کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با هشت‌دی:

تخلیه هیجانات زودگذر در چهارشنبه‌سوری آسیب‌های جبران‌ناپذیری به‌همراه دارد

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به ایجاد یک بدعت فرهنگی در آیین چهارشنبه‌سوری، گفت: تحریف آداب و رسوم اصیل منشاء بسیاری از مشکلات اجتماعی است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به‌همراه دارد.

تخلیه هیجانات زودگذر در چهارشنبه‌سوری آسیب‌های جبران‌ناپذیری به‌همراه دارد

آسیه مقتدر در گفتگو با هشت‌دی در رابطه با تحریف برخی آیین و رسوم ایرانی در طول زمان، اظهار کرد: اکنون آیین قدیمی چهارشنبه‌سوری به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی منجر به غفلت خانواده‌ها از فرزندانشان شده است، گفت: این در حالی است که نظارت خانواده بر فرزندان بسیار تاثیرگذار است و به وسیله یک برنامه‌ریزی صحیح و کنترل و تفریحات سالم می‌توان از بسیاری از این آسیب‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی به چالش فرزند‌سالاری در جوامع امروز اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها از زیر بار مسئولیت فرزندان، شانه خالی می‌کنند در حالی که حتی نباید اجازه خرید مواد محترقه و‌ عبور و مرور در مکان‌های شلوغ را بدهند لذا بسترسازی در این مسئله بسیار دخیل است.

مقتدر تصریح کرد: کنترل و ایجاد تعامل صحیح با فرزندان به‌وسیله رفتارهای خوشایند در این راستا موثر است.

تحریف آداب و رسوم اصیل منشاء بیشتر مشکلات اجتماعی است

وی به فراموشی سنت‌های و آداب و رسوم اصیل به عنوان منشاء بیشتر مشکلات اشاره کرد و گفت: زیر پا‌ گذاشتن سنت‌ها و زبان گیلکی و انقراض نسل، از علل بسیاری از معضلات اجتماعی هستند این در حالی است که سنت‌هایمان باید از ریشه احیاء شود.

این روانشناس ادامه داد: سنت چهارشنبه‌سوری از گذشته رواج داشته و عوارض و مشکلاتی که هم‌اکنون در جامعه امروز شاهد هستیم ریشه در غفلت از باورهایمان دارد در حالی که این سنت‌ها باید زنده شود.

ایجاد بدعت فرهنگی در آیین چهارشنبه‌سوری

وی به چهارشنبه‌سوری به عنوان نوعی بدعت فرهنگی در این راستا اشاره کرد و گفت: نسل جوان به علت تخلیه هیجانات زودگذر، درگیر یک ضرر جبران‌ناپذیر و در برخی موارد قطع‌عضو خواهد شد که متاسفانه هیچ دستاوردی جز پشیمانی تا پایان عمر نخواهد داشت.

مقتدر با اشاره به عدم رویکرد صحیح فرهنگی در نهاد‌های متولی‌امر در این راستا بیان کرد: به‌وسیله اقدامات تاثیرگذار در فرهنگ‌سازی با روش‌های مختلف در راستای جذب نسل جوان می‌توان گام برداشت.

وی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای ملت ایران خاطرنشان کرد: امید است همگی به یک تفکر عقلانی در این راستا برسند تا شاهد ضررهای جبران‌ناپذیر نباشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه