۸ محصول کشاورزی امسال شناسنامه‌دار می‌شود

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: شناسنامه‌دار شدن ۸ محصول کشاورزی آغاز شده و از سال آینده الزام است، همه محصولات کشاورزی با کد QR باید صادر شود.

۸ محصول کشاورزی امسال شناسنامه‌دار می‌شود

به گزارش ۸دی، معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی سم و کود، اظهار کرد: شناسنامه‌دار شدن ۸ محصول کشاورزی شامل ۴ محصول زراعی و ۴ محصول باغی آغاز شده است و از سال آینده الزام شده است که همه محصولات کشاورزی صادراتی باید دارای کد QR باشد.

وی در ادامه افزود: کنوانسیون حفظ نباتات از سه سال پیش کشورها را ملزم کرده است که محصولات شناسنامه‌دار صادر کنند و ما اکنون از این برنامه عقب هستیم. این محصولات شامل گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، فلفل و انواع محصولات جالیزی هستند. ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تا پایان برنامه پنج ساله باید دارای کد QR باشند.

شاهپور علایی مقدم تاکید کرد: نهاده‌های کشاورزی اساس امنیت غذایی کشور را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل کیفیت آنها باید بسیار مناسب باشد و واردکنندگانی که سم و کود وارد می‌کنند و یا آنهایی که در داخل کشور فرموله می‌کنند باید کیفیت این نهاده‌ها را در نظر بگیرند. برنامه دولت برای صادرات سموم کشاورزی نیز تدوین شده و حتی می‌خواهیم باز صادرات انجام دهیم و در حقیقت ایران به هاب صادراتی نهاده‌های کشاورزی تبدیل شود.

این مسئول در ادامه به تولید ۱۰۶ میلیون تن محصول زراعی و باغی در کشور اشاره و عنوان کرد: ۱۴ میلیون هکتار هم سطح زیرکشت در کشور است و اینها نشان می‌دهد که کیفیت نهاده‌هایی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند، چقدر مهم است. میزان کل تولیدات کشاورزی کشور را ۱۲۵ میلیون تن است، استفاده از آفت‌کش‌ها تا ۴۰ درصد می‌تواند جلوی از بین رفتن محصولات کشاورزی را بگیرد.

علایی مقدم با بیان اینکه استفاده از سم و کود در بخش کشاورزی ضروری است، گفت: برخی با شعار محصولات سالم و ارگانیک، فکر می‌کنند، بدون استفاده از این نهاده‌ها می‌توان محصول کشاورزی کافی تولید کرد، اما چنین تصوری غلط است و ما هنوز هم با میزان سم و کودی که کشورهای مختلف استفاده می‌کنند، فاصله زیادی داریم. مثلا در ژاپن، سالانه ۱۸ کیلوگرم، در مکزیک ۱۴ کیلوگرم و در دنیا ۲.۹ کیلوگرم در هکتار سم استفاده می‌شود، اما این رقم در کشور ما تنها ۲ کیلوگرم است.

وی تصریح کرد: کسانی که عنوان می‌کنند استفاده از سم و کود در کشور باعث باقی مانده سموم در محصول می‌شود، باید بدانند که طبق اعلام فائو ۷۰ درصد اثرگذاری آفت‌کش‌ها به نحوه استفاده از آنها مربوط می‌شود و این درحالی است که تنها ۸ درصد کشاورزان تحصیلات دانشگاهی دارند و باید در این زمینه کار شود.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت کیفیت سموم هم اشاره کرد و گفت: کشاورزان باید از سموم باکیفیت استفاده کنند، به طوری که به جای استفاده از ۴ بار، یک بار از سم استفاده شود.

سید مهدی حسینی ‌‌‌‌‌‌رئیس هیات مدیره انجمن وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان سم و کود ایران در ادامه این نشست از مالیات بر ارزش افزوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتقاد کرد و گفت: در حالی که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفته می‌شود ۹ درصد باید مالیات گرفته شود، اما عملا ۱۳ درصد مالیات می‌گیرند، در حالی که از نظر ما باید این مالیات حذف شود. شرکت خدمات حمایتی و کشاورزی تولیدکننده انحصاری کود است و باید این کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند.

حسینی در ادامه اجازه ورود کود و سم به کشور را که پیش از این ممنوع بود اقدامی مهم خواند و خاطرنشان کرد: این کار باعث می‌شود سموم باکیفیت وارد کشور شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه