” ۳۰ دی ” بیست و ششمین سالگرد مرحوم محمود نامجو وزنه بردار نامی ایران و جهان

سی ام دی ماه مصادف با بیست و ششمین سالگرد درگذشت مرحوم محمود نامجو وزنه بردار نامی ایران و جهان است که هر ساله به همین مناسبت ، مراسم هایی را در رشت زادگاهش و همچنین در تهران برپا می کنند .

” ۳۰ دی ” بیست و ششمین سالگرد مرحوم محمود نامجو وزنه بردار نامی ایران و جهان

به گزارش ۸دی، مرحوم محمود نامجو وزنه بردار اسطوره ای ایران و استان گیلان یکی از چهره های همیشه ماندگار در ورزش قاره آسیا و همچنین ایران است .

سی ام دی ماه مصادف با بیست و ششمین سالگرد درگذشت مرحوم محمود نامجو وزنه بردار نامی ایران و جهان است که هر ساله به همین مناسبت ، مراسم هایی را در رشت زادگاهش و همچنین در تهران برپا می کنند .
مرحوم محمود نامجو در سال ۱۲۹۷ شمسی در محله استادسرای رشت مرکز استان گیلان چشم به جهان گشود و در سی ام دی ماه سال ۱۳۶۸ نیز به دلیل بیماری ، در یکی از بیمارستان های تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد .
در طول تاریخ ، ورزشکارانی به دلیل ثبت رکوردهایی نامشان در کشور و حتی قاره یا در جهان به ثبت می رسد و سالیان سال و تا زمانی که رکوردشان توسط ورزشکار دیگری ترقی نیابد ، همچنان نامشان ثبت شده است .
اما تعداد محدودی از ورزشکاران هستند که به دلیل کسب نتایج اعم از تعداد قهرمانی در مسابقات جهانی و المپیک و یا ثبت رکورددهایی که نمی توان به آن دست یافت ، همیشه و تا ابد نامشان در ورزش زنده خواهد ماند که مرحوم محمود نامجو یکی از این ورزشکاران بشمار می رود .
مرحوم محمود نامجو که در جهان به نام دینامیت کوچک معروف شده بود ، گرچه نتوانست در المپیک مدال طلا کسب کند و در رقابت های جهانی نیز سه مدال طلا ، یک مدال نقره و دو مدال برنز کسب کرد اما یکی از این سه مدال طلای جهانی باعث شد تا نام مرحوم نامجو همیشه در تازیخ ورزش قاره کهن ماندگار شود .
مرحوم محمود نامجو در سال ۱۹۴۹ و در جریان مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان که در لاهه هلند برگزار شده بود با تیم ملی ایران در آن رقابت ها حضور یافت و با درخشش خیره کننده خود در میان بزرگان وزنه برداری ، موفق شد مدال طلای آن رقابت ها را کسب کند .
این مدال طلا ارزش خاصی برای ورزش ایران و حتی ورزش قاره بزرگ آسیا داشت چون تا آن زمان هیچ ورزشکار آسیایی موفق نشده بود که مدال طلای جهانی را برای این قاره به ارمغان بیاورد و مرحوم نامجو موفق شد در رشته وزنه برداری اولین مدال طلای جهانی را برای قاره آسیا کسب کند تا نام این اسطوره ورزش ایران تا ابد در ورزش این قاره ثبت شود .
البته مرحوم نامجو علاوه بر اینکه اولین مدال طـلای جهانی وزنه برداری را برای ورزش ایران و آسیا به ارمغان آورد ، در بازی های آسیایی دهلی نو ۱۹۵۱ نیز اولین وزنه بردار آسیایی شد که توانست رکورد جهانی را ترقی دهد و یکی دیگر از شگفتی های مرحوم نامجو ، کسب قهرمانی جهان در سن ۴۱ سالگی بود .
اما این ورزشکار افسانه ای در ایران و حتی زادگاهش با بی مهری های زیادی مواجه شده بود و هنگامی که بیمار بود ، وضعیت مناسب معیشتی نیز نداشت و این در حالی بود که وی در دوران قهرمانی می توانست یکی از سرمایه دارترین ورزشکاران جهان شود .
یکی از شرکت های شیرخشک سازی آمریکا به مرحوم محمود نامجو پیشنهاد داده بود تا عکس وی را روی قوطی های شیرخشک آن شرکت حک کند که از این بابت نیز پول و سرمایه خوبی نصیب محمود نامجو می شد اما وی به دلیل اینکه این شرکت غیر ایرانی بود از این کار پرهیز کرد و با تنگدستی به زندگی خود ادامه داد .
این در حالی است که هم اینک نیز فقط سالی یک بار و آن هم در سالروز درگذشت این اسطوره ورزش ، مراسم محقرانه ای در شهرهای رشت و بعضا تهران برگزار می شود که این درخور نام و شخصیت این قهرمان ارزنده نیست .
البته در رشت زادگاه این وزنه بردار ، خیابانی را به نام وی نامگذاری کرده اند و تندیسی نیز از او در خیابان نامجوی رشت ، روبروی دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان نصب شده که هر فردی که این تندیس را می بیند یک فرد بیمار ، رنجور و ناتوان در ذهنش تداعی می شود و اگر نوشته های این تندیس را نخواند ، نمی تواند متوجه شود که این تندیس از آن یکی از ورزشکاران نابغه ایران و جهان است .
مرحوم محمود نامجو یکی از پرافتخارترین وزنه برداران تاریخ ایران است که علاوه بر قهرمانی های متعدد در این رشته ، دارای عناوین قهرمانی ایران در رشته های ورزشی کشتی و زیبایی اندام نیز بود .
مرحوم محمود نامجو علاوه بر وزنه برداری در ورزش زورخانه ای ، ژیمناستیک ، بدنسازی و کشتی نیز فعالیت داشت و در ۱۸ سالگی عنوان قهرمانی کشور در رشته کشتی را به دست آورد .
مرحوم محمود نامجو سرانجام در سی ام دی ماه ۱۳۶۸ در بیمارستان مهر تهران بر اثر عوارض ناشی از تمرینات سنگین ورزشی و کهولت درگذشت و در قطعه ۲۲ بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد که از او چهار دختر و یک پسر به جا مانده است .
عناوین قهرمانی وی از سال ۱۹۴۷ قاهره تا ۱۹۵۸ توکیو بدون در نظر گرفتن مدال هایش در تورنمنت های داخلی و خارجی شامل کسب مدال طلای قاهره ۱۹۴۷ ، کسب عنوان پنجم المپیک ۱۹۴۸ لندن ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۴۹ لاهه ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۵۰ پاریس ، کسب مدال طلای جهانی ۱۹۵۱ میلان ، کسب مدال طلای آسیایی ۱۹۵۱ دهلی ، کسب مدال نقره المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی ، کسب مدال نقره جهانی ۱۹۵۴ وین ، کسب مدال برنز جهانی ۱۹۵۵ مونیخ ، کسب مدال برنز المپیک ۱۹۵۶ ملبورن ، کسب مدال برنز جهانی ۱۹۵۷ تهران ، کسب مدال نقره آسیایی ۱۹۵۷ تهران و کسب مدال نقره بازیهای آسیایی ۱۹۵۸ توکیو می باشد .
البته مرحوم محمود نامجو علاوه بر کسب این تعداد مدال ، در رقابت های قهرمانی کشور نیز حضور می یافت که در پنج دوره این مسابقات موفق به کسب عنوان قهرمانی و مدال طلای مسابقات وزنه برداری کشور شده بود .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه