مناظره ضبطی، جدیدترین تدبیر؛

پشت‌پرده لغو مناظرات زنده تلویزیونی چیست؟/ روحانی، رحمانی، آشنا و دیگران!

داستان اشتباهات استراتژیک آقای رئیس جمهور و تیم رسانه‌اش در هفته‌های اخیر بدجوری بالا گرفته است.

پشت‌پرده لغو مناظرات زنده تلویزیونی چیست؟/ روحانی، رحمانی، آشنا و دیگران!

به گزارش ۸دی، به نقل از  خبرگزاری دانشجو، «مناظرات انتخاباتی امسال #ضبطی پخش خواهد شد.» تصمیم آنقدر عجیب و شوکه کننده هست که همه را به سوال وا دارد. مناظره غیر زنده؟! این دیگر چه صیغه‌ای است؟ چه کسی چنین تصمیم عجیبی گرفته است؟

پاسخ کم‌کم برای مردم آشکار شد. کارگروهی که ریاست آن در دست وزیر کشور روحانی است، چنین تصمیمی گرفته است. نامزدهای رقیب هم بلافاصله لب به اعتراض گشودند. صداوسیما هم که رئیسش یکی از اعضای پنج‍گانه شورای مذکور است، فوراً موضع مخالفت خودش را اعلام کرد. اولین جرقه‌های طوفان توئیتری آغاز شد.

باز هم آقای #آشنا

مردم آنقدر این ۴ سال بازی‌های رسانه‌ای حسام‌الدین آشنا را دیده‌اند که برای شناخت سبک بازی او نیازی به راهنما ندارند. برخی این را بازی آقای مشاور برای دست کاری در مناظرات دانستند. برخی هم تحلیل  عمیق‌تری داشتند. آنها معتقد بودند با این کار صداوسیما مرجعیت خود در اخبار انتخاباتی از دست می‌دهد. این یعنی تقویت هرچه بیشتر کانال‌های ماهواره‌ای. خب گزینه مورد علاقه آنها در انتخابات هم مشخص است. عده‌ای هم این را بازی جدیدی برای به حاشیه کشاندن انتقادات از آقای رئیس‌جمهور می‌دانند.

#دولت_ترسو

برخی از کاربران اما اعتقاد داشتند این کارها به خاطر ترس روحانی از مناظره‌ها است. هرچند او ۴ سال پیش دست برتر فن مناظره را در برابر نامزدها رقیب داشت اما الآن دفاع از کارنامه ۴ ساله او و پاسخگویی به رقیبانی که برای به چالش کشیدن این کارنامه غیرقابل دفاع، در برابر او صف کشیده‌اند؛ کار ساده‌ای نیست.

نعل وارونه‌ای که جواب نداد

با بالاگرفتن انتقادات از تصمیم عجیب شورای نظارت، روحانی هم برای اینکه از قافله عقب نماند، اعلام کرد مخالف مناظره ضبطی است. این فرصتی بود برای هوادارانش تا با مطرح کردن ترکیب کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات، اینگونه القا کنند که این طرح، خواسته دولتی‌ها نبوده است. این بازی هم اما خیلی سریع با شکست مواجه شد. دو نفر از اعضای هیئت ۵ نفره، دولتی هستند. کاربران در جواب به پست توئیتری روحانی نوشتند: «رئیس صداوسیما هم که خودش اعلام کرده مخالف بوده است. نتیجه دو دو تا، چهارتا ساده نشان می‌دهد بدون موافقت دولتی‌ها تصویب این طرح ممکن نبود.»

 کار البته به اینجا ختم نشد. دیده‌بان شفافیت ایران هم در گزارش خود از پیگیری این موضوع اعلام کرد رحمانی فضلی، وزیر کشور، اولین بار این موضوع را در جلسه مطرح کرده است.

دم خروس پشت پرده مناظره‌های ضبطی اما با توئیت حسین فریدون، برادر رئیس جمهور بیرون زد. او البته بعد از اینکه متوجه شد افکار عمومی چقدر مخالف این موضوع است، فوراً توئیت خود را پاک کرد اما کار دیگر از کار گذشته بود.

ما ایرانی‌ها همچنان طنازیم

موضوع لغو پخش زنده مناظرات از تلویزیون مثل همیشه سوژه طنازی کاربران فضای مجازی بود. یکی برای استخدام تدوین‌گر در نهاد ریاست جمهوری توئین زدند. دیگری پیشنهاد داده بود که حداقل مثل بازی‌های فوتبال با چند دقیقه تأخیر مناظره‌ها را پخش کنند. عده‌ای هم شرایط ضبط مناظرات را تخیل کرده بودند.

سیب و گلابی برجام هم از توئیت‌های مناظره‌ای در امان نماند. یک کاربر توئیتر در واکنش به بیانیه وزارت کشور نوشته است: «بعد از تهدید نسبت به انتقاد به مناظره ضبطی از این به بعد باید تعریف کنیم. وای چه برجام خوبی! عجب سیب خوشمزه‌ای داره. چه گلابی!»

برخی هم انتقادات روحانی از تصمیم دولتمردان خودش را دست مایه طنازی قرار داده‌اند. یکی از کاربران نوشته است: « سناریو: اول میایم میگیم مناظرات باید ضبطی باشه. بعد روحانی رو سوار اسب می‌کنیم، زورو طور بره جلو بگه: به نام آزادی، مگه از روی جنازه من رد بشید!»

چرا روحانی می‌خواهد ببازد؟

داستان اشتباهات استراتژیک آقای رئیس جمهور و تیم رسانه‌اش در هفته‌های اخیر بدجوری بالا گرفته است. ظاهراً حضور رقیبان سرسخت و کارنامه پر ایراد و اشکال، سخت آقای رئیس جمهور را نگران کرده است. نتایج نظرسنجی‌ها هم خبرهای خوبی برای آقای روحانی ندارد. همه نظرسنجی‌ها از بالا بودن رای منفی او خبر می‌دهند. حدود ۴۰ درصد مردم ایران تصمیم قطعی دارند که به هرکسی غیر از روحانی رای بدهند. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد درصد موافقان نامزدهای مطرح هم بسیار به هم نزدیک. این یعنی تا این لحظه احتمالا انتخابات ۹۶ دو دوره‌ای خواهد بود. حتی کابوس دو دوره‌ای شدن انتخابات هم برای رئیس جمهور مستقر، خرد کننده است.

هفته گذشته موضوع رونمایی از پروژه‌های قبلاً افتتاح شده هم با هشتگ #افتتاح_الکی دست مایه انتقادهای طنزآمیز علیه روحانی بود. امواج توئیتری که یکی پس از دیگری بر سر سرمایه اجتماعی آقای رئیس جمهور خراب می‌شود. بالآخره او راهی برای برون رفت از این مخمصه پیدا خواهد کرد؟ چند روزی تا داغ شدن تنور تبلیغات باید صبر کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه