مشکل واحدهای صنعتی گیلان کمبود نقدینگی است

طهمورث لاهوتی‌ اشکوری بعد از ظهر دیروز در نشست شهرک‌های صنعتی استان بخش عمده مشکلات واحدهای صنعتی گیلان را کمبود نقدینگی عنوان کرد.

مشکل واحدهای صنعتی گیلان کمبود نقدینگی است

به گزارش ۸دی، طهمورث لاهوتی‌ اشکوری بعد از ظهر دیروز در نشست شهرک‌های صنعتی استان بخش عمده مشکلات واحدهای صنعتی گیلان را کمبود نقدینگی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در ۹ ماه گذشته یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به صنایع کوچک گیلان پرداخت شده است، افزود: این تسهیلات در قالب وام نوسازی صنایع پرداخت شده است.

به گفته مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان، ۶ واحد صنایع غذایی، ام‌دی‌اف، صنایع فلزی و نساجی از تسهیلات مذکور بهره‌مند شده‌اند و پایان سال جاری مبالغ دیگری از این تسهیلات به استان اختصاص می‌یابد.

وی از اشتغال ۷۰ نفر به صورت مستقیم با تسهیلات مذکور خبر داد و گفت: واحدهای صنعتی استقبال خوبی از دریافت این تسهیلات داشتند.

لاهوتی‌اشکوری تصریح کرد: دولت در صورت عدم تأخیر در بازپرداخت وام‌های گذشته به آنها یارانه می‌دهد که سود بازپرداخت این تسهیلات بیش از دو درصد کاهش دارد.

وی پرداخت تسهیلات را به صنایع کوچک متقاضی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گیلان عنوان کرد و یادآور شد: تسهیلات براساس اولویت‌هایی مانند توان مالی، عارضه‌یابی و میزان موثر بودن در اشتغالزایی و افزایش تولیدات به واحدها تعلق می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه یک‌سوم صنایع گیلان در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و دوسوم در خارج و یا داخل شهر صنعتی رشت مستقر است، خاطرنشان کرد: در مجموع ۹۲ درصد صنایع مستقر در استان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی صنایع کوچک را ۲۴ درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در بخش صنعت ذکر کرد و یادآور شد: ۴۲ درصد از اشتغالزایی بخش صنایع استان مربوط به صنایع کوچک است.

لاهوتی‌اشکوری با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ ۷۶ درصد و سهم آنها در اشتغالزایی بخش صنعت ۵۸ درصد است، متذکر شد: مقایسه این آمارها در دو بخش صنایع کوچک و بزرگ نشان می‌دهد که صنایع کوچک با سرمایه‌گذاری کمتر سهم بزرگی از اشتغال را در بخش صنعت به خود اختصاص داده است.

وی میزان پیشرفت پروژه‌های نیمه‌تمام صنعتی گیلان را بیش از ۷۰ درصد بیان کرد و یادآور شد: بسیاری از واحدها در مراحل تجهیز و تکمیل هستند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان، نبود سرمایه در گردش را از اساسی‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی برشمرد و خاطرنشان کرد: در گیلان ۳۳ شهرک و نواحی صنعتی داریم که حدود ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در آنها فعال هستند.

وی پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی را در توسعه پایدار گیلان تاثیرگذار دانست و متذکر شد: پرداخت تسهیلات می‌تواند موجب تسویه‌حساب بسیاری از صاحبان صنایع با بانک‌ها شود.

به گفته لاهوتی‌اشکوری، در گیلان حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به صورت مستقیم و حدود ۴ هزار نفر غیرمستقیم اشتغال دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه