روز شمار تاریخ گیلان / 15 فروردین؛

فتح قزوین توسط مجاهدان مشروطه خواه گیلان / شهادت تعدادی از رزمندگان گیلانی

در چنین روزی، مجاهدین و مشروطه خواهان گیلانی در راه فتح تهران، وارد قزوین شدند و پس از جنگی سخت این شهر را فتح کردند.

فتح قزوین توسط مجاهدان مشروطه خواه گیلان / شهادت تعدادی از رزمندگان گیلانی

به گزارش ۸دی، ۱۵ فروردین ماه ۱۲۸۸ شمسی، مجاهدین و مشروطه خواهان گیلانی در راه فتح تهران، وارد قزوین شدند. جنگ سختی بین قوای دولتی و مشروطه خواهان گیلانی درگرفت که منجر به فتح قزوین توسط مجاهدین شد‌(۱).

۱۵ فروردین ۱۳۰۲ شمسی،  هواپیمای روسی بر فراز انزلی پرواز کرد. پیش از ظهر امروز یک هواپیمای روسی وارد آسمان ایران شد و به طرف انزلی پرواز کرد. این هواپیما نیم ساعت مانده به ظهر در انزلی فرود آمد. «از قرار معلوم گویا به طرف طهران عازم» است.(۲) منابع انگلیسی این هواپیما را متعلق به یک شرکت هوایی روسی – آلمانی دانستند.(۳)

۱۵ فروردین ماه ۱۳۰۲ شمسی، در حکومت گیلان جابجایی صورت گرفت. نیرالسلطان پس از احضار به مرکز از حکومت گیلان برکنار و به جای او آصفالدوله از طرف ریاست وزراء به این سمت انتخاب شد.(۴)

۱۵ فروردین ماه ۱۳۰۴ شمسی، همسر سردار مقتدر طالشی برای رضاخان شکوائیه نوشت. همسر سردار مقتدر طالشی با ارسال تلگرامی به رضا خان خبر داد که من و فرزندانم در محاصره بسر میبریم. با این که تمام هستی ما توقیف شده، باز سی هزار تومان مطالبه میکنند. وی درخواست کرد مفتشی برای رسیدگی به حال و روز آنها به منطقه اعزام شود.(۵)

۱۵ فروردین شمسی ۱۳۲۷ شمسی، «میرزا اسماعیل جنگلی» درگذشت. وی خواهرزاده میرزا کوچک و از اعضای برجسته نهضت جنگل بود. او سالها بعد کتابی درباره نهضت جنگل کتابی با عنوان «قیام جنگل» نوشت که از کتابهای مهم درباره نهضت به شمار می رود.(۶)

۱۵ فروردین ماه ۱۳۴۲ شمسی، حجت الاسلام شجونی در تهران یک سخنرانی انقلابی ایراد کرد. عصر امروز در مسجد ارک تهران نیز مجلس ختمی به مناسبت درگذشت ضیاءالدین حاج سیدجوادی برگزار بود. شیخ جعفر شجونی- از روحانیون گیلانی ساکن تهران- سخنران این مراسم بود. به گزارش ساواک، پس از پایان این مراسم واعظ تحت محافظت برخی از بازاریان از مسجد خارج شد. حاضرین در مسجد پس از خروج از محل مراسم دست به تظاهرات زدند و با سنگ و آجر به اداره رادیو حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند. این واقعه درحالی رخ داد که حجت الاسلام شجونی کمتر از یک ماه پیش زندانی بود و با تعهد نامه ای مبنی بر اینکه مرتکب هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نشده، در منابر و اجتماعات گفتاری برخلاف نظم و اهانت به مقامات باید نگوید آزاد شده بود. (۷)
۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید مهرداد محبی شیرکده از رزمندگان شهرستان رودبار که فرمانده عملیات سپاه مهاباد بود به شهادت رسید. وی متولد روستای شیرکده رودبار گیلان بود.

۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید محمد احمدنیا از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۲۰ آبان ماه ۱۳۴۹ بود.

۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید دانیال امامی از رزمندگان روستای چاله سرای شاندرمن به شهادت رسید.

۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید نادر اسکندری از رزمندگان شهرستان ماسال به شهادت رسید.

۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید فردین شریفی از رزمندگان روستای طاسکوه ماسال به شهادت رسید و پیکر مطهرش جاوید الاثر شد.

۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید سیدرضا هویت طلب از رزمندگان شهرستان انزلی در ماوت به شهادت رسید. ویمتولد ۹ آبان ماه ۱۳۴۸ بود و بصورت داوطلب بسیجی به مناطق عملیاتی اعزام شد.

۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید سیداکبر جعفرزاده از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۲۴ فروردین ماه ۱۳۴۷ بود.

۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید غیاث‌الدین دهقان از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد دوم شهریور ماه ۱۳۴۷ بود.

۱۵ فروردین ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید حسین بشری قدیم طبع  از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در قامیش عراق به شهادت رسید. وی متولد ۳۰ فروردین ماه ۱۳۴۳ بود و از لشکر ۵۲ قدس به مناطق عملیاتی اعزام شد و پیکر مطهرش در گلزار شهید مسجد جعفری صومعه سرا تدفین شد.

۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۴ شمسی، شهید طاهر دلیری  از صومعه سرا به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۳۱ ود و در شهرک توحید سه راه آذری به شهادت رسید. پیکر مطهرش در گلزار شهید نفوت صومعه تدفین شد.

….

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان؛ روزشمار سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۲۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ۴٧، ص ٩٣. خبر که به وزارت جنگ رسید پاسخ داد پیش از این هماهنگی به عمل آمده است. (همان، پ ۴٧، ص ٩٢).

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۲۵؛ FO E 5822/69/34
۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص ۲۵؛ روزنامه ایران، شم ١٣۴۵، ص ١.
۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵، ص ۲۴؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ٧، ص ۴٢. از حاکم گیلان خواسته شد توضیحات خود را ارائه کند. (همان، س ۴١)
۷- رنگ ایمان؛ روزشمار سایت ۱۵ خرداد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه