آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی عراق به ایران

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از موافقت آمریکا با آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی عراق به ایران خبر داد.

آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی عراق به ایران

به گزارش هشت‌دی، حمید حسینی امروز در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: در سفر وزیر خارجه عراق به واشنگتن، دولت آمریکا با اعطای معافیت مجدد اجازه داده که ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی برق عراق به ایران پرداخت شود. اخیرا مسائلی بین آمریکا و عراق در رابطه با آزادسازی منابع ارزی عراق وجود داشت و در نهایت سه هفته قبل «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در بازدید از آمریکا مذاکره‌ای داشت مبنی بر اینکه منابع مالی عراق که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است را آزاد کند.

وی در ادامه افزود: در آن زمان درباره بدهی‌های عراق به ایران نیز صحبت کرد تا این کشور بتواند معافیت خرید برق و گاز از ایران را تمدید کند. در پایان آن سفر اعلام شد که آمریکا به عراق معافیت مجدد اعطا کرده و اجازه داده ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی برق به ایران پرداخت شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: به دلیل سیاست‌های ارزی آمریکا، مشکلاتی در روابط تجاری عراق با سایر کشورها وجود داشت که نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود اما با توجه به اینکه ایران و عراق همسایه هستند، می توانند راه‌های تبادل کالا و ارز را با یکدیگر هماهنگ کنند تا در کوتاه‌مدت مشکلی برای روابط تجاری دو کشور ایجاد نشود.

عراق روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی دارد که بر اساس قطعنامه سازمان ملل این پول در ابتدا به بانک آمریکایی وارد می‌شود و بانک مرکزی عراق دستور می‌دهد تا این پول به بانک‌های عراق سویفت شود؛ بخشی از این درآمد نیز به‌صورت اسکناس تحویل داده می‌شود. آمریکا بر بازار ارز عراق نظارت دارد اما باید توجه داشت که همه فعالیت‌های بانکی عراق از طریق بانک‌ها انجام نمی‌شود و عملاً مسیر ورود ارز به ایران بسته نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه