در لاهیجان صورت گرفت؛

ماجرای قلع و قمع سه ویلای غیر مجاز از زبان مدیر امور اراضی گیلان + تصاویر

مدیر امور اراضی گیلان گفت: با مسئولانی که غیرقانونی اقدام به صدور مجوز برای تغییرکاربری‌های غیرمجاز می‌کنند برخورد می‌شود.

ماجرای قلع و قمع سه ویلای غیر مجاز از زبان مدیر امور اراضی گیلان + تصاویر

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»، زمان زیادی از قلع‌و‌قمع سه ویلای مجلل در استان گیلان نمی‌گذرد؛ سه ویلایی که با تغییر کاربری غیرمجاز، بیش از ١٠هزار مترمربع باغ‌های چایی معروف لاهیجان را به خاک و خون کشیدند تا ویلاهای خود را بر آن استوار کنند. حداقل ارزش این ویلاها به گفته مسئولان استان، بین سه تا چهار میلیارد تومان است و شاید اگر سازنده آن می‌دانست ساخت در آن محل ممنوع است، چنین هزینه گزافی نمی‌کرد. از این دست اتفاقات در دیگر استان‌های کشور هم کم رخ نمی‌دهد،؛ اما با پیگیری و اجرای دستور قضائی برای قلع‌و‌قمع آنها، از تعداد آنها کاسته شده است.

از طرفی ساخت‌وسازهایی از این دست گاهی به‌صورت سازمان‌یافته از سوی برخی سازمان‌ها انجام می‌شود. تبدیل زمین‌های کشاورزی به‌صورت گسترده به روستا، یا به تعبیری روستاسازی برای بهره‌گیری از طرح‌های هادی و کوتاه‌کردن دست مسئولان جهاد کشاورزی از پیگیری این زمین‌ها، یکی از شگردهای برخی گروه‌ها برای فرار از قانون است؛ هرچند این اقدام آنها تحت لوای بند ٣ ماده ١٩٨ قانون برنامه پنجم برای تعیین‌تکلیف برخی زمین‌ها انجام می‌شود؛ اما غیرقانونی‌بودن آن موجب شده پیگیری این ماجرا هرچند سخت از سوی سازمان امور اراضی با صدور بخش‌نامه‌ای از سوی وزارت کشور در دستور کار قرار گیرد؛ یکی از موارد اخیر این ماجرا به گفته مدیر کل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی، در استان البرز رخ داده است. اصغر رفیعی بدون آنکه نامی از روستاهای دست‌ساز در این استان ببرد، گفته این ماجرا را در مذاکراتی که با مسئولان مربوطه داشته‌ایم، پیگیری می‌کنیم.

شهرداری‌ها با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در حیطه وظایف خود عمل نمی‌کنند


مدیر کل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی دراین‌باره می‌گوید: بیشتر این ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم شهرها انجام می‌شود و وظیفه شهرداری‌هاست که با آنها برخورد کنند؛ اما از آنجا که شهرداری‌ها تا حدودی به وظایف خود عمل نمی‌‌کنند، سازمان امور اراضی دستورهای لازم را دریافت می‌کند و صرفا برای همکاری در تهیه تجهیزات قلع‌وقمع از آنها کمک می‌گیریم، زیرا افراد محلی در این زمینه به‌سبب نگرانی از درگیری‌های آتی با صاحبان ویلاهای غیرمجاز همکاری نمی‌کنند. در واقع برای اجرای حکم باید نماینده دادستان حضور داشته باشد و نیروی انتظامی هم تأمین امنیت را برای اجرای حکم فراهم کند.
رفیعی با بیان اینکه برای اجرای دستورات و احکامی که صادر شده باید امکانات اجرائی‌کردن آن وجود داشته باشد، می‌گوید: تأمین امنیت از طریق نیروی انتظامی به سبب عوارض و مشکلات اجتماعی این تخریب‌ها، ضروری است، همچنین تأمین تجهیزاتی مانند لودر، گریدر و بولدوزر که برای این اقدام لازم است. وزارت کشور در سال گذشته در بخش‌نامه‌ای به دستگاه‌های اجرائی دستور داده که این دستگاه‌ها در تأمین تجهیزات برای اجرای احکام، به سازمان امور اراضی یاری برسانند و نیروی انتظامی نیز امنیت لازم را فراهم کند.

١٠هزار مترمربع باغ چای تغییر کاربری شد


در رابطه با قلع‌وقمع اخیر در یکی از روستاهای شهرستان لاهیجان، با سیدمحمد میرهاشمی، مدیر امور اراضی استان گیلان، نیز به گفت‌وگو نشستیم. او در این‌باره می‌گوید: سه ویلای مجلل در روستای آزارستانکی شهرستان لاهیجان با ارزش حداقل سه تا چهار میلیارد تومان در باغ چای این استان تخریب شد. این مجموعه ویلاها حدود ١٠هزار مترمربع بوده که ابنیه و تجهیزات غیرمجاز آن حدود چهارهزار و ٧٣٣ متر مربع بوده است.
میرهاشمی با اشاره به جدیت برای برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در سراسر کشور، می‌گوید: اخیرا سازمان امور اراضی کشور برنامه‌ خاصی را برای مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در دستور کار قرار داده که همین امر از چنین تخلفاتی در سال‌های اخیر کاسته است.
او در نگاهی قیاسی بین تغییرکاربری‌های غیرمجاز در استان‌های گیلان و مازندران می‌افزاید: در استان مازندران متأسفانه عمده تغییرکاربری زمین‌های کشاورزی و جلگه‌ها انجام گرفته است، اما در استان گیلان بیشترین تغییرکاربری‌ها در شرق استان و در مرز این دو استان انجام می‌گیرد. برای جلوگیری از این موارد، تعداد گشت‌های حفظ اراضی را در منطقه شرق استان گیلان افزایش داده‌ و در نظر گرفته‌ایم که اگر وزارت کشاورزی و سازمان امور اراضی نیز درمورد این تغییرکاربری‌ها وارد عمل نشد، دادستانی استان به‌عنوان مدعی‌العموم بتواند رأسا وارد عمل شود و اقامه دعوی و به این مسئله رسیدگی شود.
میرهاشمی با بیان اینکه با مسئولانی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به صدور برخی مجوزها برای تغییرکاربری‌های غیرمجاز می‌کنند برخورد می‌شود، می‌گوید: در شهرستان آستارا حدود ١٨ شکایت علیه اشخاص صادرکننده مجوز‌های غیرقانونی، در مراجع قانونی در دست رسیدگی است. 

%d9%88%db%8c%d9%84%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%a9%db%8c-2 %d9%88%db%8c%d9%84%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%a9%db%8c-1 %d9%88%db%8c%d9%84%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%da%a9%db%8c-3

منبع:شرق

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه