کنند.

بازخوانی واقعه تلخ زلزله رودبار در سال ۶۹ و باقی گذاشتن هزاران کشته/ تصاویر دیده نشده

به گزارش ۸دی به نقل از زیتون خبر، رودبار را که با زیتونش می شناختند از سال ۶۹ به بعد زلزله شهرتی برای معرفی مدخل ورودی استان گیلان شد و مردم از رودبار به عنوان شهرستان زلزله زده یاد می کنند.

بسیاری از کارشناسان و صاحبان نظر زلزله را سدی در برابر پیشرفت رودبار می دانند و معتقدند بعد از زلزله هرچند اقداماتی در جهت برق رسانی، آبرسانی و احداث ساختمان های مسکونی انجام گرفت اما دقت فدای سرعت شد و امروز بعد از گذشت ۲۷ سال رودبار با بسیاری از این نواقص دست و پنجه نرم می کند.

از کیفیت آب شرب شهر رودبار، که مردمانش در کنار سد منجیل و رودخانه سفید رود با کوزه شکسته آب می خورد و با دبه آب شرب مورد نیاز خود را از چشمه های اطراف تهیه می کنند، بگذریم از لحاظ کمیت نیز شبکه داخلی رودبار جوابگوی نیاز امروز ساکنین شهرهای رودبار نیست و تعویض چند هزار کیلومتری شبکه داخلی آب و فاضلاب رودبار نیازمند اعتبارات بسیاری است.

هیچ یک از هفت شهر رودبار دارای آب شرب سالم و با کیفیت نیستند و دلخوشی شهروندانش تنها به وعده و وعیدهایی است که مسئولینش سالها از احداث سد دیورش می دهند و مشخص نیست سد دیورش برای رفع مشکل آب شرب مردم رودبار عملی خواهد شد؟

فعال بودن شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی از جمله چرم و کفش گنجه، شرکت ذغالسنگ معدن سنگرود و… که هزاران نفر را از سراسر کشور مشغول بکار کرده بودند نیز به قبل از زلزله رودبار برمی گردد امروز بعد از گذشت ۲۷ سال معدن سنگرودی که ۳ هزار کارگر داشت کاملا تعطیل و محله اش خالی از سکنه شده و شرکت های چرم و کفش گنجه هم همچنان مهر تعطیلی بر پیکره خود دارند.

رودبار در حالی عنوان دومین قطب صنعتی گیلان را یدک می کشد که بسیاری از واحدهای تولیدی اش در لوشان، منجیل، خرشک و …. تعطیل، نیمه تعطیل و یا با مشکل نقدینگی مواجه اند.

تنها منبع ممر درآمد مردم رودبار عبور جاده اصلی از وسط شهرهای رودبار، منجیل، لوشان و رستم آباد بود که به دلیل عبور آزاد راه از حاشیه شهرهای منجیل، لوشان و رستم آباد چرخه اقتصادی هزاران نفر از کسبه این شهرها رو به نابودی رفت. تدبیری برای جبران این خسارت ها اندیشیده نشد و تنها مجتمع بین راهی اش سالهاست بلاتکلیف است.

از زلزله که بگذریم آفت مگس زیتون زلزله ای دیگر برای باغداران و زیتون کاران رودبار بود که با زیتون های وارداتی از اوایل هشتاد وارد شهرستان رودبار شد و به بلای دامن گیر برای باغداران زیتون تبدیل شد. در برخی سالها خسارات بسیاری بر محصول زیتون این شهرستان وارد کرد.

اهالی زلزله زده رودبار هنوز چشم انتظار افتتاح واحدهای مسکن هایی هستند که از دولت نهم کلنگ خورده اند و در شهرهای رستم آباد، رودبار، منجیل، لوشان نیمه تمام مانده اند و در جیرنده نیز دهها نفر از وضعیت بلاتکلیف مسکن مهر این شهر رنج می برند.

پروژه ای که می تواند رویای صاحبخانه شدن جمع کثیری از شهروندان این شهرستان را تحقق بخشد اما در شرایط فعلی بناهای نیمه کاره این پروژه ها بویژه مسکن مهر منجیل و رودبار که در چشم انداز جاده اصلی رشت- قزوین قرار گرفته اند هر روز چهره زلزله جدید را برای مردم تدائی می کند.

پرویز محمدی برسری

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه