در گفتگو با سرپرست محیط زیست ماسال مطرح شد:

برداشت غیرقانونی شن در ماسال از شایعه تا واقعیت / گزارش تلفنی داده اند اما نتوانسته ایم تخلف را اثبات کنیم

سرپرست محیط زیست ماسال درباره برداشت شن از خالکایی گفت: دائما در حال پایش هستیم اما بصورت مستند تاکنون تخلفی ثبت نشده است.

برداشت غیرقانونی شن در ماسال از شایعه تا واقعیت / گزارش تلفنی داده اند اما نتوانسته ایم تخلف را اثبات کنیم

به گزارش ۸دی، حمید سلطان خواه سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست ماسال در گفتگو با خبرنگار ماسال نیوز با اشاره به ابهامات مطرح شده در خصوص برداشت شن از رودخانه خالکایی در فضای مجازی گفت: این پروژه طرح سفر ریاست جمهوری بوده و در استان گیلان در آن زمان صرفا در دو منطقه تصویب شد و اجرای طرح توسط آب منطقه ای غرب گیلان و به واسطه پیمانکار خصوصی صورت می گیرد.

سلطان خواه در خصوص نظارت این اداره بر نحوه اجرای پروژه سد لاستیکی در ماسال گفت: ما بر اساس استعلامی که از اداره کل استان داشته ایم در ۵ حوزه به عنوان ناظر در این پروژه در حال کار هستیم که مواردی همچون اجرای طرح ماهی رو با شیب مناسب، تثبیت دیواره ها، اجرای عملیات ساخت و ساز قبل از تخم ریزی ماهیان و … از این جمله اند.

وی افزود: در بحث های مربوط به برداشت شن همواره متولی اداره صنعت و معدن است و ادارات محیط زیست و داددستانی و فرمانداری و امثالهم به صورت ناظر عمل می کنند. ما در مورد سد لاستیکی دائما در حال پایش هستیم و علاوه بر نیروهای خودمان افرادی به صورت همیار داریم که تخلفات را به ما گزارش می‌کنند.

سرپرست اداره محیط زیست ماسال در خصوص نامه های ارسالی شهرداری ماسال به ادارات در خصوص ابهام در برداشت شن از خالکایی گفت: ما هم برای شهرداری، دادستانی، فرمانداری و … در خصوص گزارشاتی مبنی بر انتقال مصالح از محل و فروش خارج از قانون نامه زده ایم. اما تاکنون عوامل ما به صورت مصداقی و مستند نتواسنته اند تخلفی از این پروژه بگیرند.

سلطان خواه مجوز های این پروژه را استانی دانست و تاکید کرد: همین حالا که شما برای مصاحبه آمده اید اتفاقا ناظران ما برای بازدید از این پروژه رفته اند. من از حضور شما خبر نداشتم اما ما بر حسب وظیقه ذاتی مان و حراست از بیت المال و محیط زیست بررسی های لازم را انجام می دهیم.

وی افزود: اگر ما بتوانیم به صورت مستند تخلفی در زمینه محیط زیستی در شهرستان بگیریم و اثبات کنیم برای ما امتیاز و پوئن مثبت است و اینطور نیست که ما چشممان را به روی تخلفات ببندیم.

وی در توضیح ابعاد و جزئیات پروژه سد لاستیکی گفت : این پروژه به مساحت ۸۰۰ متر مربع و با عمق ۵ متر انجام می شود. عرض رودخانه هم ۵۰ متر گزارش شده است.

سلطان خواه با اشاره به نامه نگاری های صورت گرفته از سوی این اداره گفت: ما برای شرکت اخطاریه ای نوشته ایم که مثلا در خصوص ساخت کانال کوتاهی داشته اید. جواب نامه شهرداری را هم داده ایم. نامه شهرداری ۳۱/۴/۹۵ به ما رسیده و ما ۲/۵/۹۵ پاسخ نامه را ارسال کرده ایم. ما نظارت مستمر بر پروژه داریم اما در خصوص انتقال مصالح از پروژه به بیرون، نامه های لازم به فرمانداری، دادستانی و نیروی انتظامی ارسال شده است. چون پروژه در محدوده حوزه شهری است علاوه بر پایش و نظارت ما شهرداری هم باید نظارت داشته باشد. شهروندان عزیز هم نظارت داشته باشند و اگر انتقالی صورت گرفت معرفی کنند تا به دادستانی معرفی شود. خوشبختانه دادستانی شهرستان هم در خصوص مسایل این چنینی اهمال به خرج نمی دهند و به صورت جدی برخورد می کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت در خصوص برداشت شن مجوزی ندارد گفت: کلیه مجوزها در خصوص اجرای پروژه است و اگر در حین اجرای پروژه نیاز به عملیاتی زیست محیطی دیگری دارند باید روال قانونی اش را از ابتدا طی کنندو مجوزهای لازمه را اخد نمایند. خارج از پروژه هر گونه برداشت شن خلاف قانون است.

سلطان خواه در خصوص حد بالایی محدوده‌ی اجرای طرح گفت: محدوده کار تقریبا پایان پارک است که سه راهی ای آنجا وجود دارد که به سمت مهدی خان محله می رود. اگر بالاتر از این محدوده  عملیاتی صورت بگیرد خلاف قانون است و باید اطلاع رسانی شود تا دستگاه های ناظر برخورد کنند. ما تا کنون گزارشات تلفنی داشته ایم اما با حضور در محل نتوانسته ایم موردی از تخلف را مستند مشاهده و اثبات کنیم.

وی افزود: شماره تماس پاسگاه شبانه روزی یگان حفاظت از محیط زیست در شهرستان ۴۴۶۶۱۳۸۰ و شماره اداره هم ۶۰۲۰ است که مردم می توانند موارد تخلف را به ما گزارش کنند تا بررسی کنیم.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه