“قاسم آباد” روستای ملی “چادرشب بافی”/ گرد فراموشی بر هنر اصیل بانوان شرق گیلانی+ تصاویر

“حمیرا نمدزن” بانوی رودسری، متولد سال ۴۷ است که در “قاسم آباد علیا” روستای ملی چادر شب بافی، تار و پود رنگارنگ چادرشب را بهم می بافد.

“قاسم آباد” روستای ملی “چادرشب بافی”/ گرد فراموشی بر هنر اصیل بانوان شرق گیلانی+ تصاویر

به گزارش ۸دی، چادر شب بافی به نوعی بافت پارچه محلی گفته می‌شود، که توسط زنان و دختران گیلانی بافته می‌شود.

چادرشب بافی، نوعی بافت پارچه محلی در طرح‌های چشم نواز شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سرو گل، چهل چراغ، طرح پرند، گلیم گل، بوته چرخ و طرح‌های دیگر است که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می‌شود.

“حمیرا نمدزن” بانوی رودسری، متولد سال ۴۷ است که در “قاسم آباد علیا” روستای ملی چادر شب بافی، تار و پود رنگارنگ چادرشب را بهم می بافد.

او که چادر شب بافی را از دوران کودکی از مادرش آموخته، می گوید: از مدرسه به عشق بافتن چادرشب به خانه می آمدم و با خواهش و تمنا اجازه می گرفتم که پای بافتن این پارچه بنشینم.

وی با بیان اینکه ساده بافی را از مادر و مادربزرگ آموختم، گفت: طرح زدن بر روی پارچه را بعدها خودم آموختم و از سال ۶۹ بعد از گرفتن دیپلم به طور جدی این کار را ادامه دادم.

این بانوی هنرمند رودسری در پاسخ به وضعیت استقبال از چادر شب، گفت: نخ گران شده و هزینه های بافت چادر شب افزایش یافته است، اما اگر در نمایشگاه ها عرضه کنیم به فروش می رود در واقع یعنی مشتری خودش را دارد.

وی ادامه داد: در خانه هم می خرند یا سفارش می دهند اما در نمایشگاه ها بهتر دیده می شود.

“نمدزن” با بیان اینکه بعضی اوقات که به نمایشگاه ها می رویم برخی ها فکر می کنند ما این پارچه را خریده ایم و با نخ و سوزن دوخته ایم! گفت: در حالی که این سوزن دوزی نیست، بلکه نوعی پارچه بافی است که در حین بافتن پارچه طرحم زده می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در نمایشگاه های بین المللی تهران، کرج، تبریز و… حضور داشتم، بیان کرد: اما در برخی نمایشگاه ها هزینه ها بالا است، قبلا نمایشگاه ها رایگان بود اما الان برای هر غرفه هزینه می خواهند و اینطوری برای ما نمی صرفد.

این بانوی رودسری با اشاره به اینکه چادرشب صنایع دستی ما است و به بافت آن علاقه داریم اما مزه کار به فروش است و از مسئولین می خواهم شرایط عرضه این محصول در نمایشگاه ها و مراکز فروش را فراهم سازند.

وی خاطرنشان کرد: یک چادر شب بزرگ اگر ساده باشد ۳ تا ۴ روز طول می کشد تا بافته شود اما نمونه طرح دارش نزدیک به یک ماه یا بیشتر طول می کشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه