مانورهای سیاسی در دانشگاهها همچنان ادامه دارد/نادیده گرفتن نقشه جامع علمی کشور کاهش رشد علمی را در پی داشته است

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت:نادیده گرفتن نقشه جامع علمی کشور کاهش رشد علمی را در پی داشته است.

مانورهای سیاسی در دانشگاهها همچنان ادامه دارد/نادیده گرفتن نقشه جامع علمی کشور کاهش رشد علمی را در پی داشته است

به گزارش ۸دی نیوز، “جبار کوچکی نژاد”، نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتگوی با ایلام بیدار با اشاره به سخنان رهبری در جمع اساتید دانشگاههای کشور گفت: مواردی را که مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید مطرح کردند از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد بررسی ویژه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این میان بحث نقشه جامع علمی کشور است که علیرغم تأکیدات ویژه اما کار اساسی بر روی آن صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس افزود: در واقع روند کاهش رشد علمی ناشی از نادیده گرفتن نقشه جامع علمی کشور است که این نقشه راهی را برای توسعه علمی کشور در مسیر تحقیقات علمی مشخص می کند به طوری که در همه حوزه ها باید از آن مسیر عبور کرد.

کوچکی نژاد ادامه داد: در این میان راهکارها و زیرنظام هایی که نیازاست، در نظر گرفته نشده و در عوض نیازهای شخصی و گروهی جایگزین گردیده که همین امر باعث ایجاد نگرانی مقام معظم رهبری شد تا تذکراتی را به مسئولان اجرایی بدهند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص مساله بورسیه ها بیان کرد: بحث بورسیه ها در همه دولت ها بعنوان یک مسئله بسیار عادی در حال انجام بود، ولی در یکی دو سال اخیر به یک سناریو و بهانه ای تبدیل شد که عده ای می خواستند به نظام آسیب برسانند و از آن بعنوان یک اهرم استفاده کردند.

وی تصریح کرد: متأسفانه وزرا هم در همان جهت حرکت کردند و به خواسته های افرادی که خواسته های سیاسی در دانشگاه را بعنوان محلی برای خواسته های سیاسی و حزبی تلقی می کردند، همراه شدند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: علیرغم هشدارهای کمیسیون آموزش و تحقیقات در بحث بورسیه ها و به محض ورود کمیسیون و نمایندگان به این موضوع در مقابل وزارت علوم کمیته دیگری را که متشکل از نمایندگان همراه آنان بودند را تحت عنوان کمیته هایی در وزارت علوم شکل داد که البته نمایندگان در این باره دقت نکرده و که همین باعث ایجاد مشکلاتی برای جامعه شد.

*مجلس در بحث بورسیه ها دقیق عمل نکرد

کوچکی نژاد با بیان اینکه همین امر باعث ایجاد هرج و مرج در بحث بورسیه ها شد، گفت: مجلس در بحث بورسیه ها دقیق عمل نکرد و می توانست بهتر از این عمل کند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: بیان این موضوع باعث شد تا داوطلبین یا دانشجویانی که در این عرصه فعالیت کنند از درس عقب بیافتادند در صورتی که این دانشجویان از افراد اثرگذار نظام جمهوری اسلامی بودند و موضوع بورسیه ها حقی بود که نظام برای آنان قائل بود.

وی اضافه کرد: این مشکل جز به خاطر ایجاد فضای سیاسی از سوی وزارت علوم نبود، البته وزارت باید اقدام اساسی کند و مطمئن باشد که مجلس به این موضوع محکم و قاطعانه ورود می کند و در این راستا برای مجلس فرقی نمی کند که با چه کسی طرف باشد.

کوچکی نژاد افزود: علیرغم مطالبات مردم و رهبری از وزارت علوم، متأسفانه نتوانسته اند مطالبات را جامه عمل بپوشانند و مانورهای سیاسی و حزبی در این وزارتخانه و در دانشگاه ها همچنان به قوت خود باقی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مردم
اونوقت حرکت جنابعالی در فضای دانشگاه و افطاری دادن به جمعیت به اصطلاح جوان چه معنایی داره؟!
در حاشیه