بازگشت‌ پذیری تحریم‌ها مانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: با این شرایط که هر لحظه ممکن است تحریم‌ها بازگردد، کسی حاضر نیست در کشور سرمایه‌گذاری کند، چرا که ریسک سرمایه‌گذاری به شدت بالاست.

بازگشت‌ پذیری تحریم‌ها مانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور

به گزارش ۸دی نیوز، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی نسبت به ابهامات موجود در جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ انتقاد کرد و اظهار داشت:‌ دغدغه جدی که در حال حاضر وجود دارد، این است که به همه کشورهای ۵+۱ اجازه داده شده، هر لحظه اراده کردند، تحریم‌های خود علیه ایران را برگردانند. از طرف دیگر می‌گویند ایران هم این اجازه را دارد که اگر آنها تحریم‌ها را برگردانند، ما هم بلافاصله غنی‌سازی را در هر سطحی که خواستیم از سر بگیریم.

وی برهمین اساس تصریح کرد: اما سوال جدی که در این میان وجود دارد، این است که تکلیف سرمایه‌گذاران در کشور چه می‌شود؟ آنها با چه اطمینانی در کشور سرمایه‌گذاری کنند؛ در شرایط فعلی وضعیت روشن بود که در تحریم هستیم و محدودیت‌هایی وجود دارد، لذا میزان سرمایه‌گذاری و افق‌های آن کاملا مشخص بود، اما در شرایط جدید هیچ اطمینانی وجود ندارد، چون بلافاصله پس از ۱۲ روز تحریم‌ها باز می‌گردد، بنابراین کدام سرمایه‌گذار عاقلی با این شرایط در کشور سرمایه‌گذاری می‌کند.

رئیس کمیته اقتصادی مجلس ادامه داد: لغو تحریم‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا زمانی که تحریم نیستیم، نفت بفروشیم و کالای مصرفی وارد کنیم و اما با شرایطی که هر لحظه ممکن است تحریم‌ها باز گردد، کسی حاضر نیست در کشور سرمایه‌گذاری کند، چرا که ریسک سرمایه‌گذاری به شدت بالاست و تا زمانی که ریسک سرمایه‌گذاری پایین نیاید، کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، لذا یکی از دغدغه‌های جدی که وجود دارد و کسی به آن پاسخی نداده، این موضوع است.

قادری با بیان اینکه با شرایط فعلی هر کدام از کشورهای ۵+۱ می‌توانند یک طرفه تحریم‌ها را بازگردانند، گفت: باید فرض کرد که این یک کشور همیشه آمریکا باشد؛ آمریکا از همین حالا می‌تواند به سرمایه‌گذاران عمده پیغام دهد که اگر در ایران سرمایه‌گذاری کنید من هر لحظه می‌توانم تحریم‌ها را برگردانم و به دلیل سرمایه‌گذاری در ایران هم با شما برخورد جدی خواهم کرد، لذا کدام سرمایه‌گذار عاقلی در دنیا حاضر است در کشور ما سرمایه‌گذاری کند؟

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: مشکل دیگر در توافق‌نامه موضوع صادرات اسلحه است. گفته می‌شود که صادرات اسلحه توسط ایران با هماهنگی امکان‌پذیر است. با توجه به اینکه ایران صادرات سلاح را به کشورهای دوست خود مثل سوریه، عراق و لبنان انجام می‌دهد و آمریکا در نقطه‌ مقابل ما به طرف‌های درگیر با کشورها سلاح می‌فروشد، لذا از هر مرجع بین‌المللی که بخواهیم، اجازه صادرات اسلحه را بگیریم، آمریکا آنجا حضور دارد و مانع صادرات اسلحه می‌شود بنابرین اینها ابهاماتی است که در این توافق‌نامه وجود دارد.

منبع : تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه