"مجید روحی" استاد دانشگاه در نشست هم اندیشی روز قدس مطرح کرد

توجه به موضوع فلسطین از پیامدهای راهپیمایی روز قدس است/ قدرت جبهه مقاومت و تأثیرات عینی و ذهنی آن بر رژیم صهیونیستی

استاد دانشگاه و دکترای روابط بین الملل با تأکید بر اینکه به تناسب نیروهای مقاومت نیز قوی تر شده اند و به توازن قوا رسیده اند، گفت: رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد حمله تمام عیار نداشته و بازدارندگی اش با افزایش قدرت مقاومت ضعیف شده و برای اولین بار در سال های اخیر قدرت پوشالی اش زیر سوال رفته و مثل گذشته قادر به انجام هر تحرکی در منطقه نیست.

توجه به موضوع فلسطین از پیامدهای راهپیمایی روز قدس است/ قدرت جبهه مقاومت و تأثیرات عینی و ذهنی آن بر رژیم صهیونیستی

“نشست هم اندیشی روز جهانی قدس” توسط پایگاه خبری هشت دی با حضور دکتر “مجید روحی” استاد دانشگاه و جمعی از خبرنگاران و دانشجویان برگزار شد.

“مجید روحی” دکترای روابط بین الملل و استاد دانشگاه در این نشست با بیان تاثیرات و پیامدهای روز قدس در سطح منطقه و جهان تصریح کرد: شاید بسیاری معتقد باشند برگزاری تظاهرات و شعار دادن راهی از پیش نمی برد اما نگاه جمهوری اسلامی در سال های اخیر این است که بهترین راه مقابله با اسراییل، ایجاد یک مقاومت است که در سال های اخیر در جنگ سی و سه روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی و جنگ هشت روزه حماس و اسراییل در سال ۲۰۰۸ میلادی، ابعاد گسترده تری نسبت به قبل پیدا کرده که مقاومت ‌تنها در چارچوب انتفاضه و انقلاب سخت خلاصه نمی شود و جنبه نظامی آن اهمیت بیشتری دارد. از سال ۲۰۰۸ میلادی، به بعد به جز یک مورد ۱۲ روزه، اسراییل آن طور که باید و شاید نتوانسته تحرکاتی در غرب علیه فلسطین و حزب الله انجام دهد و این نشان دهنده رسیدن حماس و گروه های مقاومت به یک بازدارندگی است و این بازدارندگی اعلام صلح علیه سیاست های رژیم اسراییل است.

وی با تشریح اولین پیامد برگزاری تظاهرات روز قدس ادامه داد: زمانی که کشورهای عربی طبق صلح ابراهیم در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی این صلح در پی عادی سازی روابط علنی شد، کشورهای منطقه مثل امارات متحده عربی، بحرین، سودان، عربستان و مراکش عادی سازی روابط را شروع کردند مثل اقدام اخیر امارات در ایجاد یک منطقه یهودی نشین در داخل کشور یا ایجاد روابط تجاری گسترده توسط عربستان و امارات. این روابط که غیرعلنی و پشت درهای بسته انجام می شد به ویژه از سال ۲۰۱۱ میلادی با بحث بیداری اسلامی، مباحث برجام در سال ۲۰۱۵، انرژی هسته ای ایران و سوریه و یمن باعث شد روابط این کشورها به ویژه عربستان و امارات علنی تر شود. سازمان اطلاعات اسراییل و سازمان اطلاعات امارات و عربستان جلسه هایی داشتند و بعدها این موضوع علنی شد و حتی به ایجاد سفارت منجر شد.

اولین پیامد راهپیمایی روز قدس در رأس قرارگرفتن موضوع فلسطین است

این کارشناس روابط بین الملل افزود: بحرین، امارات و عربستان که خود را خادم حرمین شریفین و رهبر جهان اسلام و مهد دین اسلام تعریف می کردند، روابطش را علنی کردند و اولین اثر و پیامد راهپیمایی و تظاهرات روز قدس این است که کماکان موضوع فلسطین در راس مسائل جهان عرب و مسلمنان قرار بگیرد که نگاه جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب نیز در این جهت است که موضوع فلسطین و قدس باید در راس همه امور جهان اسلام باشد.

وی ادامه داد: یکی از بدیهی ترین اصولی که می تواند مسئله فلسطین را در صدر امور قرار دهد در راهپیمایی است. کشورهای مختلف جهان دور هم جمع می شوند و موضوع فلسطین را یاداور می شوند که این مسئله سبب ایجاد انگیزه از لحاظ معنوی در بین مردم کشورهای مسلمان و ملت هایی که با سیاست های دولتمردانشان در تضاد هستند می شود به خصوص در سال های اخیر در المپیک و بازی های ورزشی هم بیشتر شاهد این مسئله هستیم مثل نوجوان شطرنج باز اردنی که همین اخیرا از رقابت با نماینده رژیم صهیونیستی امتناع ورزید و به صورت بالقوه راهپیمایی می تواند مسئله فلسطین را در اذهان مورد توجه قرار دهد.

افزایش توان منطقه ای ایران در سال های اخیر

روحی با اشاره به توان مضاعف ایران در عرصه منطقه ای اظهار کرد: در سال های اخیر بعد از انقلاب، به ویژه در سال ۲۰۰۵ میلادی، با شکل گیری قدرت عراق شیعی، جمهوری اسلامی ایران به توان مضاعف در عرصه منطقه ای رسیده، به یک منطقه نفوذ با بازوان اجرایی سیاست های آن همچون حزب الله، حماس، یمن، حشدالشعبی عراق و… . در پیش گرفتن روز قدس، عنصر مقاومت و بازدارندگی ایران را افزایش می یابد و این مسئله را در جهان از حالت انفعلال به فعالیت می رساند. و این مسئله برای ایران، حکم سیاست راهبردی دارد به ویژه با شکل گیری انتفاضه سوم در فلسطین. برپایی و یادآوری روز قدس، برگزاری کنفرانس ها و سمینارها باعث می شود مسئله قدس در رأس مسائل عمومی قرار بگیرد و در اذهان عمومی به نمایش دربیاید.

روز قدس جریانات مقاومت را همسو می کند/ در مقامات فلسطینی اشتراکات نظر وجود ندارد

وی با اشاره به ایجاد همسویی در بین ملت ها با راهپیمایی روز قدس تصریح کرد: در فلسطین جنبش خودگردان “محمود عباس” مواضع محکمی در برابر اسرائیل ندارد و بیشتر در برابر عربستان از تشکیل دو دولت فعال حمایت می کند یک دولت مستقل فلسطینی و یک دولت اسراییلی با ایجاد بیت المقدس شرقی و غربی که اسراییل حتی قائل به آن نیست. در مقامات فلسطینی اشتراکات نظر وجود ندارد و این تظاهرات می تواند این گروه ها را با جریانات مقاومت همسو کند. “محمود عباس” کسی که به دنبال مصالحه و قراردادهای صلح بود به این نتیجه رسید که بهترین راه مقابله با اسراییل، مقابله مسلحانه و جنگ است.

اوج مقاومت با رشادت ها و سیاست های راهبردی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

این استاد دانشگاه ادامه داد: جریان مقاومت از سال ۲۰۱۱ میلادی بعد از قضایای تونس، مصر، لیبی و بحرین شکل تازه ای به خودش گرفته و در سوریه به اوج خودش رسید به ویژه با رشادت ها و سیاست های راهبردی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی. در یمن نیز تحرکات خوبی انجام گرفته با وجود اینکه ۸ سال از آغاز آن می گذرد سعودی ها و همفکرانشان نتوانستند سیاست هایشان را در یمن پیاده کنند. راهپیمایی به عنوان یک سیاست می تواند به جریان مقاومت شکل تازه ای بدهد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی نیز هرگونه تحرک از سوی رژیم صهیونیستی با مقابله جدی رو به رو خواهد شد. گفته می شود اسراییل بیش از ۴۰۰ بار در فضای منطقه ای و ایران علاوه بر نفوذ و ترورها، بمباران ایجاد کرده و از سوی ایران در هر عرصه پاسخ جدی داده شده است. در عرصه دریایی این رقابت شدیدتر شده با صحبت های نتانیاهو که گفته بود باید جنگ با ایران را در عرصه دریایی بکشانیم و جلوی کشتی های ایران را بگیریم که عملا موفق نشدند چون با در هر هجوم با پاتک مواجه شدند.

راهپیمایی از عناصر مهم جریان مقاومت است

روحی با تشریح تاریخچه مقاومت در ادامه بیان کرد: جریان مقاومت از فلسطین شکل گرفت و گردان های عزالدین قسام به عنوان جریان مقاومت تلقی می شدند. راهپیمایی از عناصر مهم جریان مقاومت است و در سطح منطقه و جهان پیامدهایی دارد از جمله اختلافات جریان های حاکم در داخل اسراییل، اختلاف بین یهودیان مهاجر از عربستان و یهودیان اروپایی و تبعیض بین عرب تبارها و اختلافات احزاب حاکم بین نتانیاهو و نفتالی بنت. این موضوع در داخل اسراییل باعث افزایش شکاف های همزمان در بین کشورهای عربی و کشورهایی که اهل سازش نیستند در حال افزایش است.

قدرت جبهه مقاومت و تأثیرات عینی و ذهنی آن بر رژیم صهیونیستی

وی خاطرنشان کرد: این نظریه ها فرضیه و تئوری است و باید عملی شود و این فرآیند نیاز به ابزارهای نظامی، اقتصادی و سیاسی دارد ولی ایجاد این ذهنیت تاثیراتی در پی دارد. در حوزه روابط، قدرت سخت و قدرت نرم هست و تهدیدات عینی و ذهنی داریم و فقط جنبه های عینی مطرح نیست جنبه ذهنی نیز هست به عنوان مثال موشک هایی که به اسراییل زده شد در ذهنیت شان تاثیرگذار است در میزان توان و ادعای گنبد اهنین و از لحاظ روانی اثرات و پیامدهای خودش را دارد.

این استاد روابط بین الملل در پاسخ به خبرنگار هشت دی در رابطه با ضعف قدرت اسراییل و قوی شدن مقاومت در منطقه اظهار کرد: اسراییل به عنوان یک‌ موجودیت برای بقای خود می جنگد و به دنبال گسترش است و استراتژی اش را افزایش می دهد. اساسا قدرت رژیم صهیونیستی تنها نظامی نیست بلکه سلاح یهودیان، فکر است. متفکران روابط بین الملل در حوزه روانشناسی، جامعه شناسی و اکثر برندگان جوایز نوبل در حوزه های مختلف یهودی هستند. قدرتشان در تفکر است و در قدرت علوم انسانی خلاصه می شود و این مسئله به بقای رژیم صهیونیستی کمک می کند. قدرت مالی این رژیم از قدرت فکری اش بیشتر است و رسانه ها و مراکز قدرت را در دست دارند. لابی یهود، بزرگترین لابی در آمریکاست که هر ساله نمایندگان کنگره را جمع و پول انتخابات را جمع آوری می کند و با استفاده از روش های غیر اخلاقی برای پیشبرد منافع یهود بهره می برند.

قدرت پوشالی اسرائیل زیر سوال رفته

وی با تأکید بر اینکه به تناسب نیروهای مقاومت نیز قوی تر شده اند و به توازن قوا رسیده اند، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد حمله تمام عیار نداشته و بازدارندگی اش با افزایش قدرت مقاومت ضعیف شده و برای اولین بار در سال های اخیر قدرت پوشالی اش زیر سوال رفته و مثل گذشته قادر به انجام هر تحرکی در منطقه نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه