مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان:

گورهای سردابه‌ای در رشت کشف شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: گورهای سردابه‌ای در بافت تاریخی رشت متعلق به افرادی است که بر اثر بیماری نادری جان خود را از دست داده‌اند.

گورهای سردابه‌ای در رشت کشف شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اعلام کرد که ولی جهانی امروز در خصوص کشف گورهای سردابه‌ای در رشت اظهار کرد: هنگام عملیات خاک‌برداری در بافت تاریخی رشت با نظارت کارکنان یگان حفاظت، سازه جناقی شکلی رویت شد که بلافاصله کار متوقف و موضوع مورد بررسی قرار گرفت. این سازه به‌صورت طاقی جناقی است و فضایی گنبدی‌شکل دارد که با بررسی فضای داخلی آن و با توجه به محتویات داخل گورها، بعضی از استخوان‌ها سوخته به نظر می‌رسد.

وی در ادامه افزود: وجود خاکستر و زغال در داخل یکی از این سردابه‌ها نشان‌دهنده این است این گورها متعلق به افرادی است که بر اثر بیماری طاعون، وبا و یا بیماری لاعلاج دیگری که بر اساس متون تاریخی، از جمله بیماری‌های واگیردار بوده، فوت کرده‌اند. همچنین مستندات موجود در محوطه نیز حکایت از آن دارد که بیماری نادری در شهر همه‌گیر شده و بعد از فوت افراد، برای اینکه بیماری به دیگران سرایت نکند، اسکلت‌های انسانی را همراه با لوازم شخصی‌شان در داخل گور قرار داده‌اند و دهانه ورودی گور را کاملاً مسدود کرده‌اند تا جایی که دسترسی به داخل گور غیرممکن شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اظهارنظر قطعی را منوط به کاوش‌های باستان‌شناسی دانست و تصریح کرد: با اخذ مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی امید است به ابهامات و سؤالات مطروحه در مورد این اتفاق نادر پاسخ داده شود. در این راستا عملیات عمرانی پروژه در محدوده مذکور تا روشن‌شدن موضوع متوقف شده است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه