روز شمار تاریخ گیلان / 30 آبان؛

توضیحات شید درباره مدرسه آمریکایی رشت / ترور ۲ سرباز وظیفه گیلانی توسط منافقین

در چنین روزی دو سرباز وظیفه گیلانی توسط گروهک تروریستی منافقین ترور شدند و به شهادت رسیدند.

توضیحات شید درباره مدرسه آمریکایی رشت /  ترور ۲ سرباز وظیفه گیلانی توسط منافقین

به گزارش ۸دی، ۳۰ آبان ۱۳۰۱ شمسی، مستر شید درباره مدرسه آمریکایی رشت توضیحاتی ارایه کرد.  مستر شید رئیس مدرسه آمریکایی رشت نامه ای به محسن قریب رئیس اداره معارف و اوقاف گیلان نوشت که متن آن چنین است:

«اولا مدرسه آمریکایی رشت که تاریخ تأسیس آن در سال ۱۹۰۳ مسیحی است قریب بیست سال است تأسیس گردیده است و در این مدت موافق اصول و پروگرام سایر ایالات (و) ولایات داخله که به رؤسای این مدرسه اجازه می داده، همواره تعقیب و معمول گردیده و مسلم است رعایت پروگرام داخلی مملکت هر اندازه که لازم است از طرف اولیای مدرسه آمریکایی اعمال نظر می شود و از طرف دیگر خاطر شریف آن دوست استظهاری باید کاملا مستحضر باشد که ایجاد تشکیلات مدارس آمریکایی در ایران فقط برای ملل متنوعه [اقلیتهای مذهبی] بوده است و به غیر این منظوری نبوده و از آنجایی که مدارس آمریکایی با اصول و قواعدی که در تعلیم و تعلم در دست دارد و از زمان تأسیسات خود تاکنون خدمات نمایانی به عالم معارف ایران کرده است، مسلمین هم در مقابل [به] ملل متنوعه تأسی نموده داخل در فصول تعلیمات مدارس آمریکایی شده و وظایفی را که این مؤسسه مکلف به اجرای آن بوده با کمال میل و رضای خاطر، اطاعت و ایفا کرده اند. جای تردید نیست هرگاه این مدرسه بخواهد برای هر ملتی تعلیمات جداگانه تخصیص داده، تعقیب نماید از حفظ [و] اداره کردن مدرسه بازمانده و با موافقت مواد پیشنهادی وزارت جلیله معارف دچار یک سلسله مشکلات خواهد گردید. نظر به مراتب فوق البته تصدیق خواهید فرمود که اولیای مدرسه آمریکایی در ورود محصلین مسلم به هیچ وجه اصراری نداشته و به اختیار خودشان موقوف می نماید. ثانیا به واسطه حوادث و اوضاع اخیره گیلان، مدرسه آمریکایی رشت موقتا تعطیل شده بود که موقعیت، اجازه افتتاح آن را نمی داده و در این وقت که این جانب مأمور افتتاح مدرسه مزبوره شده آن بود که با نهایت مسرت بشارت افتتاح آن را به آن دوست استظهاری داده و منتظر هستم که از طرف وزارت جلیله معارف دامت شوکتها و آن دوست استظهاری همه گونه بذل همراهی و مساعدت در حصول موفقیت این جانب به توسعه و ترقی معارف گیلان به عمل آید که بتوانم در انجام این خدمت مهم که یگانه آرزو و آمال من است کاملا موفق شوم»(۱).

۳۰ آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، سردار علی‌ فرجود در منطقه عملیاتی موسیان به شهادت رسید. علی‌ فرجود شالگورابی‌ فرزند مرادعلی‌ به‌ سال‌ ۱۳۳۶ در روستای‌ شکالگوراب‌ بالای فومن متولد شد. شهید فرجود در سالهای‌ قبل‌ از انقلاب‌، خود را با حرکت‌ توفنده‌ انقلاب‌همگام‌ ساخت‌ و تا حد توان،‌ در فعالیت‌ انقلابی‌ شرکت‌ می کرد. پس‌ از شروع‌ جنگ‌ تحمیلی‌، از سپاه‌ فومن‌ عازم‌ جبهه‌های‌ حق‌ علیه‌ باطل‌ شد و پس‌ از دلاوری‌ و رشادت‌ها، سرانجام‌ در سی‌ام‌ آبان‌ ۱۳۶۱ در منطقه‌ عملیاتی‌ موسیان‌ به‌ مقام‌ شهادت‌ نایل‌ شد یک فرزند دخترو یک پسر به یادگار مانده است.

۳۰ آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، سید قوام تقوی میان پشته در حالی که سرباز وظیفه بود در یک حمله مسلحانه در بیساران سنندج ترور و به شهادت رسید. وی متولد ۱۱ بهمن ۱۳۴۱ روستای میان پشته رودسر بود و از لشگر لشکر ۲۸ کردستان به محل شهادت اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای روستای میان پشته تدفین شد (۲).

۳۰ آبان ۱۳۶۲ شمسی، نصیر قلی پور از رزمندگان شهرستان رودبار به شهادت رسید. وی متولد اول اسفند ماه ۱۳۴۱ روستای فتحکوه بود و در منطقه مهاباد به شهادت رسید(۳).

۳۰ آبان ماه ۱۳۶۳ شمسی، شعبانعلی راستگوی طارمسری در یک حمله مسلحانه توسط منافقین به شهادت رسید. وی متولد اول مرداد ۱۳۴۴ روستای طارمسر رشت بود(۴).

۳۰ آبان ماه ۱۳۶۴ شمسی، هوشنگ وطن دوست از رزمندگان شهرستان آستارا در اشنویه به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ آبان ماه ۱۳۴۴ روستای عنبران محله آستارا بود و از ارتش به این منطقه اعزام شده بود و پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای عنبران محله تدفین شد.

۱-فراهانی، حسن؛ روزشمار تاریخ ایران، جلد ۲، ص۵۰۵؛ اسنادی از مدارس ایرانی در …، صص ۱۷۸ و ۱۷۹.

۲- میان پشته، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودسر در استان گیلان است. این روستا در دهستان چینی جان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر (۷۳خانوار) بوده‌ است.

۳- فتحکوه، روستایی از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار در استان گیلان است. این روستا در دهستان رحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۶ نفر (۹۷خانوار) بوده‌ است.

۴- طارم‌سر، روستایی از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت در استان گیلان است.

۵- رنگ ایمان به نقل از اطلاعیه منصوب در ساختمان استانداری گیلان

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه