در پی برداشت بی رویه شن؛

سفیدرود به روز سیاه می نشیند؟! / شرایط بحرانی یکی از مهمترین زیست بومهای گیلان

در حال حاضر شرایط سفیدرود بحرانی است و مرگ، این زیست بوم بی ‌بدیل را با تمام آثاری که برای مردمان این منطقه دارد، تهدید می‌کند.

سفیدرود به روز سیاه می نشیند؟! / شرایط بحرانی یکی از مهمترین زیست بومهای گیلان

به گزارش ۸دی به نقل از زیتون خبر، رضا حیدری در یادداشتی نوشت:

در حال حاضر شرایط سفیدرود بحرانی است و مرگ، این زیست بوم بی ‌بدیل را با تمام آثار اقتصادی و فرهنگی که برای مردمان این منطقه دارد، تهدید می‌کند. به ویژه اینکه ارتباط سفیدرود و دریای خزر و پیامدهایی که آلودگی این رودخانه برای خزر داشته است، عمق این فاجعه را بیشتر نشان می‌دهد.

ایجاد تصفیه فاضلابهای شهری، روستایی و صنعتی، استفاده از آفت‌کشهای مناسب، رسوب‌زدایی از بخشهایی از رودخانه از اقداماتی است که می‌تواند حیات این رودخانه را نجات دهد.

یکی دیگر از مشکلات سفید رود  برداشت بی‌رویه شن و ماسه، افزایش ورود گل و لای است.

اما اخیرا مساله رسوب‌گذاری رودخانه و سد سفیدرود که از دیرباز مورد توجه و نگرانی کارشناسان قرار گرفته به دلایل فنی (در واقع به دلایل غیر‌فنی و اجرای روش‌های غیر‌کارشناسی) به گونه مضاعفی تشدید شده است. به گونه‌ای که به عقیده کارشناسان، این رود چندی است که در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

یکی دیگر در میان عوامل متعدد تهدید رودخانه سفیدرود احداث جاده یا بزرگراه  در سفید رود می باشد.

افزایش حجم مواد رسوبی در سد منجیل که نزدیک به ۵۰۰ میلیون متر مکعب از کل دو میلیارد مترمکعب ظرفیت سد را اشغال کرده یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این زمینه است.

از دیگر موارد می توان به احداث سدهای دیگر بر رودخانه‌های مرتبط با سفید‌رود می توان اشاره کرد: میزان و کیفیت آب سفید‌رود وابسته به رود شاهرود است از این رو احداث سد طالقان برای انتقال آب آن به تهران که اخیرا صورت گرفته، خطری جدی برای حیات این رودخانه و جلگه گیلان محسوب می‌شود. و حجم بالای مواد رسوبی و در نتیجه کاهش ذخایر آب سفیدرود، نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است.در این میان آلودگی سفیدرود از مهم‌ترین و جدی‌ترین و ظاهرا لاینحل‌ترین این مشکلات است. سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش از این «سفید رود» را به دلیل تخلیه حدود ۲۰۰۰ تن نیترات و فسفات و حدود ۳۰۰ تن انواع حشره‌کش آلوده‌ترین رودخانه ایران در سواحل خزر اعلام کرده بود.

و کلام آخر ضرب‌الاجل تعیین شدن از سوی کارشناسان است که عمر این سد و رودخانه سفید‌رود را در صورت ادامه این وضعیت حداکثر ده سال تخمین زده‌اند.

سد سفیدرود هم‌اکنون بخش اعظمی از آب مورد نیاز کشاورزی گیلان را تامین می‌کند به نحوی  بسیاری اراضی جلگه استان وابسته به آب این رودخانه است. این رودخانه همچنین محل تخم‌ریزی و رشد انواع آبزیان به ویژه ماهیان دریای خزر است. در صورتی که تمهیدات لازم برای حل مشکلاتی چون برداشت شن و ماسه یا ورود گل و لای جاده رشت – قزوین و یا ورود آلاینده‌های شیمیایی به رودخانه اندیشیده نشود، امیدی به بقای این رودخانه ظرف ده سال آینده نمی‌توان داشت.

انتهای پیام

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه