استاد دانشگاه گیلان مطرح کرد:

زبان و اندیشه دو اصل جدایی‌ناپذیر

استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه طبق سطح‌بندی جهانی ادبیات فارسی در رأس ادبیات جهان قرار دارد، گفت: زبان و اندیشه دو اصل جدایی‌ناپذیر هستند.  

زبان و اندیشه دو اصل جدایی‌ناپذیر

 به گزارش به گزارش هشت‌دی، زبان نماد فرهنگ، اندیشه، آداب‌ورسوم و هویت ملی است که گویای تاریخ و پیشینه یک ملت است به همین جهت در تقویم شمسی، ۲۷ شهریور هم‌زمان با سالگرد درگذشت استاد شهریار به نام روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی نام‌گذاری شده است.

 در این راستا گفتگویی با نصرالله زیرک استاد دانشگاه گیلان ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 نصرالله زیرک در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به جایگاه وزین ادبیات فارسی در جهان، اظهار کرد: طبق سطح‌بندی جهانی، ادبیات فارسی از لحاظ غنی‌بودن، پرباری و سنگینی ادبیات در رأس این جایگاه قرار دارد.

 وی به عوامل مؤثر بر این جایگاه شاخص اشاره کرد و گفت: ادبیات فارسی دارای شاعران برجسته متعددی است که در دانشگاه‌های اروپا، آمریکا، کانادا و… دارای کرسی‌هایی از جمله حافظ، سعدی، نظامی، مولوی و شاهنامه شناسی هستند تا جایی که گوته شاعر معروف تحت‌تأثیر شعرای ایرانی، اقدام به سرودن دیوان غربی شرقی می‌نماید یا ادبیات فرانسه که متأثر از قابوس‌نامه و آثار سعدی است که این مسئله یکی از دلایل افتخار به این ادبیات ملی اسلامی است.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد: زبان فارسی از گذشته‌های دور در کشورهای پاکستان، بنگلادش، افغانستان، تاجیکستان به‌عنوان زبان اصلی استفاده شده است که هم‌اکنون نیز شعرایی در این ملل وجود دارند که به زبان فارسی شعر می‌سرایند.

 زیرک ادامه داد: از میان آثار حماسی، شاهنامه فردوسی به علت شاخصه‌های برجسته و انسانی در رأس حماسه‌های مختلف در بین ادبیات جهان قرار دارد.

 وی با بیان اینکه زبان و اندیشه دو اصل جدایی‌ناپذیر هستند، گفت: وقتی کسی سخن می‌گوید به‌نوعی اندیشه گذشتگانش را در زبان گفتاری خویش جلوه‌گر می‌نماید؛ لذا به‌عنوان‌مثال کشوری که لائیک است درکی از واژه آخرت ندارد؛ چون در ذهن آن ملت جایگاهی ندارد؛ این در حالی است که در بین یک ملت مسلمان این واژه سرشار از معنا و مفهوم است.

 این استاد دانشگاه افزود: کشور ایران در طول گستره خویش قبل و بعد از اسلام مهد اندیشه و تفکر بوده است همان‌طور که قبل از ظهور اسلام، بزرگ‌ترین کتابخانه متعلق به جندی‌شاپور بوده همچنین برجسته‌ترین بیمارستان که حتی از ملل دیگر بیماران لاعلاج را برای درمان به آن منتقل می‌کردند، آثار مختلفی که اندیشه‌هایی مثل اوستا و کارنامه اردشیر بابکان در آن جریان دارد و پس از اسلام نیز، قرآن و تعالیم دینی به ادبیات فارسی غنا بخشید و اندیشه‌های متعالی اسلامی و انسانی بدین‌وسیله شکل گرفت.

 زیرک با اشاره به عوامل آسیب‌زننده به بدنه ادبیات اظهار کرد: تا زمانی که ساختار ادبیات حفظ شود، ورود واژه‌های بیگانه هیچ‌گونه آسیبی به بدنه ادبیات وارد نمی‌کند؛ زیرا ناخودآگاه تعامل بین ملل سبب ورود واژه‌های بیگانه به ادبیات خواهد شد که این مسئله فقط مختص به ادبیات فارسی نیست؛ بلکه در تمامی کشورها اتفاق می‌افتد؛ لذا زمانی این مسئله آسیب‌زا خواهد بود که در ترجمه متون فارسی از دستور زبان بیگانه استفاده کنیم.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند توجه و اهتمام ویژه بر زبان مادری خویش هستیم؛ لذا متأسفانه با کاهش‌پذیرش دانشجو در این رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها به علل مختلف مواجه هستیم که این مسئله نیازمند توجه ویژه به زبان و ادبیات فارسی و دعوت مردم در جهت حفظ این میراث ارزشمند است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه