کمک دو میلیاردو سیصد و پنجاه میلیون ریالی اوقاف گیلان به حوزه‌های علمیه استان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اعلام کرد : از سال ۹۲ تاکنون به حوزه‌های علمیه گیلان دو میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون ریال از محل موقوفات کمک شده‌ است .

کمک دو میلیاردو سیصد و پنجاه میلیون ریالی اوقاف گیلان به حوزه‌های علمیه استان

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام والمسلمین عادلی ، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان ، اظهار داشت : فرهنگ وقف ریشه در آیات و رویات دارد و گسترش آن در جامعه اسلامی جامعه دینی را در مسیر ارزش‌های دینی قرار می‌دهد .

وی با اشاره به رسوخ دو تفکر اقتصادی افراط و تفریطی در دنیای امروز ، گفت : اقتصاد اسلامی برخلاف اقتصاد افراطی دنیای غرب بر پایه اعتدال و میانه روی بنا نهاده شده و شیوه‌ای ارائه می‌دهد که انسان از فرصت‌های خود در زندگی برای کمک به همنوع استفاده کند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان، وقف را یکی از راهکارهای اسلام برای میانه روی اقتصادی در جامعه برشمرد و گفت: واقفان با انواع وقف در حوزه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی تلاش کردند تا علاوه بر تعمیق اعتقادات مردم، برای کاهش مشکلات جامعه و آسیب‌های اجتماعی نیز اقدامات سازنده‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد : معرفی موقوفات و آثار آنها در جامعه یکی از اولویت‌های کاری سازمان اوقاف برای ترویج سنت وقف است.

عادلی به نقش سنت وقف در توسعه حوزه‌های علمیه و گسترش علوم دینی اشاره کرد و گفت : واقفان خیر‌اندیش با وقف موقوفات حوزوی در ترویج فرهنگ و اخلاق اسلامی در جامعه خدمات ماندگاری از خود به یادگار گذاشتند.

وی به خدمات اداره اوقاف گیلان از محل موقوفات با نیت کمک به حوزه‌های علمیه اشاره و اظهار کرد: از سال ۹۲ تاکنون به مجموعه حوزه‌های علمیه گیلان ۲۳۵ میلیون تومان از محل موقوفات کمک شده‌ است .

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه حوزه علمیه جامع رشت ۹۴ رقبه دارد، گفت : ۵۲ درصد عواید این رقبات برای حقوق مدرسان، ۱۵ درصد برای تبلیغات مذهبی، ۱۵ درصد هزینه روزانه مسجد جامع، هشت درصد حق تولیت و هفت درصد برای حفظ عین موقوفه هزینه می‌شود .

وی از کمک ۳۰ و ۲۱ میلیون تومانی اوقاف گیلان از محل موقوفات با نیات منطبق به حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: در سال جاری تاکنون ۱۲۶ میلیون تومان به حوزه علمیه جامع از طرف اوقاف گیلان کمک شده‌است .

عادلی، موقوفه معین الممالک را از جمله موقوفات گیلان با نیت کمک به حوزه‌های علیمه معرفی کرد و گفت: این موقوفه که دکاکین اطراف مسجد صفی را شامل می‌شود هفت رقبه دارد .

وی بر ضرورت تشویق مردم به ویژه واقفان برای وقف با نیت کمک به حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: سنت وقف یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش حوزه‌های علمیه به عنوان ترویج کنندگان ارزش‌های اسلامی است .

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان اضافه کرد: توسعه فرهنگ وقف در گیلان با توجه به تبلیغات صورت گرفته در سال‌های اخیر خوب بوده است .

وی اذعان کرد: با فرهنگ سازی انجام شده از ۶ وقف در سال‌های گذشته به ثبت ۵۰ وقف جدید در سال‌های اخیر دست یافته‌ایم .

عادلی با بیان این که باید از ظرفیت حوزه‌های علمیه و روحانیت برای ترویج وقف بیشتر بهره گرفته شود، گفت: وقف و روحانیت خدمات متقابل فراوانی برای یکدیگر و ترویج اسلام داشته‌اند .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه