عنوان توافق وین آن را از تصویب مجلس بی‌نیاز نمی‌کند

دکتر عباسعلی کدخدایی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با تابش کوثر گفت :ما در رابطه با توافقات بین‌المللی هم رویه داخلی داریم و هم رویه بین‌المللی که جهت ارزیابی و اعتبار آن به ماهیت و تعهدات آن متن نگاه می‌شود.

عنوان توافق وین آن را از تصویب مجلس بی‌نیاز نمی‌کند
به گزارش ۸دی نیوز : دکتر عباسعلی کدخدایی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با تابش کوثر درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه «برنامه جامع اقدام مشترک یک موافقتنامه بین‌المللی نیست و برای حفظ منافع ملی کشور صلاح نیست که در مجلس به تصویب برسد، زیرا مجموعه‌ای از اقدامات داوطلبانه به قانون تبدیل می‌شود!» گفت: ما در رابطه با توافقات بین‌المللی هم رویه داخلی داریم و هم رویه بین‌المللی که جهت ارزیابی و اعتبار آن به ماهیت و تعهدات آن متن نگاه می‌شود. اینکه ما اسمش را موافقتنامه نگذاریم، لزوما بدین معنا نیست که ما تعهداتی را نپذیرفتیم.
وی افزود: هر تعهدی داوطلبانه است و شما در انقعاد یک قرارداد ساده هم به صورت داوطلبانه از طرف مقابلتان تعهداتی را می‌پذیرید و طبیعتا خودتان را  به انجام یک تعهداتی در مقابل تعهدات دیگری، ملزم می‌کنید و جنبه الزام آور را خودش دارد، موافقتنامه و عهد نامه یا معاهده بین‌المللی چیزی خارج از این نیست.
کدخدایی با اشاره به اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی تشریح کرد: در دهه شصت یک سوالی از شورای نگهبان شده است مبنی بر اینکه اگر عنوان یک توافق، تفاهمنامه باشد ولی در متن آن تعهداتی ایجاد کند، آیا این تعهدات به منزله یک موافقتنامه‌ای است که باید مسیر قانونی را در مجلس شورای اسلامی طی کند؟ شورای نگهبان آن زمان اعلام کرد که  اگر طرفین  تعهداتی را پذیرفتند این فرقی نمی‌کند که عنوانش تفاهمنامه باشد یا موافقتنامه و باید مسیر قانونی را در مجلس شورای اسلامی برای تصویب طی کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه