بیلینگز گزت گزارش داد:

روحانی قطار ارتباط محرمانه با آمریکا را سرعت داده است/ اوباما پاسخ خوبی از نامه به ایران نمی گیرد

ترامپ باید هر چه زودتر در مبارزات انتخاباتی خود به این موضوع بپرداز و بیان کند ممکن است جهان بدون انجام توافق هسته ای امن تر هم بود.

روحانی قطار ارتباط محرمانه با آمریکا را سرعت داده است/ اوباما پاسخ خوبی از نامه به ایران نمی گیرد

به گزارش ۸دی، پایگاه اینترنتی روزنامه “بیلینگز گزت” (Billingsgazette) در گزارشی از کانال ارتباطی محرمانه ایران و آمریکا خبر داد و نوشت: یکی از موارد اسرار آمیز مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا این است که چرا نامزدها به موضوع توافق هسته ای نمی پردازند به حدی که اصلا این موضوع در سخنرانی انتخاباتی آمریکا مطرح هم نمی شود.

 

 

این روزنامه آمریکایی افزود: «اکنون کتاب جدیدی منتشر شده است و گزارش هایی را از کانال های مخفیانه ایران و آمریکا منتشر کرده که کشور عمان نیز از کانال ارتباطی حمایت کرده و این مسیر دیپلماسی بین ایران و آمریکا از سال ۲۰۰۹ باز شده است.

این ارتباط از ماه می سال ۲۰۰۹ یعنی درست ۴ ماه بعدی از روی کار آمدن اوباما، شکل گرفت، که در آن دنیس راس مشاور عالی هیلاری کلینتون با یک فرد عمانی ۵۱ ساله در وزارت امور خارجه آمریکا دیدار کرد که در اولین دیدار با وی، این فرد عمانی از پیشنهاد ایران برای مذاکرات خبر داده بود و ایران خواسته بود که در مورد برنامه هسته ای با آمریکا وارد مذاکره شود اما نکته مهم این است که در حال حاضر که اوباما نامه های محرمانه ای را به آیت الله خامنه ای ارسال می کند، با واکنش های بسیار سختی نیز روبرو می شود.»

 

 

 

این روزنامه آمریکایی افزود: «بعد از ناآرامی های ایران به خاطر انتخابات ریاست جمهوری، روند مذاکرات کمی بهم خورد اما میانجگیری های عمان بازهم کار ساز شد و هیلاری کلینتون موارد زیادی بود که خود با سلطان عمان وارد مذاکره می شد تا نتیجه دلخواهی برای مذاکرات با تهران بدست آید.

جان کری هم حتی پیش از این که وزیر امور خارجه آمریکا بشود، با سرعت وارد این کانال محرمانه شد و او به همراه فرد مورد نظر دیدار های زیادی را با مقامات عمان انجام داد. کری بود که پیام مهمی را مبنی بر اینکه ایران می تواند تحت توافق هسته ای حتی اورانیوم را غنی سازی کند، به تهران ارسال کرد. قطار ارتباطات پنهانی ایران و آمریکا، زمانی که جان کری وزیر امور خارج آمریکا شد و حسن روحانی نیز به ریاست جمهوری ایران رسید، سرعت گرفت.»

 

 

 

بیلینگز گزت در پایان افزود: «چیزی که مشخص است این است که توافق هسته ای انجام شده با ایران مستحق توجه بسیار بیشتری در مبارزات انتخاباتی می باشد و شاید در این بحث ها پای اوباما و جان کری نیز به وسط آید اما هرچه هست، این است که کلینتون نمی خواهد وارد این بحث بشود. ترامپ باید هر چه زودتر در مبارزات انتخاباتی خود به این موضوع بپرداز و بیان کند ممکن است جهان بدون انجام توافق هسته ای امن تر هم بود و بعد از آن است که دولت اوباما باید در مورد راه اندازی این کانال محرمانه و انجام برخی از توافقات پاسخگو باشد.»

منبع: جام نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه