مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان:

سازه‌های موزه میراث روستایی گیلان نیازمند نگاه ویژه مسئولان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه حفظ و نگهداری سازه‌های موجود در موزه میراث روستایی نیازمند نگاه ویژه مسئولان است، گفت: اعتبار سال گذشته موزه ۸ میلیارد تومان بود که تنها یک میلیارد تومان تخصیص یافت. 

سازه‌های موزه میراث روستایی گیلان نیازمند نگاه ویژه مسئولان است

به گزارش هشت‌دی، ولی جهانی با اشاره به اینکه پس از زلزله ۱۳۶۹ سال برای حفظ میراث مادی و معنوی مردم گیلان ، اکوموزه میراث روستایی استان، توسط محمود طالقانی یکی از اساتید دانشگاه در سال ۱۳۸۴ در منطقه سراوان رشت بنا نهاده شد، اظهار کرد: موزه میراث روستایی، گیلانی کوچک در دل جنگل‌ها است. سایت این موزه ۲۶۳ هکتار و مساحت بنا‌ها ۴۵ هکتار است که به ۹ روستای، جلگه شرق، مرکز، غرب و کوهپایه، کوهستان و ساحل شرق و غرب تقسیم شده است.

وی با اشاره به اهداف ایجاد موزه میراث روستایی افزود: در این موزه تلاش شده تا میراث معماری، معنوی، طبیعی، کشاورزی، فرهنگی و صنایع‌دستی مردم گیلان حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: بیش از ۸۰ سازه ازمناطق مختلف گیلان با نام خود صاحبان ملک به این موزه انتقال داده شده که ۳۵ بنا شامل خانه‌های مسکونی، قهوه‌خانه، انبار برنج، مسجد، کارگاه آهنگری، کوره ذغال‌گیری و تالار اجتماعات در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سازه‌های موزه میراث روستایی نیازمند نگاه ویژه مسئولان است

جهانی با بیان اینکه حفظ و نگهداری سازه‌های موجود در موزه میراث روستایی نیازمند نگاه ویژه مسئولان است، گفت: بیش از ۵۰ نفر مستقیم در این موزه فعالیت دارند و اعتبار سال گذشته موزه ۸ میلیارد تومان بود که تنها یک میلیارد تومان تخصیص یافت.

این مسئول با اشاره به اینکه موزه میراث روستایی گیلان تصویری زنده از زندگی سنتی مردم استان و پل ارتباطی نسل امروز با گذشته مردم این سرزمین است، خاطرنشان کرد: در موزه میراث روستایی می‌توان معماری، صنایع دستی، آداب و رسوم، کشاورزی، هنر‌های بومی و جنگل‌های اصیل هیرکانی را مشاهده کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه