گرانی مهمان خانه ها شد؛

گزارشی از سرمای رکود بر پیکره بازار شب یلدای لاهیجان / فروشنده یا دلال، مقصر کیست؟ + تصاویر

یلدای سرد امسال هم رسید و باز هم مثل سال‌های گذشته با خود گرانی را به خانه‌های گرم چله نشینان به ارمغان آورد.

گزارشی از سرمای رکود بر پیکره بازار شب یلدای لاهیجان / فروشنده یا دلال، مقصر کیست؟ + تصاویر

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»، شب نشینی و دور هم جمع شدن در بلندترین شب سال سنتی است که از دیرباز در فرهنگ ایرانیان جایگاه ارزشمندی داشته است. میزبانان در این شب که موسوم به شب یلداست با آجیل ، هندوانه، انار و شیرینی از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند و در کنار آن تفالی هم به دیوان حافظ می‌زنند.

سال‌ها قبل که صمیمیت و ساده زیستی بیشتری در میان خانواده‌ها موج می‌زد و صرف دیدار اقوام و دوستان و دور هم جمع شدن دل‌هایشان را شاد می‌کرد، خرید آجیل و میوه دغدغه مردم نبود. اما در سال‌های اخیر از میزان معنویت این شب کاسته شده است و ‌مردم کامل و بی نقص اجرا شدن مراسم شب یلدا را در خرید همه رقم خوراکی و تنقلات می‌بینند. همین تغییر نگرش سبب شده است که میوه‌فروشی‌ها، خشکباری‌ها و قنادی‌ها در این شب کسب و کار پر‌رونق‌تری داشته باشند و با‌ توجه به استقبال مردم از خرید، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

یلدای پرهزینه

فراهم و تهیه کردن آجیل، شیرینی و میوه از سنت‌های تفکیک ‌ناپذیر شب یلدا در فرهنگ ایرانی است و با اینکه مسئولان وعده داده‌اند که افزایش قیمتی در شب یلدا نداریم، همچنان برآورد خرید این اقلام عدد قابل توجهی می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها توانایی مدیریت این‌ گونه هزینه‌ها را ندارند. با توجه به اینکه حداقل دستمزد دریافتی امسال حدود ۸۱۲ هزار تومان است و از این مبلغ هم حدود ۵۰ درصد به هزینه‌های مربوط به مسکن خانوارها اختصاص دارد، با احتساب خرید اقلام شب یلدا برای یک خانواده چهار نفره ‌به این قرار که ۴۵ هزار تومان برای یک کیلو آجیل، ۲۰ هزار تومان برای یک هندوانه متوسط، انار و میوه‌های دیگر فصل، ۱۵هزار تومان برای یک کیلو شیرینی‌تر در مجموع رقمی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان برای برپا کردن سنت یک شب باید هزینه شود که این مبلغ یک چهارم باقیمانده حقوق یک کارگر است.

به این ترتیب بسیاری از خانواده‌های ایرانی به ویژه خانواده‌های کارگری ترجیح می‌دهند یا شب یلدایی نداشته باشند یا اگر هم قرار بر دور هم نشینی باشد، سبد خریدهای خود را کوچک‌تر بگیرند تا با مشکل مالی در آن ماه رو‌به‌رو نشوند.

امروز با گذر از خیابان های لاهیجان به خوبی رسیدن شب یلدا را می توان مشاهده کرد، خشکبارها کمی شلوغ تر از همیشه هستند و انواع کیک و شیرینی های مخصوص این شب برای فروش در ویترین چیده شده اند، هندوانه های سبز رنگ و انارهای قرمز هم از دور خودنمایی می کنند اما قیمت ها در این واپیسین روزهای پاییز به سرعت بالا می رود.

قیمت بیشتر اقلامی که در این شب مصرف می شود بسیار بالاتر و بلندتر از شب یلداست و بسیاری از مردم توان خرید اقلام مورد نیاز این شب را ندارند که به نظر می رسد بی نظارتی از مهمترین دلایل روند صعودی قیمت ها در بازار است.

گرچه مسئولان از نظارت بر بازار شب یلدا خبر می دهند اما با گشت و گذاری در بازارهای روز و مقایسه قیمت های این روزها حاکی از نبود نظارت در بازار دارد.  انگار در ایام خاص سال روند افزایش قیمت ها بسیار عادی شده و کالاهای این ایام با قیمت چند برابری به فروش می رسند.

قیمت بالا و سرسام آور میوه این روزها به اوج خود رسیده به طوری که اگر تا کنون قیمت یک کیلو انار سه هزار تومان بوده این روزها به پنج هزار تومان افزایش می یابد و سایر میوه های این ایام با قیمت چند برابری همراه هستند.

 

موز اکوادور ۴۵۰۰ تومان، به اصفهان ۱۰ هزار تومان!

یک بازنشسته آموزش و پرورش در بازار پردسر در پاسخ به چگونگی قیمت اقلام شب یلدا به خبرنگار «لاهیجان» گفت: قدیم دخل و خرج با هم جور در می‌آمد و اینقدر گرانی نبود. البته مردم هم قناعت میکردند و از اسراف پرهیز می‌کردند و سفره‌‌ها ساده بود. گیلک ها اعتقاد داشتند این شب طولانی را باید به خوشی بگذرانند و این سنت در نقاط مختلف گیلان به بهترین شیوه برگزار می‌شد. این روز‌ها #قیمت‌‌ها به قدری #بالاست که برای خرید یک کیلو میوه توچ(به) باید ۱۰ هزار تومان پراخت کنی و یا برای خرید شب یلدا باید بخش قابل توجهی از حقوقت را بدهی…

وی در ادامه از مسئولان تقاضای نظارت بیشتر را داشت و افزود: مسئولان فکری به حال #ثبات #قیمت‌‌ها کنند زیرا همه ی مردم توان خرید میوه های گران قیمت را ندارند.

 

**فروشنده‌های بازار در بالارفتن قیمت‌ها نقشی ندارند

یکی از فرشندگان بازارپرئسر که متوجه شد در حال تهیه خبر هستیم، جلو آمد تا درد دل کند، وی که از ماموران سد معبرشهرداری بسیار ناراحت بود گفت: بهتر است سکوت کنم زیرا روزهای بعد با شناسایی من رفتار بدتری خواهند داشت. این میوه فروش که می‌گوید ۱۵ سال فقط در این بازار خاک خورده و حالا برای خودش مغازه دارد درباره علت و چرایی گرانی برخی میوه ها افزود:فروشنده‌های خرد بازار در بالارفتن قیمت‌ها هیچ نقشی ندارند.
وی  سپس سفره دلش را باز می‌کند و می‌گوید: مردم فکر می‌کنند که قیمت‌ها دست ما فروشنده های میوه است، درحالیکه ما هم از میدان میوه و تره‌بار لاهیجان جنس می‌خریم و به بازار می‌آوریم.

سود اصلی را ما نمی‌کنیم بلکه دلالان بزرگی که در میادین میوه و تره‌بار هستند سود اصلی را به جیب می‌زنند.▫️

%image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt% %image_alt%

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه