رئیس دانشگاه گیلان:

آل‌بویه، نخستین حکومت ایرانی شیعی شمال ایران که دانشگاه را پایه‌‌گذاری کرد

رئیس دانشگاه گیلان از تاسیس گروه پژوهشی آل‌بویه در دانشگاه‌گیلان خبر داد و گفت: آل‌بویه نخستین حکومت ایرانی شیعی است که دانشگاه را پایه‌گذاری کرد و بنیان حکومتش را بر کتاب و توسعه کتابخانه‌ها بنا نهاد.

آل‌بویه، نخستین حکومت ایرانی شیعی شمال ایران که دانشگاه را پایه‌‌گذاری کرد

به گزارش هشت‌دی، فرید نجفی در همایش ملی آل‌بویه در تالار حکمت دانشگاه‌گیلان با اشاره به ابعاد حکومت آل‌بویه، اظهار کرد: با توجه به اینکه در یک کشور اسلامی و شیعه زندکی می‌کنیم این سلسله مغفول واقع شده چون از نخستین حکومت‌هایی است که مذهب تشیع را از خطه گیلان به کل جهان اسلام توسعه داد.

وی به افتخار میزبانی این همایش در دانشگاه گیلان اشاره کرد و گفت: در عظمت این خاندان همین بس که نخستین حکومتی است که صدای پبامبر اسلام را در جهان اسلام منعکس کرد و در بازه سلل‌های ‌۳۲۰ تا ۴۵۰ قمری، خدمات شایانی را ارائه کرد؛ آل‌بویه نخستین حکومت ایرانی شیعی در قلمرو عباسی است که دانشگاه را پایه‌گذاری کرد و بنیان حکومتش را بر کتاب و توسعه کتابخانه‌ها بنا نهاد.

رئیس دانشگاه گیلان تصریح کرد: این حکومت از شمال ایران برخواسته و تا غرب، مرکز و عراق امروزی پیشروی و تسلط یافتند و سبب ترویج اسلام شیعی شدند.

نجفی به جایگاه ممتاز این حکومت از منظر علمی و فرهنگی پرداخت و گفت: در این حکومت به لحاظ امور فرهنگی فضای مناسبی شکل گرفت و از جهت کتاب و کتابخوانی امتیازات خاصی وجود داشت.

وی با اشاره به بهره‌گیری از این همایش‌ها در کشور در راستای نتیجه‌گیری عملی در پیشبرد امور فعلی کشور، بیان کرد: این حکومت در قرن چهارم هجری بدون هیچ چشمداشتی به آن سوی مرزها توانستند با اتکا به داخل، حکومتشان را توسعه دهند لذا از این جهت می‌تواند الگوی خوبی برای مدیریت کشور باشد.

رئیس دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: گروه پژوهشی آل‌بویه با همکاری پژوهشکده گیلان‌شناسی متشکل از پژوهشگران و اساتید در دانشگاه‌گیلان در حال شکل‌گیری است تا ان‌شاء الله بتواند منشاء اثر برای استان و کشور باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه