پایگاه خبری تحلیلی 8دی نیوز
https://www.8deynews.com
مسئول بسیج دانشآموزی سپاه قدس گیلان در گفتگو با هشتدی:
مکتب عاشورا را بهعنوان یک سند جدی تشکیلاتی مورد توجه قرار دهیم
مسئول بسیج دانشآموزی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه مکتب عاشورا صرفاً یک واقعه تاریخی نیست بلکه لازم است به آن بهعنوان یک سند جدی تشکیلاتی توجه کنیم و جنبههای مختلف در ابعاد تربیتی، مدیریتی، ارتباطی، ساختاری و … را از دل این مکتب استخراج کنیم.
حامد حبیبزاده در گفتگو با هشتدی با اشاره به تعریف جبهه حق و باطل به عنوان یکی از مؤلفههای اساسی نهضت و مکتب عاشورا، اظهار کرد: اصل جهاد در مکتب عاشورا زمانی قابل تعریف است که در تقابل با باطل شکل قرار میگیرد لذا باید باطلهای پیرامون را بشناسیم و در مدار حق در مقام تقابل با آن از وضعیت انفعال خارج شویم همانطور که در واقعه عاشورا چیزی تحت عنوان بیتفاوتی و انفعال نسبت به پدیدههای پیرامون وجود ندارد.
وی به ابعاد مختلف این مسئله اشاره کرد و گفت: اگر شما خودتان را در مدار مبارزه با باطل تعریف نکنید تا زمانی که از این انفعال خارج نشوید هر کجای عالم که باشید فرقی نمیکند لذا یک جوان مسلمان، دغدغهمند و علاقهمند به رشد مکتب و کشورش نباید در فضای انفعال قرار بگیرد بلکه باید به اطرافش به دقت بنگرد و اتصالات معنایی پیرامونش را پیدا کند و به تعبیر مقام معظم رهبری در هر جایی که هست آنجا را مرکز عالم بداند و اقدام و عمل را در پیش بگیرد.
مسئول بسیج دانشآموزی سپاه قدس گیلان تصریح کرد: یکی از نکات بارز در واقعه عاشورا حضور تمامی اقشار از کودک تا پیرمرد، زن و مرد، کاسب و تاجر، عالم و مجاهد است که این مسئله نشاندهنده این است که در دفاع از حق کسی نمیتواند به بهانه اقتضائات مختلف خود را از معرکه کنار بکشد بلکه تمام سطوح اجتماعی جامعه مکلف به دفاع از حق هستند.
حبیبزاده با اشاره به جایگاه مهم جهادتبیین در این راستا، بیان کرد: صحنه عاشورا فقط مختص به همان مقطع درگیری فیزیکی نیست بلکه تبیین پیام شهدا مهمتر از خونی است که بر زمین میریزد درست همان راهی که حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا پیریزی کرد که اگر این تبیین زینبی نبود این حماسه در صفحات تاریخ گم میشد لذا این مسئله حامل پیامی مهم برای تمام مکتبهایی است که بر مدار حق و رو به پیشرفت قرار دارند.
وی اضافه کرد: تبیین، توجه به بعد رسانهای و اذهان عمومی است و اینکه پشت هر حماسه منطقی وجود دارد که پنهان و نیاز به تبیین است، آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند کار زینبی و در تقابل با باطل، تکلیف هیچگاه تمامشدنی و امری مقطعی نیست بلکه امتداد دارد و در طول زمان تنها جنس آن فرق میکند.
وی ادامه داد: مکتب عاشورا صرفاً یک واقعه تاریخی نیست بلکه لازم است به زیارت عاشورا به عنوان یک سند جدی تشکیلاتی توجه کنیم و جنبههای مختلف در ابعاد تربیتی، مدیریتی، ارتباطی، ساختاری و … را از دل این مکتب استخراج کنیم.
مسئول بسیج دانشآموزی سپاه قدس گیلان در پایان خاطرنشان کرد: زمانی میتوانیم در راستای گام دوم انقلاب اسلامی در جهت تحقق تمدن نوین و دولت اسلامی قدم برداریم که بتوانیم داشتههای دینی و سیرهائمه را به سیره رفتاری تبدیل کنیم و در تشکلهای مختلف هرکس به اقتضای جایگاه خویش تکلیف خود را از این مکتب در تمامی ابعاد استخراج کنیم لذا راه نجات ما در توجه به این ظرفیتهای دینی و قرآن به عنوان دستورالعمل زندگی است و لازم است به جای مطالعه سطحی، این پیامها را به فرآیندهای رفتاری تبدیل کنیم و بر این اساس گام برداریم تا در مسیر صحیح زمینهسازی ظهور قرار بگیریم.
انتهای خبر/
نظرات