بررسی شکل گیری رویکرد نژاد پرستانه در فیلم هابیت / مظلومیت فلسطین از پرده واقعیت تا پرده نقره ای+ تصاویر

این مجموعه فیلمها اقتباسی از کتاب های هابیت و ارباب حلقه ها نوشته ج. ر. ر. تالکین بوده و البته متناسب با نوع قصه و اقتباسی بودن داستان توازن کامل نداشته و تغییراتی زیرکانه در نماد گرایی روند داستان توسط کارگردان اعمال شده است.

بررسی شکل گیری رویکرد نژاد پرستانه در فیلم هابیت / مظلومیت فلسطین از پرده واقعیت تا پرده نقره ای+ تصاویر

به گزارش سرویس سینمای ۸دی، فیلم های سینمایی “هابیت/ The Hobbit ” و ” ارباب حلقه ها / The Lord of the Rings ” به کارگردانی پیتر جکسون در ژانرهای حماسی، ماجرایی، تخیلی و هر کدام در سه قسمت تولید شده است که ارباب حلقه ها در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ و هابیت که روایت قصه ی قبل از ارباب حلقه ها است در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به نمایش عمومی درآمد.

این مجموعه فیلمها اقتباسی از کتاب های هابیت و ارباب حلقه ها نوشته ج. ر. ر. تالکین بوده و با استفاده از پیشرفته ترین تکنیک های فیلمسازی به تصویر کشیده شده است و البته متناسب با نوع قصه و اقتباسی بودن داستان توازن کامل نداشته و تغییراتی زیرکانه در نماد گرایی روند داستان توسط کارگردان اعمال شده است.

داستان کلی فیلم در سرزمینی خیالی به نام سرزمین میانی اتفاق می افتد که سائرون یک پادشاه شیطانی با ساخت حلقه ای قدرتمند سعی در تصرف و نابودی جهان دارد که در این میان یک موجودی کوچک به نام هابیت دست به کاری حماسی می زند و اتفاقات گوناگونی رخ می دهد…

در اینجا برعکس سالهای تولید شده ی این مجموعه فیلم ها ، به ترتیب شروع قصه به نقدهای محتوایی و فنی فیلم می پردازیم که در مرحله اول فیلم هابیت خواهد بود.

The_Hobbit-_The_Desolation_of_Smaug_22

نقد فنی فیلم:

هابیت دارای داستانی متفاوت و کش و قوس هایی جذاب است که در واقع هرآنچه که یک فیلمنامه خوب نیاز دارد، گرچه تالکین زحمت آن را سالها قبل کشیده و کارگردان نیز از آن اقتباس کرده است.

قسمت اول و شروع از نقص های فراوانی برخوردار است ، مثلا در پیرنگ داستان بسیار ناگهانی و بدون هیچ رابطه علت و معلولی هابیت کوچک، بیلبو که شخصیتی تقریبا ترسو دارد بدون دلیل می پذیرد که با گروه دروف ها وارد ماجرایی ترسناک و خطرناک شود.

MARTIN FREEMAN as the Hobbit Bilbo Baggins in the fantasy adventure “THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY,” a production of New Line Cinema and Metro-Goldwyn-Mayer Pictures (MGM), released by Warner Bros. Pictures and MGM.

با توجه به ذهنیتی که مخاطبان از کار ارباب حلقه ها داشتند ، انتظار شروعی جذاب تر در ۳ گانه هابیت را می کشیدند اما در قسمت ابتدایی داستان  دکوپاژ خسته کننده و بیش از حد کش دار را شاهد هستیم و کارگردان مدام داستان کوتاه خود را به عمد طولانی می کند تا به قسمت دوم برسد که موجب کسل کننده شدن داستان شده است.

اما در قسمت دوم داستانها به تناسب و به وقت در کنار هم قرار می گیرند و آن خستگی قسمت اول را دارا نیست و در قسمت سوم بار دیگر به دلیل طولانی کردن بیش از حد شاهد تکرار آن ضعف اما در ابعاد دیگر هستیم به طوریکه تمام قسمت سوم به جنگ ختم می شود و پیچیدگی نمایش نبردها و به سرانجام رسیدن آن باعث خستگی مخاطب شده و در نهایت ضعف های تکنیکی از جمله در جلوه های ویژه احساس می شود.

18490209208142267141167166220232231383870

جلوه های ویژه در چنین فیلمهایی زمانی به جذابیت کار کمک می کند که برای مخاطب باور پذیر باشد اما در اینجا مشخص می شود که تمامی نماهای نبرد در یک اتاق گرفته شده است.

اما قدرت تکنیکی خوب عوامل و درآمیخته شدن صحنه های واقعی طبیعت با جلوه های ویژه به نوعی آن ضعف اولیه را جبران می کرد.

9087c__behind-the-scenes-the-hobbit-vfx hobbit-behind-scenes-5

موسیقی به کار برده شده که بسیار عالی و حماسی نقطه قوت انتقال مفاهیم فیلم بود.

گریم و صحنه آرایی ها و دکور بسیار عالی و همسان با نوع فانتزی فیلم بود.

نقد محتوایی فیلم:

فیلم هابیت که روایت قصه قبل از ارباب حلقه ها است ، داستان موجوداتی کوتوله به نام دورف را روایت می کند که در زیر کوهی به نام اره بور زندگی می کردند که ناگهان اژدهایی غول پیکر سرزمین آنان را تصرف کرده و آنان را از خانه هایشان بیرون می راند و اکنون ۱۳ دروف به همراه یک جادوگر ماهر و یک هابیت به نام بیلبو قصد  پس گرفتن سرزمین خود را دارند که در این بین موانع گوناگونی بر سر راهشان قرار می گیرد…

همانطور که از روند قصه پیداست داستان بر سر پس گرفتن سرزمین است و شاید به ظاهر یک داستان تخیلی و اقتباسی از کتاب تالکین باشد اما  القاهای فکری از نوع روند قصه و نوع تولید فیلم مضامین آن را تحت شعاع اعتقاد به آخرالزمان و مسائل مربوط به آن قرار می دهد.

اول از همه تالکین و نویسنده اصلی کتابی که این فیلمها از آن اقتباس شده را بیشتر بشناسیم.

جان رونالد روئل تالکین (John Ronald Reuel Tolkien)، متولد ۳ ژانویه ۱۸۹۲ در بلوم‌فونتین، آفریقای جنوبی، نویسنده و زبان‌شناس بریتانیایی است که از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۹ استاد زبانشناسی تاریخی در دانشگاه آکسفورد بود. در قرن ۱۸، خانواده یهودی الاصل “تالکوهن” از سکسونی (آلمان) به انگلیس مهاجرت کردند و در همانجا فامیل خود را به تالکین تغییر دادند.

1-3-2015-1-31-45-AM

در حقیقت نام خانوادگی اصلی این نویسنده تالکوهن است که از واژه کوهِن یا کاهن می آید و یک لغت عبری برای اشاره به روحانیت است و این طور القاء می شود که کاهنین یهودی از تبار هارون (برادر حضرت موسی (ع)) باشند.

کوهن ها قوانین متفاوت تری نسبت به یهود دارند و طبق بعضی از این گمانه زنی ها با توجه به تغییر نام خانواده تالکوهن بلافاصله پس از مهاجرت به انگلیس ، اینطور برداشت می شود که آنها برای پنهان کاری از هویت واقعی خود دست به چنین کاری زده اند و می توان شک کرد که آنان از فرقه های تحریف شده یهودیت در قالب کابالا و فراماسونری و… هستند.

با توجه به بیشینه نویسنده ، در فیلم های ساخته شده توسط پیتر جکسون شاهد نمادهای بسیاری نیز هستیم که صحت این ادعا را ثابت می کند.

دورف های داستان هابیت و علاقه بیش از حد آنان به طلا، نمادی از قوم یهود و علاقه شدید آن ها به طلا است که نویسنده هم سالها قبل در مصاحبه ای به این قضیه اذعان کرده بود!

284

طبق داستان فیلم آنها نمادی از قوم بنی اسرائیل هستند که در کمال احترام در سرزمینشان زندگی می کردند که ناگهان اژدهایی آمد و آنها را بیرون راند. اما نحوه پرداخت قصه در فیلم هابیت برگرفته از تعصبات نژادپرستانه و صهیونیستی این روزهای جهان در رابطه با مسئله اورشلیم و فلسطین است.

در فیلم شاهد ۱۳ دروف قهرمان هستیم که قصد پس گرفتن سرزمین خود را دارند و در میان آنها یک نفر به نام تورین رهبری گروه را برعهده دارد که با توجه به ماهیت این افراد و تعداد نفرات به کار بسته شده در آن می توان تورین را نمادی از حضرت عیسی(ع) دانست که برای نجات قوم بنی اسرائیل قیام کرده است و ۱۲ نفر دیگر را همان ۱۲ حواری تلقی کرد که با این پیامبر همراه بوده اند.

1397985506_hobbit.unexpected.journey.cover-1

در سکانس پایانی فیلم شاهد پرواز پرنده ای به طرف سرزمین این دورف ها هستیم و طبق دیالوگ فیلم از آن پرنده به عنوان هدهد نام برده می شود و همانطور که می دانیم پرنده هدهد با حضرت سلیمان(ع) بوده است و کاملا واضح است که کارگردان فیلم با گنجاندن نشانه های گوناگون در لابه لای داستان به طور مداوم سعی در ورق زدن تاریخ قوم بنی اسرائیل را دارد اما نگاه تاریخی او به گذشته در جایگاه یک محقق تاریخی نیست بلکه به همان شکلی که امروزه یهودیت را با فرقه های نوظهور از جمله کابالا در هم آمیخته و رژیم نژادپرست صهیونیستی را خلق کرده اند ؛ نویسنده و کارگردان فیلم نیز تحت تاثیر همین عقاید به طور زیرکانه و زیر پوستی سعی در اشاعه همین عقاید یک جانبه گرا در رابطه با مسئله فلسطین دارد و از آنجایی که نوع ژانر و طراحی صحنه فیلم پیش از اینکه مخاطب بزرگسال داشته باشد ، دارای جذابیت های بیشتری برای نوجوانان و جوانان است و با توجه به محور القایی فیلم ، مخاطب را در مقام قیاس این داستان با مسئله فلسطین قرار داده و کارگردان بیننده را به یک نتیجه گیری یک سویه و همراه با خود سوق می دهد.

bikoscar-2014-nominated-film-incredible6

در نهایت این افراد می توانند اژدها را شکست داده و سرزمین خود را پس بگیرند و در آنجا با اتحاد با دیگر اقوام در یک نبرد سنگین با دشمن اصلی خود که همان سائرون باشد مواجهه می شوند. و بیلبو که یک هابیت کوچک بود شجاعت زیادی کسب کرده و البته در کش و قوس های ماجرای پس گرفتن سرزمین به طور اتفاقی حلقه شیطانی که تمام مشکلات داستان نیز می باشد به دست او می افتد که باعث رقم خوردن اتفاقاتی نیز می گردد.

0010(4)

گرچه فیلم هابیت سرار داستان دروف ها و بازپس گیری سرزمین آنان را روایت می کند اما به دشمن اصلی و همان داستان و مشکل اصلی سرزمین میانه، که در واقع سائرون و حلقه قدرت باشد نیز اشاره هایی دارد که مضامین آخرالزمانی ، آرماگدون و اسلام هراسانه و ضد موعودی را در خود پرورش می دهد.

سالها قبل تر از هابیت که ارباب حلقه ها در دیگر کشورهای جهان به نمایش درآمد با نوع روند قصه و صحنه سازی ها و همینطور نابودی نمادهایی که امروز قداست های فرقه هایی مثل شیطان پرستی و از این قبیل را شکل می دهند، اینگونه تصور می شد که این فیلم کاملا بر ضد این فرقه های نوظهور بوده و حتی در جاهایی به نظر اسلامی جلوه می کرد اما با ساخت هابیت و کنار هم قرار دادن این دو فیلم به حقیقت ماجرا پی خواهیم برد ، همچنین در این فیلم موجوداتی به نام الف ها نیز حضور دارند که بسیار نقش تاثیرگذاری دارند که به دلیل متفاوت بودن مبحث و همچنین طولانی شدن مطلب، آن را در نقد فیلم ارباب حلقه ها مورد بررسی قرار می دهیم.

منتقد: محمد جواد فلاح

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علی
آقای امین،خودت میشینی با عشق این فیلمها رو میبینی و کلی حال میکنی حالا اگه اونا بخوان مطابق نظرت فیلم بسازن دیگه فیلمه جذابیت نداره که... حالا فیلم جدید چی تو دست و بالت هست؟
آنلاین در پاسخ به علی
عزیزم شما که هنوز در خواندن مطلب و نویسنده مطلب یه پات می لنگه!
من
بابا [...] با این نقدت اولا اون هد هد نبودو کلاغ بود دوما کلا شما عادتونه همه چیو به خودتون بگیرین
فیلم دوست در پاسخ به من
عزیزم شما اگه قسمت اول رو ببینی ، دیالوگ فیلم خودش میگه هد هد شما حتی چشمتو به مستندات خود فیلم هم بستی واقعا که!
مانا
خخخخخ همه فیلمای خارجی یه طریقی دارن به اسلام و اینا توهین میکنن نه بابا اون از هری پاتر که هزار تا انگ بهش چسبوندن اینم از ارباب حلقه ها و هابیت جون خودتون دارن بهتون توهین میکنن شما که خودتون بلد نیستین فیلم خوب درست کنین بقیه هم که خوب درست میکنن به گند میکشونین خیلی حسودید
ناشناس در پاسخ به مانا
بحث زیبایی فیلم نیست که وسیله سرگرمیه بلکه بحث توهینی است که به ما میشود
princess
نمیگم اشتباه میگید ولی خب من یه چیزایی در نقد ها خوندم که اصلا با هیچی جور در نمیومد. جی آر آر تالکین با این سن بایدم چنین داستان خوبی بنویسه و این تجربه ی زیاد این دیگه بحث نداره که میگید عجیبه. در ضمن اون موقع که اون این کتابا رو نوشته خبری از این جنگا نبوده ! مال بوق سال پیشه درباره ی هد هد هم من چندین جا دیدم که کلاغ و البته زاغ بودن نه هد هد . دورف ها با زاغ ها دوست بودن حالا اینو دیگه نمیدونم شایدم مشکل از ترجمه باشه مثل الف ! آخه الف چه ربطی به جن داره ! این همه معنی دراه ! خودشون جن معنی کردن. تازه توی فیلم اگرم الف ها و دورف ها بالا تر از انسان ها ارزش داشته باشن به هر حال از هر نظر نگاه کنیم هم شکل انسان هستند و تفاوت زیادی ندارن! ما خونمون مثلا رنگین تر از کساییه که قدشون نصف ماست یا اونایی که پیر میشن و عمر طولانی دارن با ارزش تر هستند؟ اینا بستگی به نتیجه گیری خودمون داره
امیر در پاسخ به princess
در زمانی که تالکین این کتابها را نوشت جنگ جهانی دوم تمام شده بود و حلقه اشاره به خلافت اسلامی است که به زعم خودشان نابود کرده اند این فیلمها همشان دارای مفهوم هست و این هم طبیعی هست هر کس در جبهه خودش مینویسد روزی اگر ما هم قدرت پیدا کردیم مطمئن باشید که ما هم خواهیم ساخت
مسعود در پاسخ به princess
شما که آدم بی خیال دمکراتی هستی و با این نقدا کار نداری بشین فیلمتو نگاه کن تو این بحث ها هم تشریف نیار
علي
من با نظر نويسنده كاملاً موافقم. جدا از جنبه هاي اسلام ستيزي كه نياز به دانش تاريخي دارد و من نمي توانم در مورد آنها بحث كنم، موردي هم براي ايران ستيزي در سه گانه هابيت وجود دارد و آن هم نام يكي از سرزمين هاي ارك ها به نام گندآباد هست. آباد يك كلمه كاملاً فارسي است و شما نمي توانيد هيچ كلمه اي را در انگليسي پيدا كنيد كه حاوي آباد باشه. تازه گند هم بايد همون گنده باشه چون ارك هاي اين محل درشت هيكل هم هستن. به طور كلي به نظرم اين اسم با زيركي خاصي انتخاب شده. تازه اگه به سايت زير هم مراجعه كنيد، ارك ها رو غير سفيد پوست معرفي كرده يعني از نژاد اروپايي نيستن. http://lotr.wikia.com/wiki/Orcs
پیتر جکسون
ی نظریه داریم بهش میگن تئوری توطئه، و اینکه کتاب دایی جان ناپلئون رو حتما بخونید این دو مبحث رو که گفتم با نقد نویسنده کاملا همخوانی داره
ناشناس
کل ماهیت داستان های تالکین نبرد نیروهای شر و خیر برای کسب قدرته که سرانجام نیروهای خیر پیروز می شه تو این داستان ها به هیچ مذهبی توهین نشده و این چرندیات ساخته و پرداخته ذهن بیمار شما است در داستان های تالکین درسهایی از انسانیت وجود داره که چشم کور شما نمی بینه واقعا متاسفم برای شما
من در پاسخ به
حاجی چرا جوش میاری. خب اگه یه کوچولو در مورد یهود مطالعه داشته باشی و خود تالکین رو هم مطالعه کنی و پشت پرده‌ی هالیوود رو هم بدونی ، دیگه ناراحت نمیشی.
من در پاسخ به
البته منظورم از مطالعه تالکین، کتاب هاش نیست، شخصیت حقیقیشه.
ناشناس در پاسخ به
ایا این که روی نوشته های دیوار های قلعه تحت نفوذ اسماک به کرات IRI دیده میشه . خباثت رسانه ای نیست ؟؟؟؟ چرا بعضی ها نمیخواهند قبول کنند ؟؟؟
ا در پاسخ به
جایه اینکه بشینید فک‌کنید چی به چیه بشنید به زره تو قرانتون فک کنید
من
حاجی من الان مطلبتو خوندم. دیدم اولش گفتی بیلبو که شخصیتی ترسو داره، خیلی عجیبه که وارد ماجراجویی بشه و از این حرفا. توی کتاب، اول به والدین بیلبو اشاره شده، و قید شده که پدرش، یه هابیت اصل بوده، خیلی ترسو و محتاط و راحت طلب. اما مادرش، بلادانا توک، از خانواده ی توک بوده، خانواده ای به شدت غیر قابل پیش بینی که عاشق ماجراجویی بودن.خانواده ای غیر عادی که گفته میشد هابیت اصیل نیستن، چون شایع بود که پدر پدر پدر جدشون یه پری رو به همسری گرفته بوده. تنها دزد های هابیت ها از خانواده ی توک بودن و این همه ش برمیگرده به ماجراجو بودنشون. توی فیلم، گندالف اول که وارد میشه با آوردن اسم مادر بیلبو اونو تشویق به ماجراجویی میکنه:\" فکر میکردم پسر بلادانا توک دلش بخواد در یک ماجراجویی با من شریک بشه.\" و وقتی که درف ها داخل خونه هستن، گندالف از بچگی بیلبو برای خودش تعریف میکنه و یادآوری میکنه:\" تو همین پسری هستی که شب ها در جنگل پرسه میزد، به دنبال شیاطین و اجنه میگشت. تو همون پسری هستی که عضو ثابت قصه گویی های من بود، و همیشه اصرار میکرد که اونو با خودم به ماجراجویی ببرم.\" برای همین دوست عزیز لطفا با تحقیق کامل نظر بده.
سهیل
اگه هرکس بخواد با این دید خیلی ریز بینانه و منفی هرچیز تو فیلم رو به اسراییل و یهود و فراماسون ربط بده پس همه فیلم های دنیا بجز فیلمای ایرانی مورد دارن . داستان این فیلم به گونه ای هست هر کارگردان دیگه ای هم فیلم رو می ساخت بازم همین مواردی که اشاره شد تو فیلم مشاهده میشد. اگه بخوایم با این دید نگاه کنیم تو فیلم ارباب حلقه های ۳ ساخته همین کارگردان میتونیم دیوار موردور رو به دیوار حائل غزه و اسراییل تشبیه کنیم که پشتش اورک ها و چشم سائورون نماد فراماسون و شیطان هستن و نبرد اخر فیلم رو به نبرد صحرای سینا تشبیه کنیم که اخرش اورک ها (فراماسون ها) شکست میخورن و برای همیشه نابود میشن. طرز تفکر و نوع دیدگاه با هم متفاوته و در اینجا به نظر من نویسنده با دید منفی وقایع فیلم رو با وقایع دیگه ای مرتبط کرده
نور علی
با سلام و خسته نباشید. با قسمت هایی از نقد شما موافقم . ولی می دانستید تالکین مسیحی کاتولیک بوده و تمامی داستان های ارباب حلقه ها، مخصوصا سیلماریلیون را انجیل وار نوشته؟ می دانستید قیم تالکین کشیش مسیحی بوده؟ و اصلا چه زمانی این کتاب رو نوشته؟ زمانی که تالکین مشغول نوشتم مجموعه آردا (سرزمین میانه) شد، زمان جنگ جهانی اول بود. اینم بدانید تالکین به قدری مسیحی مذهبی بود که نویسنده مجموعه نازنینا به نام لوئیس را که آتئیست بود مسیحی کرد و لوئیس بعد از آن کشیش مسیحی شد.
ناشناس
کمتر چت کنین بابا. این نقدی که نوشتین اصلا cc نداره و اگه دوبارهم بخونین میبینین که کلا فقط تلاشی شده که هرچیزی رو به یه چیزی وصل کرد در صورتی که اصلا رشته و زنجیر پشتشدر نمیاد.
ناشناس
خیلی باید ساده لوح باشی و فکر کنی هالیوود فیلم بسازه بدون منظور و صرفا برای سرگرمی . در پایان قسمت دوم به وضوح میبینیم اون موجود ترسناک و زشت که یک دستش شمشیر دو دم داره با تورین سپر بلوط میجنگه . شمشیر دو دم در این فیلم دقیقا نماد ذوالفقار است و آن موجود زتشت و بسیار قدرتمند هم العیاذ بالله مولا علی و.... به هر حال هر کسی مختاره هر جور دوست داره فکر کنه ولی همین جونورها در سال 2012 در مراسم هفتادمین سالگرد خلق سوپر من گفتند شخصیت سوپرمن که کارهای خارق العاده انجام میده دقیقا حضرت موسی است که معجزات عجیب مثل عصای موسی ، شکافتن رود نیل ، ید بیضا و.... را داشت می‌باشد
در حاشیه