راه‌اندازی پایانه صادراتی ضرورت گیلان است/ بندر انزلی بندر راهبردی شمال کشور می‌شود

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: راه‌اندازی پایانه صادراتی ضرورت گیلان است.

راه‌اندازی پایانه صادراتی ضرورت گیلان است/ بندر انزلی بندر راهبردی شمال کشور می‌شود

به گزارش ۸دی، سید علی نعیمی امروز در انزلی این بندر را پایلوت کریدور شمال‌ ـ‌ جنوب دانست و اظهار کرد: بندر انزلی می‌تواند بندر شماره یک امر کشور در امر صادرات و واردات کالا به کشورهای حاشیه خزر شود.

وی با بیان اینکه دریای خزر ظرفیت بسیار مهمی محسوب می‌شود، گفت: ۹۵ درصد تجارت ایران از طریق دریا انجام می‌شود اما تعداد تاجرانی که با دریا کار می‌کنند بسیار پایین است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان داشتن شناورهایی به نام جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر را یک برند دانست و تصریح کرد: اکنون ۳۲ فروند شناور به نام جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر تردد می‌کنند که ۲۴ فروند کشتی متعلق به بخش‌خصوصی است.

وی بندر انزلی را قدیمی‌ترین بندر شمالی کشور نامید و گفت: بندر انزلی به عنوان بزرگ‌ترین بندر شمال کشور نقش مهمی در امر صادرات و واردات دریایی ایفا می‌کند.

نعیمی از انعقاد ۱۱ قرارداد با بخش‌خصوصی در زمینه ساخت سیلو، مخازن روغن خوراکی و… در بندر انزلی خبر داد و افزود: اکنون پنج پست اسکله تجاری و نفتی در بندر انزلی در دست ساخت است.

وی سرمایه‌گذاری برای ساخت پنج اسکله مذکور را بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: احداث اسکله‌های مذکور ۲.۵ سال طول می‌کشد و با آماده شدن آنها ظرفیت پست‌های اسکله بندر انزلی به ۷.۵ میلیون تن افزایش می‌یابد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان سرمایه‌گذاری ۱۱ قرارداد مذکور را ۷۶ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: امیدواریم در یک پروسه شش تا ۹ ماهه سیلوهای مذکور فعالیت خود را آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بنادر بزرگ دنیا دومنظوره کار می‌کنند، یادآور شد: راه‌اندازی پایانه صادراتی در بندر انزلی ضرورت گیلان است.

نعیمی درباره وضعیت ساخت اسکله مسافری در بندر انزلی تصریح کرد: اسکله مسافری به طول یک‌هزار متر و ترمینال مسافری مجهز با زیربنای یک‌هزار و ۶۱۰ متر در بندر انزلی احداث شده است.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی توسعه پست‌های اسکله بندر انزلی را در برنامه پنج‌ساله آینده در دست اجرا دارد، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس برنامه پنج‌ساله آینده بندر انزلی را با توسعه‌های زیرساختی تبدیل به یک بندر راهبردی کامل با ۲۴ پست اسکله می‌کند.

این مسئول پهلوگیری روزانه حدود هفت فروند کشتی در بندرانزلی و تخلیه و بارگیری همزمان را از مزیت‌های این بندر خواند و یادآور شد: سیلوی ۱۵ هزار تنی ورود و خروج کالا آماده بهره‌برداری است و تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود.

وی آماده‌سازی سیلوی مذکور را در افزایش ۲۰ برابری حجم غلات تاثیرگذار دانست و متذکر شد: تنوع غلات می‌طلبد که انبار و سیلوهای بیشتری در بنادر گیلان احداث شوند که نیاز به سرمایه‌گذاری مناسب است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه