روز شمار تاریخ گیلان / 6 آذر؛

منافقین چهار گیلانی را ترور کردند / خروج کشتی های روس از انزلی

در چنین روزی، چهار گیلانی در شهرهای رشت، سردشت و مریوان توسط ایادی آمریکا در سازمان منافقین ترور شدند و به شهادت رسیدند.

منافقین چهار گیلانی را ترور کردند / خروج کشتی های روس از انزلی

به گزارش ۸دی، ششم آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، کشتی های روسی که گاهی مایه اختلاف دولت روس و ایران می شد بندر انزلی را به قصد باکو ترک کردند. در شامگاه امروز دوازده کشتی روسی و کشتی توپداری که از مدتی قبل در بندر انزلی پهلو گرفته بودند، بندر انزلی را به قصد باکو ترک کردند(۱)

ششم آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، سلیمان احمدنیا از سربازان وظیفه شهرستان رودسر درسردشت ترور شد. وی متولد ۶ اسفند ماه ۱۳۴۱ استان گیلان بود و ۶ آذر ماه ۱۳۶۲ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه در سردشت به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای چینیجان کلاچای رودسر تدفین شد(۲).

غلامرضا اکبری ملاسرایی متولد ۵ اردیبهشت ۱۳۳۰ در روستای ملاسرای شهرستان فومن استان گیلان بود و ۶ آذر ماه ۱۳۶۱ در حالی که کارمند یکی از نهادهای دولتی بود در پسیخان رشت ترور شد و به شهادت رسید(۲).

ششم آذر ماه ۱۳۶۳ شمسی، شاپور کاظمی از رزمندگان وظیفه شهرستان ماسال ترور شد. شاپور کاظمی ۱۵ خرداد ۱۳۴۰ در شهرستان ماسال استان گیلان متولد شد و ۶ آذر ماه ۱۳۶۳ در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه به شهادت رسید(۲).

فریدون کاظمی میانگسری ۱۷ خرداد ماه ۱۳۳۶ در روستای میانگسگر صومعه سرای استان گیلان متولد شد و ۶ آذر ماه ۱۳۶۹ در حالی که بخشدار سرو آباد مریوان بود ترور شد و به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای مسجد جعفیری صومعه سرا تدفین شد(۲).

ششم آذر ماه ۱۳۸۵ شمسی، حمزه‌ رادمنش‌ در سانحه سقوط هواپیما آنتونوف ۷۴ به شهادت رسید؛ وی در ۱۳۶۴ در شهر رشت‌ متولد شد اما بزرگ شده فومن بود و در هنگام شهادت دانشجوی افسری و پاسداری بود.

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد ۱، ص ۴۳۴

۲- استخراج شده از پایگاه جامع کنگره ۱۷۰۰۰ شهید ترور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه