گفتگو: زهرا خوشگفتار
نیاز به عمل داریم نه حرف؛

گفتگویی خواندنی با پیر گردشگری گیلان / از استاندار خواهش می کنم از فضای شعاری بیرون بیاید

مسئول جشنواره های بومی سنتی استان گیلان گفت: متاسفانه برای مسئولین بحث جذب گردشگر و گردشگری فقط ‌درحد حرف و شعار است.

گفتگویی خواندنی با پیر گردشگری گیلان / از استاندار خواهش می کنم از فضای شعاری بیرون بیاید

به گزارش ۸دی، به نقل از بهجت نیوز؛ شهرستان فومن جز منطقه های است که در استان گیلان با وجود مناطق بکر و زیبا و تاریخی و رسم رسومات ،انواع صنایع دستی زبان زده عام خاص بوده است،با وجود نعمت های فراوان متاسفانه به غیر از ایام تعطیلات استان گیلان در جذب گردشگرها ضعیف است . برای بررسی دلیل این ضعف به دیدار  علی اکبر قنبرزاده که ۲۵سال در بخش فرهنگی و گردشگری فعالیت دارد رفته و دقایقی با او به گفتگو نشستیم…

 

۱چند نوع گردشگر داریم و بحث گردشکردی در استان استان گیلان رو‌چطور می بینید؟

در دنیا دو نوع گردشگر داریمگردشگرهای تفریحی و گردشگر علمی که به دنبال تحقیق فرهنگ ، تمدن و هنر و رسم و روسوم یک کشوریا قوم یا منطقه در گیلان بحث ما گردشگر های علمی است استان گیلان به دلیل وجود اقوام مختلف آب و هوای مناسب و مناطق مختلف تاریخی و طبیعی باعث شده که اقوام های قبا فرهنگ های مختلف در این استان شکل بگیرد و حاکم و جاری باشد.

استان گیلان از شرقترین شهرستان که چابکسر است و غربی ترین که آستارا میباشد در این فاصله راه حداقل ده ها زبان و اقوام و فرهنگ و غذاهای محلی ،ورزش های بومی و محلی داریماین باعث شده است که برای گردشگرد تنوع ایجاد شود‌.و این تنوع باعث ماندگاری و اقامت بیشتری در این استان داشته باشد.

۲چه راهکارهای برای جذب گردشکر پیشنهاد می کنید؟

بنظرم اگر  شرایطی را برای راحتی گردشگرفراهم کنند تا یک گردشگرعملی برای شناسایی تمدن ، فرهنگ و هنر این استان یکسال تمام وقت بگذارد و اقامت کند شرایط بهتر خواهد شد.

اگر مسئولین ما برنامه ریزی کنند (نه با حرف) متاسفانه برای مسئولین بحث جذب گردشگر و گردشگری  فقط ‌درحد حرف و شعار است.

من از استاندار محترم خواهش میکنم که از این فضای شعاری جذب گردشگر بیرون بیاید و به فرهنگ ها و افرادهای  بومی و محلی ، و افرادی که در میدان کار می کنند و از فضای اداری پرهیز کنند چرا که کلیشه ای است.

باید از افرادی که در این  بحث فعال هستند دعوت به عمل رسانند و از نظرات پیشنهادات انها استفاده کنند برای جذب گردشگر.

۳چه اقداماتی را برای جذب گردشگر مناسب می بینید؟

یکی از این اقدامات بحث جشنواره های ورزشی،بومی ، روستایی و عشایری است.

به این دلیل که ما نمی توانیم در ورزش های حرفه ای سرمایه گذاری کنیم برای جذب گردشگر مثلا ما برای فوتبال نمی توانیم در سطح اورپا برسیم و هچنین رزمی…ولی ورزش های بومی و محلی سنتی ما نمونه است و در حین سنتی بودن تازگی دارد و جذب کننده گردشگرهاست.

مانند برگزاری لافند(طناب)بازی،کشتی گیله مردی، قشه بازی و صدها نوع بازی دیگر …

۴بحث گردشگری برای منابع طبیعی استان را چطور برآورد می کنید؟

اگر بحث گردشگردی را برای ییلاقات  خودمان پیاده کنیم مطمئنا برای گردشگری که یکبار به ییلاقات ما رفته باشند هرسال این امر تکرار خواهد شد.

بنده خودم شاهد این بودم این طرح راه به تنهایی و به طور خودکار در میدان کار کردم شاهد درخواست گردشگران زیادی شدم  که برای رفتن به ییلاقات به این استان امدند و این باعث خوشحالی شد چون عده ای که بنده یکبار آنها را به سوی ییلاقات بردم سالها بعد حتی تورهای به کشورهای دیگر را کنسل و دوباره برای رفتن به ییلاقات به سوی گیلان امدند.

۵بنظر شما جشنوارهای ورزشی ،بومی سنتی چه تاثیری برای جذب گردشگر دارد؟

جشنوارهای تاثیرات زیادی دارد. که ثابت شده است. اولین جشنواره فرهنگی ورزشی که در سطح کشور برگزار شد متاسفانه خیلی  مخالفان را به همراه داشت که بلاخره با هر مشکل و مخالفی این جشنواره را برگزارکردند که بنده هم حضور داشتم.این جشنواره باعث شد که در سال جشنوارهای فرهنگی، ورزشی زیادی در سطح کشور برگزار شود.برگزاری این جشنوارها باعث شده که ما در روستاها تولیدات دستی را نمایش و به معرفی گردشگر برسانیم و باعث شده که روستاهای ما شناخته شده شود.

مانند روستای انبو‌ که هرسال جشنواره انار در آن برگزار میشود.جشنواره روستاهای شگقت انگیز در ماسوله! که برگزاری این جشنواره باعث معرفی اداب و روسوم  صنایع دستی ماسوله شدبه طوری که توریست ها حضور پیدا کردند و فیلم از برگزاری این جشنواره را در شبکه های خارجی انعکاس دادن. جشنواره اروا دوشاب که هفتمین جشنواره اروادوشاب را در حال برگزاری هستیم و همگان منتظر برگزاری این جشنواره برای خریداری دوشاب هستند که از عسل هم فروش بیشتری را دارد.به طوری که یک روستای در سال درامد میلیونی دارند از پوخت دوشاب.ولی برای پوخت استقبال کمتر هست.

۶بنظر شما پل ورودی به فومن که پروژه آن متوقف شده است  چقدر از ورود گردشگر به فومن جلوگیری می کند،  بنظر شماهم این پل سدی است مقابل ورود گردشگر به فومن؟

نه من اصلا اعتقادی به این مسئله ندارم چرا که گردشگر با هدف گردش به یک منطقه میرود اصلا پل ، سد مسیر مانع هدفش نمی شود و ملاک نیست، ما اگر توانمند باشیم داشته های خود را به گردشگر بشناسانیم نباید نگران پل باشیم.

۷چه پیشنهادی برای بهتر شناساندن منطقه یا استان ما دارید؟

بنظر بنده اگر سایتی مشخص  برای شناخت بیشتر گردشگر از منطقه استان گیلان باشد میتواند تاثیر گذار باشد.در این سایت به معرفی مناطق گردشگری،به معرفی غذاهای محلی،لباس های محلی،سوغات ،تولیدات محلی،صنایع دستی،معرفی جشنوارهای محلی و زمان برگزاری این جشنوارها و … پرداخته شود

به طور کلی سایتی که در طول سال در یک مسیر مشخصی در خصوص معرفی استان و جذب گردشگر باشد.

بنده چندبار این پیشنهاد را دادم منتها متاسفانه حمایت نکرده اند…متاسفانه برای این چنین بحث مهم هزینه نکردند مطمئنا این چنین هزینه هایی برگشت دارد.

 

۸حرف ناگفته؟

حرفهای ناگفته و کمبودات زیاد است من خواهش میکنم از نماینده محترم حاج مهدی افتخاری ،فرماندارمحترم، از همه مسئولین که به بحث جذب گردشگری توجه کنند یک کارگروه مردمی تشکیل دهیم برای جذب گردشگر و کار میدانی کنیم ما نیاز به عمل داریم نه حرف.

و همچنین از شماهم تقدیر و تشکر میکنم به عنوان یک خبرنگار همیشه به بحث مشکلات روستای و گردشگری توجه کردید .

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه