سوره حسین بن علی علیه السلام در قرآن

برخی از آیاتی که براساس روایات اسلامی یکی از مصادیق آن امام حسین‌ است.

سوره حسین بن علی علیه السلام در قرآن
به گزارش ۸دی، به نقل از جام نیوز،برخی از آیاتی که براساس روایات اسلامی یکی از مصادیق آن امام حسین‌است و به گونه‌ای به امام حسین‌تفسیر شده‌اند، عبارتند از:
۱.سوره فجر، به خصوص آیات: یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ(الفجر/۲۷)تو ای روح آرام‌یافته!
ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیهً مَرْضِیهً(الفجر/۲۸)به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است.
حضرت امام صادق می‌فرماید: «سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانید که سوره «حسین‌بن‌علی»‌است‌».( ثواب الاعمال‌، شیخ صدوق‌، ص ۱۲۳، مطبعه الامیر. )
۲. سوره اسرأ، آیه ۳۳، که می‌فرماید «مَن قُتِل‌َ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّه‌ِی سُلْطَـَنًا …; کسی که مظلوم کشته شده برای ولی او سلطه (حق قصاص‌) قرار دادیم‌
حضرت امام صادق‌می‌فرماید: «این قسمت از آیه دربارۀ امام حسین(ع)‌نازل گردیده است‌«.( الکافی‌، محمدبن یعقوب کلینی‌;، ج ۸، ص ۲۵۵، حدیث ۳۶۴، دارالکتب الاسلامیه‌، تهران‌. )
۳. بخشی از آیات سوره “دهر” (انسان‌) به اهل‌بیت‌: از جمله امام حسین‌مربوط است و بر این حقیقت نیز روایات فراوانی وجود دارد.( ر.ک‌: تفسیر مجمع‌البیان‌، طبرسی‌;، ج ۵، ص ۴۰۴، داراحیأ التراث العربی‌، بیروت‌.)
۴. آیه مباهله‌; که در جریان مباهله پیامبر اکرم‌حضرت علی و فاطمه و امام حسن و امام حسین‌: را با خود برد و به همین مناسبت‌، آیه ۶۱، آل عمران نازل شد و مصداق‌، “ابنائنا” امام حسن و امام حسین‌هستند. (ر.ک‌: پیام قرآن‌، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج ۹، ص ۲۲۵ ـ ۲۵۸، دارالکتب الاسلامیه‌، تهران‌.)
همچنین آیه تطهیر (احزاب‌، ۳۳) ; آیه مودت (شوری‌، ۲۳) ; آیه ۱۹ تا ۲۲ سوره “الرحمن‌” ; آیه اولی‌الامر(نسأ،۵۹)
۵. در اوّل ۲۹ سوره از قرآن حروفی آمده که به حروف مقطعه مشهورند. این حروف رمزهایی بین خداوند متعال و پیامبراکرم‌بوده‌، تنها خداوند متعال‌، رسول‌اکرم‌و ائمه اطهار: از حقیقت آن اطلاع دارند و درباره آیه یک سوره مریم (کهیعص‌) روایتی از امام صادق‌آمده است که می‌گوید: “کاف‌” اشاره به کربلا، “هأ” به هلاکت‌، “یأ” به یزید، “عین‌” به عطش و “صاد” به صبر اشاره دارد.( بحارالانوار، علاّمه مجلسی‌، ج ۱۴، ص ۶۶۴، داراحیأالتراث العربی‌؛تفسیر نور الثقلین‌، شیخ عبد علی حویزی‌، ج ۳، ص ۳۲۰، انتشارات اسماعیلیان‌)
۶. در روایتی دیگر از امام صادق(ع)،‌سال خروج امام حسین(ع)‌با استفاده از حروف مقطعه “الم‌” استخراج شده است‌.(تفسیر صافی‌، فیض کاشانی‌، ج ۱، ص ۱۳۴، ذیل آیه ۱ سوره بقره‌، دار الکتب الاسلامیه‌)
۷. همچنین آیاتی مانند:« بِأَی ذَنْبٍ قُتِلَتْ(التکویر/۹)به کدامین گناه کشته شدند»؟!
«وَفَدَینَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ(الصافات/۱۰۷)ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم»،و… به شهادت امام حسین‌تأویل شده است‌«.(ر.ک‌: الحسین فی القرآن‌، سیدمحمد الواحدی‌، ص ۲۰۸، ۱۶۴ و…، نشر لاهیجی‌.)
و…
خلاصه این که تمام آیاتی که درباره اهل‌بیت‌(ع)نازل شده‌، شامل امام‌حسین‌نیز می‌شود.( ر.ک‌: خصایص الحسینیه‌، شیخ جعفر شوشتری‌، ص ۷۶ ـ ۸۱، دارالکتاب / همگامی امام حسین‌با قرآن‌، حسن دهشیری و…، ص ۱۱ ـ ۱۴۸.)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه