مستندساز گیلانی در گفتگو با هشت‌دی:

«نوکر قدیمی» یک اصالت فرهنگی را روایت می‌کند

مستندساز گیلانی با اشاره به اهدافش از ساخت مستند «نوکر قدیمی»، گفت: رجوع به اصالت نوحه و سبک زندگی مداحان قدیم چراغ راهی برای احیای فرهنگ و شاخصه‌های مداحی است.

«نوکر قدیمی» یک اصالت فرهنگی را روایت می‌کند

محمدحسین احمدی در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به جزئیاتی در خصوص ساخت مستند جامع پیرغلامان استان گیلان، اظهار کرد: در این مستند که در رشت و حومه رونمایی می‌شود به زندگی ۱۴ پیرغلام حسینی (ع) پرداخته شد.

وی با بیان اینکه این مستند شامل چند بخش اعم از زندگی شخصی و معرفی پیرغلامان است، افزود: همچنین آثار و نمونه‌های مداحی این پیرغلامان نیز در مستند مذکور به نمایش گذاشته می‌شود.

مستندساز گیلانی ادامه داد: بخش دوم مستند به معرفی بقاع متبرکه‌ای که پیرغلامان در آنجا مداحی کردند؛ مانند خواهر امام (ع) و بقعه آسید ابراهیم، بقعه آقا سید عباس آقا سید اسماعیل و دیگر بقاع می‌پردازد.

احمدی تصریح کرد: مستند پیرغلامان حسینی در بخش دیگری به روضه‌های خانگی با قدمت بالای ۲۰۰ سال و همچنین روضه‌های خانگی که این پیرغلامان سال‌ها در آن فعالیت داشتند می‌پردازد.

این مستندساز با اشاره به اینکه پژوهش مستند پیرغلامان حسینی استان گیلان حدود چهار سال پیش آغاز شد، افزود: ضبط کار از اوایل کرونا آغاز شد و تا چند ماه گذشته نیز ادامه داشت.

وی تصریح کرد: علت طولانی‌شدن ساخت مستند این بود که ما به هر گزاره‌ای که می‌رسیدیم آن را دنبال می‌کردیم و راجع به آن پژوهش انجام می‌شد.

علاقه‌ای که انگیزه ساخت مستند «نوکر قدیمی» شد

احمدی به انگیزه خود از ساخت این مستند اشاره کرد و گفت: علاوه بر عشق و علاقه‌ای که به حضرت سیدالشهدا (ع) از کودکی داشتم، دیدن زندگی پدربزرگم (مرحوم گداعلی احمدی) که از شاعران و پیرغلامان امام حسین (ع) بود باعث شد به ساخت چنین مستندی رو بیاورم.

وی بیان کرد: هدف از ساخت مستند پیرغلامان حسینی گیلان، احیای سنت تقدیر و تجلیل از مقام شامخ پیرغلامان حسینی و احیای نوحه‌های قدیم و شناخت جایگاه رفیع پیرغلامان و ایجاد انگیزه برای مداحان جوان جهت ارتباط قلبی و دلی با بهره‌مندی از سیرهٔ مداحان قدیم است.

احمدی با بیان اینکه به دلیل تنوع سبک‌های متفاوت و پر آسیب، حلقه گمشده‌ای در بین مداحان و پیرغلامان به وجود آمده است افزود: رجوع به فرهنگ و اصالت نوحه و سبک زندگی مداحان قدیم چراغ راهی برای احیای فرهنگ اصیل مداحی و شاخصه‌های مداحی است.

مستندساز گیلانی با اشاره به ملاک انتخاب پیرغلامان حسینی برای ساخت این مستند بیان کرد: با توجه به تعدد پیرغلامان حسینی در هر شهرستان با تعداد محدودی که دارای شاخص‌هایی اعم از اشتهار در شهر و استان، فعالیت در امر آموزش مداحان تراز، ارتباط مستمر با علمای شهر و استان داشتند را برگزیدیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه