بررسی ۲۰۰ اسکلت انسان در آزمایشگاه انسان‌شناسی گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: حدود ۲۰۰ اسکلت بدست آمده انسان از کاوش‌های انجام شده در منطقه “لیارسنگ بن املش ” در آزمایشگاه انسان‌شناسی استان در دست مطالعه و بررسی است.

بررسی ۲۰۰ اسکلت انسان در آزمایشگاه انسان‌شناسی گیلان

به گزارش ۸دی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان امروز در حاشیه همایش نگرشی تحلیلی بر چشم انداز باستان شناسی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر گیلان نخستین استانی است که دارای آزمایشگاه انسان شناسی در کشور می‌باشد، اظهار کرد: بر اساس کاوش‌هایی که در منطقه لیارسنگ بن املش از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ انجام شد، بالغ بر ۲ هزار شی و ۲۰۰ اسکلت انسان بدست آمد که با توجه به اسکلت های کشف شده، نیازمند مکانی برای نگهداری آنها برای استفاده دانشجویان و اساتید و مطالعات کافی درباره آنها بودیم.

وی در ادامه افزود: آزمایش هایی که در این آزمایشگاه بر مجموعه ای از اسکلت های مکشوفه انجام می شود، اطلاعاتی درباره موضوعاتی همچون شکل استخوان ها و دندان های انسان هایی که در آن دوران‌ها می زیستند و همچنین نوع غذا، قد و چهره‌شان و بومی و غیر بومی بودن را در اختیار ما قرار می دهد و مردم می‌توانند از گذشته آنها اطلاعات بیشتری بدست آورند.

ولی جهانی با اشاره به طبیعت ناب گیلان و تاریخی بودن آن بیان کرد: ۶ بافت تاریخی در گیلان وجود دارد که قدیمی ترین آثار تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان و اوایل دوره اسلامی است و بیشتر بناهای تاریخی گیلان مربوط به دوره اسلامی دوره قاجار و اواخر صفویه است. قبل از قاجار و صفویه بناهای زیادی در گیلان بوده اما به‌دلیل اقلیم آن تخریب شده است که بر اساس کاوش های باستان شناسی می توانیم اطلاعات ذی قیمتی را از این بناها کسب کنیم. تاکنون کاوش های باستان شناسی بسیاری در گیلان همچون در محل مسجد صفی در تپه پیرانشهر لاهیجان و در منطقه رودسر انجام شده و نشان دهنده آن است که باستان شناسی دوره اسلامی بسیار قوی بوده و نیازمند حمایت دولت و اعتبارات کافی است تا بتوانیم کاوش های باستان شناسی بیشتری انجام دهیم.

این مسئول ایجاد دفتر باستان شناسی را یکی از اهداف باستان شناسی شهری عنوان کرد و گفت: این دفتر استعلامات حوزه بافت تاریخی را پاسخ می دهد به این معنا که اگر قرار است بنایی در بافت تاریخی ساخته شود و نیاز به تعیین حریم دارد، حریم آن مشخص و سپس مجوز صادر شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه