گزارش میدانی از فراز و نشیب های طرح تامین مسکن معلولین گیلان/گزارش تصویری

مبتنی بر ماده ۹ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین قرار شد حمایت های ویژه ای از این عزیزان برای تامین مسکن انجام پذیرد. از جمله این حمایت ها می توان به معافیت های صدور پروانه ساخت و ساز ، معافیت عوارض ، تسهیلات بانکی ، کمک های بلا عوض بهزیستی و … اشاره نمود.

گزارش میدانی از فراز و نشیب های طرح تامین مسکن معلولین گیلان/گزارش تصویری

سرویس اجتماعی ۸دی؛

با آغاز پروژه مسکن مهر و در جهت تحقق اصل ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی و همچنین قانون جامع حمایت از معلولین و نظر به تصویب آئین نامه تامین مسکن معلولین در دولت اول احمدی نژاد قرار بر این شد مشکل مسکن معلولین و مدد جویان ایران حل شود.

گفتنی است در جهت پیگیری این مسئله توافق نامه ی نهضت تامین مسکن معلولین فیمابین وزارت رفاه و تامین اجتماعی ، وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعقد گردید.

در این طرح مبتنی بر ماده ۹ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین قرار شد حمایت های ویژه ای از این عزیزان برای تامین مسکن انجام پذیرد. از جمله این حمایت ها می توان به معافیت های صدور پروانه ساخت و ساز ، معافیت عوارض ، تسهیلات بانکی ، کمک های بلا عوض بهزیستی و … اشاره نمود که متن کامل آن را می توانید در ذیل مشاهده فرمایید:

111

 

لازم به ذکر است سازمان بهزیستی استان گیلان نیز در پی این مسئله در همان آغاز طرح اقدام به عضو گیری از معلولین برای تامین مسکن نمود که به عنوان نمونه قرار شد برای ۶۰ نفر از معلولین، مسکن متناسب با شرایط آنها در زمینی میان زمین های مسکن مهر رشت احداث شود.

باید اشاره کرد مبتنی بر این طرح در ابتدا هزینه اندکی از این عزیزان بنا بود دریافت شود اما رفته رفته مانند بسیاری از پروژه های دیگر، دمل چرکین عدم هماهنگی و حمایت سازمان ها سر باز کرد و متاسفانه مشکلاتش دامن این معلولین عزیز که بسیاری از آن ها دارای شرایط مالی ضعیفی هستند را گرفت.

در ادامه این مسیر طولانی اندک اندک پول بیشتری از معلولین در خواست شد زیرا طبق اظهارات اعضای تعاونی مسکن معلولین، سازمان های دولتی مسئول از پرداخت هزینه های لازم جهت معافیت سرباز زدند و متاسفانه نتیجه آن شد که نباید می شد.

اگر به محل احداث ساختمان های مسکن معلولین سری بزنید متوجه خواهید شد پس از گذشت تقریبا یک دهه هنوز هم مسکن معلولین آماده نیست و تحویل آنها داده نشده است و ظاهرا حتی درخواست پرداخت پول بیشتری را از معلولین نیز دارند و تنها چیزی که پس از گذشت این همه سال عاید این عزیزان شده است وعده و وعید می باشد. در طول ۳ سال گذشته هر مدیری که سر کار آمده وعده تکمیل این پروژه را داده است.

گفتنی است مدیران کل های ادوار مختلف سازمان بهزیستی در سال های ۹۳ نحوی نژاد و ۹۴ پارسی هر کدام به ترتیبی وعده ی تحویل مسکن مهر معلولین را داده اند اما به نظر می رسد تاکنون هیچ یک از این وعده ها تحقق نیافته است مگر اینکه ما اشتباه فهمیده باشیم.

لازم به ذکر است در این میان اما عده ای فرصت طلب به دنبال به چنگ آوردن زمین های عالی و ساختمان های خوب اما نیمه کاره معلولین عزیز هستند تا در فرصتی مناسب کمال حسن سوءاستفاده را ببرند.

در پایان باید اشاره کرد ۸دی به نمایندگی از این معلولین عزیز از همه ی مسئولین مربوطه اعم از سازمان بهزیستی ، مسکن و شهرسازی ، بانک مرکزی و همچنین تعاونی مسکن معلولین تقاضای عاجل دارد تا به مشکل مسکن معلولین رسیدگی شود.

باید پرسید حال که چیزی بیش از ۹۰ درصد کار جلو رفته ، حیف نیست این میزان بالای از زحمات دولت قبلی و فعلی هدر برود.

منتظر پیگیری های آتی سرویس اجتماعی ۸دی در خصوص مسئله مهم مسکن معلولین باشید…

در ادامه می توانید گزارش تصویری وضع و حال ساختمان های مسکن معلولین و محوطه آن را مشاهده نمایید:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه