اسلام؛ حلقه گمشده تیم اقتصادی دولت/ عده‌ای معتقدند دین در عرصه مدیریتی و اقتصادی حرفی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: آنان اعتقاد دارند دین به حوزه اقتصاد کاری ندارد و بلکه موضوعی فردی است و صرفا در نماز، روزه و اخلاق خلاصه می شود.

اسلام؛ حلقه گمشده تیم اقتصادی دولت/ عده‌ای معتقدند دین در عرصه مدیریتی و اقتصادی حرفی ندارد

دکتر حجت الله عبدالملکی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی ۸دی نیوز با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک مبنای فکری، فلسفی و ایدوئولوژیک دارد، اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی و بومی است که برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی می باشد؛ این الگو میتواند عینیت بخش نظام اقتصادی اسلام باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با ابراز تأسف از اینکه برخی جریانات فکری در داخل کشور در حوزه های اجتماعی از جمله اقتصاد، قالب سکولار دارند، خاطرنشان کرد: آنان اعتقاد دارند دین به حوزه اقتصاد کاری ندارد و بلکه موضوعی فردی است و صرفا در نماز، روزه و اخلاق خلاصه می شود و معتقدند که دین در عرصه مدیریتی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه حرفی ندارد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه مبانی فکری دولت یازدهم بر این ایده استوار است، اذعان داشت: امثال آقای دکتر صادق زیبا کلام و سریع القلم کسانی هستند که این نظریه را دنبال می کنند و تیم اقتصادی دولت تحت تأثیر همین تفکر است و وقتی از مبانی اقتصاد اسلامی صحبت می شود، میگویند اسلام چیزی فراتر از احکام اقتصادی ندارد و در کلان کشور، نظریه های متعارف اقتصادی همچون نئو کلاسیک و کنزین ها را دنبال میکنند و خود را ملزم به اجرای این نظریه های اقتصادی غربی می دانند.

وی با بیان اینکه دولت وقتی که مبنا را قبول ندارد، در حوزه سیاست و برنامه و عمل هم دچار مشکل می شود، تصریح کرد: دوستان ما در دولت نمی گویند که مبنای اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند زیرا ریشه اش در قانون اساسی است و حضرت آقا در چارچوب اصل قانون اساسی سیاست های آن را ابلاغ فرمودند.

عبدالملکی همچنین افزود: دولت علنا نمی تواند بگوید که اقتصاد مقاومتی خوب نیست زیرا حرفی خلاف قانون است اما در عمل کار دیگری می کنند.

IMG00016

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه دولت منویات خودش را با اسم اقتصاد مقاومتی جلو می برد، گفت: یعنی مثلا بحث مسکن را قفل می کنند و اسمش را اقتصاد مقاومتی می گذارند، به دنبال صادرات بیشتر نفت خام است و این را اقتصاد مقاومتی می گویند، به دنبال آزاد سازی بازارهاست که افزایش قیمت ها را به دنبال دارد و… که همه این ها را با عنوان اقتصاد مقاومتی دنبال می کنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فقط در مبحث اقتصاد نیست که دولت به این شکل عمل می کند، اظهار داشت: در حوزه های دیگر مثلا موضوع “الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت” که الزام برنامه پنجم توسعه بود، سازمان مدیریت و برنامه ریزی می آید در جمع بندی خودش می گوید که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، همان مدل کینزین اقتصادی است.

عبدالملکی در پایان خاطرنشان ساخت: یکی نیست به آنها بگوید که کینزین به اسلام چه کار دارد، یعنی اسلام حرفی فراتر از یک اقتصاددان انگلیسی ندارد؟! و این ریشه انحرافات و اشکالات است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه