پاسخ به شایعات؛

ماجرای گم شدن پول حرم امام رضا(ع)

شایعه گم شدن ۶۴ هزار میلیارد تومان از حرم امام رضا مدت‌هاست که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست به می‌شود اما واقعیت چیست؟

ماجرای گم شدن پول حرم امام رضا(ع)

متن شایعه:

سخنگوی سازمان اوقاف (و امام‌زاده‌ها) اعلام کرد که در سال ۹۳ فقط از حرم امام رضا مبلغ ۶۴هزار میلیارد تومان پول خارج شده
از طرفی هم رییس کمیته امداد گفته که از صندوق های صدقات مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد تومان پول خارج شده.
با در نظر گرفتن اماکن مذهبی شلوغ دیگر مثل حضرت معصومه و شاه عبدالعظیم و شاه چراغ و غیره حداقل جمعش به ۱۵۰هزار میلیارد میرسه حالا اگه جمعیت فقرا رو در ایران ده میلیون نفر هم در نظر بگیریم و هر خانواده رو چهار نفر یعنی ۲/۵ میلیون خانواده.
اگر به هر خانواده ۵۰ میلیون کمک بشه بلاشک زندگیشون از این رو به اون رو میشه تازه اگر به هر خانواده ۵۰ میلیون بدن فقط ۱۲۰ هزار میلیارد تومانش هزینه میشه و بقیش میمونه.
یعنی با درامد یک ساله امام زاده ها و صندوق صدقات میشه ریشه فقر رو کلا تو ایران زد.
حالا سوال اینه که این پول ها چی میشه و کجا میره؟

پاسخ:

پاسخ شایعه

  1. مصاحبه و آمار ادعا شده در هیچ منبعی مشاهده نشد و نام صحیح این سازمان هم اوقاف و امور خیریه است نه امام‌زاده‌ها!
  2. بودجه آستان قدس در سال ۹۳، هزار میلیارد تومان بوده که شامل مبالغ درون ضریح، موقوفات آستان و درآمد شرکتهای اقتصادی وابسته است(+).
  3. آخرین آمار از درآمد صندوقهای صدقات کمیته امداد تا زمان انتشار اولیه شایعه در سال ۹۴، مربوط به سال ۹۱ است که ۱۸۰ میلیارد تومان اعلام شده و رقم ادعایی شایعه ۴۴.۵ برابر آن است!(+)
  4. درآمد نفتی سال ۹۴ ایران حداکثر ۲۶ میلیارد دلار پیش بینی شد که در قیاس با اعداد نجومی شایعه، کذب بودن ادعای نویسنده را ثابت می کند!(+)
  5. برای تحقق این ارقام باید زائرین هر روز ۱۷۵ میلیارد تومان پول به حرم امام رضا بریزند! یعنی اگر روزانه ۱۰۰ هزار نفر پول به ضریح بریزند سهم هر نفر یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است!
  6. بودجه آستان قدس در فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، توسعه حرم مطهر، ایجاد فضاهای مناسب زیارتی و مذهبی، توسعه امور درمانی، مباحث اجتماعی و جوانان، امور تربیتی، ایجاد ارزش افزوده برای موقوفات و اشتغالزایی مصرف می شود.(+)
  7. درآمدهای کمیته امداد هم در وام قرض الحسنه خودکفایی ، آموزشهای حرفه ای، ایجاد اماکن کار، کمک به زنان سرپرست خانواده، پوشش نیازمندان، تهیه جهیزیه، کمک به بیماران خاص، خدمات درمانی و بهداشتی، خدمات فرهنگی و آموزشی، کاریابی، تامین مسکن، جبران دیه، اطعام و افطاری و… هزینه می شود. (+)
  1. محاسبات و اعداد متن تماما ایراد دارد و جالب است که بخش قابل توجهی از مبالغ یاد شده، به واسطه ارادت و اعتقاد و نذورات، توسط همین محرومان به ضریح و صندوقها انداخته شده است!

حق جو و حق طلب باشیم

این مطلب از سایت شایعات استخراج شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه