ایستادگی ایران در موضوع هسته‌ای دنیا را به مذاکره واداشت

کارشناس افغانستانی با اشاره به رفتار دوگانه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکا توانی برای تصمیم‌گیری مستقلانه ندارد و باید در این موارد با اسرائیل مذاکره و مشورت کند.

ایستادگی ایران در موضوع هسته‌ای دنیا را به مذاکره واداشت

به گزارش ۸دی نیوز، وحید مژده کارشناس مسائل منطقه‌ای افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با اشاره به تأکیدات ایران برای مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ در گذشته، اظهار داشت: اکنون دولت آمریکا به حقیقت پی برد و خود را ناگزیر به انجام مذاکرات دانست.

وی افزود: در گام نخست غربی‌ها از هر راهی تلاش در مجبور کردن ایران به پذیرش درخواست‌های واشنگتن و اتحادیه اروپا کردند، اما ایستادگی ایران در برابر تمام فشارهای اروپایی و غربی به‌ویژه در برابر تحریم‌های چند سال اخیر، آمریکا و گروه ۱+۵ مجبور به انجام مذاکرات شدند.

مژده با بیان اینکه تهران طی سال‌های گذشته انعطاف‌های زیادی نشان داد، گفت: ایرانی‌ها همواره در مورد مسائل جاری هسته‌ای کشوری انعطاف نشان داده اما آمریکا سعی در برخوردی قهرآمیز دارد.

وی در ادامه توافق گروه ۱+۵ با ایران را در میان کشورهای منطقه موثر دانست و گفت: در صورت انجام این توافق علاوه بر پیشرفت‌های اقتصادی در این کشور احتمال همگرایی، افزایش و استحکام روابط میان دولت‌های متخاصم نیز وجود دارد.

آمریکا اختیاردار دنیا نیست

مژده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آمریکا اختیاردار دنیا نیست، در خصوص مسئله عدم انعطاف واشنگتن و کشورهای گروه گروه ۱+۵ در برابر هیئت ایرانی مقیم در «وین» اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند تمام تصمیم‌ها را به تنهایی اتخاذ کند، بلکه باید در هر مورد با تل‌آویو گفت‌وگو کرده و رضایت اسرائیل را دریافت کند.

این کارشناس افغانستانی با بیان آمریکا از نظرات صهیونیست‌ها در این توافق بهره می‌برد، اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه گروه ۱+۵ تا حدی با یهودی‌های صهیونست نیز رابطه پیدا کرده و با وجود اینکه تل‌آویو نمی‌خواهد میان آمریکا و گروه ۱+۵ با ایران توافقی انجام شود و تلاش در عدم اجرایی شدن توافق میان طرف‌های مذاکره دارد.

وی افزود: اما هر چیزی که تل‌آویو بخواهد برای آمریکا نیز پذیرفتنی نیست، زیرا اکنون افکار عمومی نسبت به آمریکایی‌ها مثل ده‌ها سال پیش نیست و اکنون واشنگتن منافع ملی خود را در توافق با تهران می‌بینید و بنا بر گفته ‌ها مخالفت اسرائیل با مسئله توافق هیچ اثری نخواهد داشت.

واشنگتن خلاف عرف دیپلماتیک رفتار می‌کند

مژده با بیان اینکه گزارش‌هایی وجود دارد که هیئت مذاکره کننده آمریکایی آخرین نتایج مذاکرات را در اختیار تل‌آویو قرار می‌دهند، گفت: این نخستین اقدام خلاف عرف دیپلماتیکی آمریکا نیست.

وی تصریح کرد: تاریخ روابط سیاست خارجی کاخ سفید نشان می‌دهد آمریکا تابع منافع شخصی خود است.

این کارشناس افغانستانی گفت: ارسال گزارش از آخرین جزئیات مذاکرات به تل‌آویو پذیرفتنی نیست و بدون شک این اقدام آمریکایی‌ها در ادامه عدم توجه آن کشور به قوانین و عرف‌های بین‌المللی و دیپلماتیک است.

مژده در پایان سخنان خود با بیان اینکه توافق روی مسئله هسته‌ای ایران منافع غرب و شرق را تأمین می‌کند، خطاب به سران واشنگتن گفت: از بی‌توجهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها بگذرید و نگذارید تا تل‌آویو شما را به سمتی که می‌خواهد هدایت کند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه