نوازنده و استاد موسیقی‌ در گفتگو با هشت‌دی:

هنر قبل از انقلاب در اختیار ابتذال بود

نوازنده و استاد موسیقی‌ با بیان اینکه هنر قبل از انقلاب در اختیار ابتذال بود، گفت: قبل از انقلاب، هنر ابزاری برای مقاصد غیر‌اخلاقی بود که جامعه را دچار معضلات اجتماعی می‌کرد.

هنر قبل از انقلاب در اختیار ابتذال بود

ولی نیکوکار در گفتگو‌ با هشت‌دی، به تمایز انقلاب اسلامی از انقلاب‌های دیگر اشاره و اظهار کرد: بنابر فرمایش امام‌خمینی(ره)، انگیزه الهی و وحدت کلمه، علت اصلی شکل‌گیری این انقلاب است.

وی با استناد به تاریخ، به نگاه تجاری و ابتذال هنر در قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب، هنر ابزاری برای ابتذال و مقاصد غیر‌اخلاقی بود که جامعه را دچار معضلات اجتماعی می‌کرد، فضای موسیقی یک فضای کاباره‌ای و اشعار به‌صورت کوچه‌بازاری بود و موسیقی در آنجا به بدترین حالت اجرا می‌شد؛ به عبارتی سیاست ابتذال و انحراف بر جامعه حاکم و هنر ابزاری برای ترویج فساد بود.

نوازنده و استاد موسیقی‌ گیلانی اذعان کرد: در آن دوران در سینما فحشا رواج داشت که در این راستا امام خمینی (ره) فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم.

نیکوکار تصریح کرد: سینما به عنوان یک هنر مکمل که باید مروّج مضامین الهی باشد، قبل از انقلاب در اختیار ابتذال بود.

تجمل‌گرایی؛ انحرافی در حوزه هنر

وی به تشریح وضعیت آثار موسیقیایی در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و تصریح کرد: در دهه ۶۰، آثار خوبی با مضامین اسلامی شکل گرفت و هنر تماماً در خدمت دفاع مقدس بود، کلام همگام با مردم و هنر در اختیار انقلابیون بود اما با گذشت زمان و پس از دوران دفاع‌مقدس شاهد انحرافاتی در حوزه هنر بودیم به‌طوری‌که هنرمندان دچار نوعی تجمل‌گرایی شدند که بخشی از آن به سیاست‌گذاری‌های نامناسب بر‌می‌گردد که نتوانستند ادامه راه را به درستی ترسیم نمایند.

نیکوکار ادامه داد: سهم‌خواهی برخی هنرمندانی که هنوز به خاندان پهلوی تعلق‌خاطر داشتند و عدم پرداختن به هنرمندان ارزشی که کم‌کم جایگاهشان را در حوزه هنر از دست دادند، از علل افول هنر پس از انقلاب است.

لزوم سیاست‌گذاری مستحکم جهت جلوگیری از نفوذ در فضای موسیقی

این هنرمند گیلانی با اشاره به تهاجم‌های فرهنگی هنری خاطرنشان کرد: امروزه در کشور شاهد موسیقی وارداتی و ذائقه‌سازی و سهل‌انگاری شوراهای سیاست‌گذاری در نهادهای متولی امر و ارجحیت روابط بر ضوابط هستیم که موجب آسیب‌های زیادی به این حوزه شده است لذا باید یک سیاست‌گذاری مستحکم برای جلوگیری از نفوذ در فضای باز موسیقی صورت بگیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه