گردآورنده کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!»:

خطر تحریف سازمان‌یافته در آثار تاریخی وجود دارد

گردآورنده کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!» با بیان اینکه دشمنان با اغراض مختلف اقدام به تحریف تاریخ انقلاب و سیره امام خمینی (ره) می‌کنند، گفت: امروز در آستانه خطر تحریف سازمان‌یافته قرار داریم و این معضل در آثار تاریخی به‌سرعت در حال رشد است.

خطر تحریف سازمان‌یافته در آثار تاریخی وجود دارد

به گزارش هشت‌دی، حجت‌الاسلام سهراب مقدمی شهیدانی در سومین نشست «از سرگذشت تا سرنوشت» با نظری به کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!»، اظهار کرد: مقوله نقد مسئله‌ای پر رمز و راز و قطعاً دارای تبعاتی است لذا افراد قلیلی جرأت ورود به این حوزه را دارند که این مسئله ناشی از عدم نهادینه‌سازی این فرهنگ در جامعه است در حالی که هر نقد دارای یک پیوست تکمیلی است و باید با اشتیاق از آن استقبال کرد.

وی از خطر تحریف سازمان‌یافته در آثار تاریخی خبر داد و گفت: ما امروز در آستانه خطر تحریف سازمان‌یافته یا فساد سیستماتیک قرار داریم که خوشبختانه با هوشیاری رهبری و بیداری جریان‌های متعهد، هیچگاه محقق نخواهد شد اما ناگفته نماند که این معضل در آثار تاریخی به سرعت در حال رشد است.

گردآورنده کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!»، تصریح کرد: همه‌ساله رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بر خطر تحریف نظر و دیدگاه‌ امام تأکید می‌کنند که این امر نشان‌ از اهمیت بالای این مسئله دارد.

حجت‌الاسلام شهیدانی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری خط تحریف، بیان کرد: دشمنان و معاندین با اغراض مختلف اقدام به تحریف تاریخ، علی‌الخصوص تاریخ انقلاب و سیره امام می‌کنند و فارغ از مواجب، اهداف شخصی نیز دارند اما این مسئله به دلیل تشخیص درست مخاطبان اثر بسیار کمی دارد ولی بی‌اثر نیست.

وی ادامه داد: این آثار در داخل کشور به ظاهر مستند و با منابع موجه تولید می‌شود و متأسفانه توسط مراکز و نهادهای رسمی با جوایز ملی تجلیل می‌شوند و همچنین این آثار تجلیل شده توسط رسانه‌های داخلی به‌ویژه رسانه‌ملی ترویج می‌شود.

این منتقد و نویسنده با اشاره به کتاب «الف لام خمینی» اظهار کرد: با وجود گذشت ۶ سال از تألیف این کتاب بی‌هیچ دلیلی مدام ترویج و تبلیغ می‌شود و در این ایام نیز مکرراً در رسانه ملی به آن پرداخته شد.

حجت‌الاسلام شهیدانی تصریح کرد: خطر تحریف امام از سوی مقام‌ معظم‌ رهبری از سال ۸۰ تاکنون مطرح شده است اما ایشان از ناممکن بودن حذف و تحریف امام در بلندمدت نیز یاد کردند و در آن به مصادیقی مانند قیام عاشورا و جایگاه تبیینی حضرت زینب(س) اشاره کرده‌اند.

وی افزود: شخص امام اولین مقابله‌کننده با تحریف نهضت و سیره سیاسی خویش از ابتدای نهضت تا وصیت‌نامه بوده است کما اینکه در مورد ائمه اطهار نیز این مسئله صادق است اما کمتر بدان پرداخته شده است، در وصیت نامه امام چهار تذکر آمده که همه موارد در رابطه با تحریف‌ستیزی است که نشان می‌دهد ردپای این تحریف سازمان‌یافته از زمان امام وجود داشته و تا به اکنون تداوم یافته است.

این منتقد و کارشناس تاریخی به ارائه آماری از منابع کتاب مذکور پرداخت و گفت: حدود سه هزار و ۷۸۳ منبع برای این کتاب ذکر شده که از این تعداد هزار و ۱۳۲ منبع از اسناد منتشر نشده ساواک است لذا
در وزارت اطلاعات، اسناد با حساب و کتاب خاصی منتشر می‌شود لذا استفاده از این اسناد منتشرنشده در کتاب، راه صحت‌سنجی را بر کارشناسان خواهد بست و یکی از مشکلات بزرگ این کتاب محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام شهیدانی در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب شامل ۷۵۷ مورد خاطرات شفاهی است که فاقد صحت کافی است و توسط هر فردی ممکن است نقل شود لذا بهره‌گیری از منابع سست و ادعایی از نقاط ضعف این اثر محسوب می‌شود.

حسین بهمنش مدیر سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی استان گیلان نیز در ادامه در این نشست، اظهار کرد: به علت فقدان جریان نقد در استان، سلسله برنامه‌هایی در حیطه آثار تاریخ معاصر با حضور نویسندگان و کارشناسان این حوزه تدارک و برگزار شد تا شاهد شکل‌گیری یک جریان فکری فرهنگی در راستای بلوغ آثار و ایجاد انگیزه در بین نویسندگان جوان باشیم.

وی به برگزاری سلسله نشست‌های «از سرگذشت تا سرنوشت» از ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: این برنامه با نگاهی به آثار دوران تاریخ معاصر با دیدگاهی موشکافانه به همراه ارائه نقطه‌ نظرات شکل گرفت.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی استان گیلان تصریح کرد: طی سالیان طولانی پس از رحلت امام‌ خمینی (ره)، کتاب‌های مختلفی در این‌ حوزه به نگارش درآمده اما کتاب «الف لام خمینی» توسط مطالعات و پژوهشات سیاسی و یک سازمان دولتی و متعلق به یک نویسنده معتبر است لذا از این منظر نکات قابل توجهی وجود دارد.

بهمنش با اشاره به برخی از اشکالات محوری این اثر بیان کرد: نویسنده این کتاب یک فرد شناخته‌شده و معتبر در حوزه تاریخ‌نگاری و دفاع‌مقدس است که علی‌رغم این سبقه درخشان، این اثر در حوزه سندی، تاریخی و روایی دارای اشتباهات مکرر و غیر‌قابل‌قبولی است، علی‌الخصوص وقتی در رابطه با رهبر و بانی انقلاب روایت شده است.

وی ادامه داد: کتاب «الف لام خمینی» توسط یک مؤسسه‌دولتی و نویسنده مشهور نگارش شده و تبلیغات فراوانی برای آن صورت گرفته است لذا حجت‌الاسلام حمید روحانی به عنوان یک منتقد با ورود به این حوزه و انتشار آن در کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!» واکنش‌های دقیقی داشتند که در امتداد تلاش‌های ایشان این نقطه‌نظرات توسط حجت‌الاسلام مقدم شهیدانی جمع‌آوری و تنظیم شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه