در فرهنگ اسلام جوان جایگاهی ارزشمند و بلند دارد

همزمان با ولادت باسعادت حضرت علی اکبر(ع) و بزرگداشت روزجوان ازسوی هیئت رزمندگان اسلام شهرستان لنگرود مراسم سخنرانی باحضور حجه الاسلام حسینی اراکی درمسجدشهدا (امینی) لنگرود برگزار شد.

در فرهنگ اسلام جوان جایگاهی ارزشمند و بلند دارد
به گزارش هشت دی نیوز، همزمان با ولادت باسعادت حضرت علی اکبر(ع) و بزرگداشت روزجوان ازسوی هیئت رزمندگان اسلام شهرستان لنگرود مراسم سخنرانی باحضور حجه الاسلام حسینی اراکی  درمسجدشهدا (امینی) لنگرود برگزار شد.
حجه الاسلام حسینی اراکی با تبریک میلاد خجسته حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان گفت: امروز روز جوان است، کانون شور و هیجان، نشاط و سلامت و نسل بالنده جوامع. امروز میلاد پسری رشید، دلیر، زیبا و شبیه ترین کس به رسول خداست، جوانی که سیمای نورانیش، سیمای رسول خدا و گفت وگویش گفت وگوی رسول خدا بود، هر کس که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت بر چهره او می نگریست و آنان که با چهره دلربای پیامبر(ص) و صدای پرچاذبه آن حضرت آشنا بودند، آنگاه که او از پشت دیوار، زبان به سخن می گشود، گویی صدای رسول اکرم(ص) را می شنیدند.

وی به نقش وجایگاه جوان دراسلام اشاره نمود و گفت: درفرهنگ اسلام، جوان جایگاهی ارزشمند و بلند دارد. جوان به دلیل پاکی روح، خلوص و شهامت، شایسته تکریم و توجه است. روایات معصومین، جوان را به ملکوت نزدیکتر از دیگران می داند و به تعبیر پیامبر(ص) فضیلت جوان عابد که از آغاز جوانی عبادت کند بر پیری که وقت کهولت به عبادت بپردازد، همانند فضیلت پیغمبران بر دیگر مردمان است
در همین راستا جامعه شناسان رشد و توسعه جوامع انسانی را درابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در گرو درک نسل جوان و اهتمام به امور آنها می دانند و معتقدند روح لطیف و قلب جوان تجلی گاه شور و آهنگ زندگی است و اگر این شور با اخلاق و ایمان درهم آمیزد، سعادت نسل جوان و به دنبال آن،سلامت جامعه بشری تضمین خواهد شد.
اما نسل جوان برای رسیدن به این سعادت به دنبال الگویی مناسب است. اگر او بین گفتار و کردار الگوی خود تضاد و تعارض ببیند نمی تواند به او اعتماد کرده و از اندیشه های او پیروی کند. اسوه ها و قهرمانان نهضت بزرگ اسلامی، هیچ گاه کم نبوده و نیستند. هر چه این اسوه ها کامل تر، متعالی تر، خدایی تر و آسمانی تر باشند، راه روشن تری از هدایت، پاکی و ایمان در برابر جوانان قرار می دهند. علی اکبرِ امام حسین(ع) یکی از اسوه های جاویدان برای امروز و فرداهاست. جوان شجاع، حق طلب و زیبا روی که، شجاعت، شرافت، محبت، هوشیاری، بخشندگی و دیگر ویژگی های نیکوی او، پیش از آنکه در کربلا روایت شوند، بارها بر زبان دوست و دشمن جاری گشته اند.

درادامه افزود:حضرت علی بن الحسین(ع) با ویژگی های اخلاقی و رفتاری خود در جوانی نگاه انبوه جوانان را به سوی خود جلب می کرد. او که از سلاله پیامبر بود، همواره به اخلاق و رفتار او نظر می کرد و خود را بدان صفات می آراست. به هنگام جوانی در میان جمع و با دوستان خود، گشاده رو و شادمان بود؛ ولی در تنهایی اهل تفکر و همراه با حزن بود. علاقه فراوانی به خلوت با خدای خود و پرداختن به راز و نیاز و گفتگو باخالق هستی داشت. در زندگی آسان گیر، ملایم و خوش خو بود، با بینوایان و فقرا که از نظر ظاهری در جامعه و نگاه دنیا طلبان احترام چشمگیری نداشتند، نشست و برخاست می کرد، با آنان همسفره می شد و با دست خود در دهانشان غذا می گذارد. اصالت های فکری واستواری های روحی، وی را چنان کرده بود که هیچگاه و از هیچ حاکمی هراس نداشت.
حجه الاسلام حسینی اراکی بااشاره به فضیلت اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) گفت: حضرت علی اکبر(ع) مظهر ادب و تواضع بود و طراوت و شور جوانی، هرگز وی را از دایره ادب، به ویژه در برابر پدر، خارج نکرد. این آموزگار جوان، رمز جاودانگی را به جوانان آموخت: حق محوری، ادب و فروتنی. ادبش در برابر پدر، تنها به دلیل روابط عاطفی نبود؛ بلکه پدر را امام و مقتدای خویش می‌دانست. پدر نیز فقط بدان سبب که علی فرزند او بود، بدو عشق نمی‌ورزید؛ بلکه او را جوانی نجیب، پاک‌دامن و پرهیزکار می‌دید و از این‌ رو، او را گرامی می‌داشت.

منش و رفتار حضرت علی اکبر،پشتوانه ای بی نظیر و پر افتخار استکه دل گرمی های فراوانی برای جوانان امروز پدید می آورد؛ دل گرمی هایی که هر آزاد اندیشی را به پیروی از علی اکبر (ع) فرا می خواند. شایستگی های علی اکبر(ع) به اندازه ای است که کینه توزترین دشمنان را به اقرار وا می دارد
معاویه و چند تن از نزدیکانش در مجلسی گرد هم نشسته بودند که معاویه پرسید: چه کسی شایسته ترین فرد برای پیشوایی مردم است؟ اطرافیان گفتند: خود شما. معاویه گفت: نه، علی بن الحسین بن علی (ع) از همه لایق تر است. جد او رسول خداست. او شجاعت بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و زیبایی بنی ثقیف را به ارث برده است.

هیات رزمندگان اسلام شهرستان لنگرود

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه