ساخت نخستین چراغ ال‌ای‌دی کوانتومی جهان با سبوس برنج

گروه تحقیقاتی با استفاده از پوسته دور ریز برنج، نخستین چراغ ال‌ای‌دی نقاط کوانتونی سیلیکونی را در جهان ساخته‌اند.

ساخت نخستین چراغ ال‌ای‌دی کوانتومی جهان با سبوس برنج

به گزارش ۸دی، نقاط کوانتومی پتانسیل منحصربه فردی در زمینه‌های مختلف از ساخت تلویزیون‌ و سلول‌های خورشیدی گرفته تا درمان پیشرفته سرطان دارد اما تولید این نقاط در مقیاس بالا خطراتی برای محیط زیست به هراه دارد. حال دانشمندان دانشگاه هیروشیما در ژاپن راهی سبز و پاک برای تولید نقاط کوانتومی پیدا کرده‌اند. گروه تحقیقاتی با استفاده از پوسته دور ریز برنج نخستین چراغ ال‌ای‌دی نقاط کوانتونی سیلیکونی را در جهان ساخته‌اند.

نقاط کوانتومی معمولا حاوی مواد سمی مانند سرب، کادمیوم و سایر فلزات سنگین می‌شوند، بنابراین ساخت آنها با استفاده از نانومواد باعث نگرانی‌های زیست‌محیطی بسیاری می‌شود. فرایند جدی دانشمندان ژاپنی این نگرانی‌ها را به حداقل می‌رساند. نوع نقاط کوانتومی به کار رفته در این چراغ ال‌ای‌دی از سیلیکون است، بنابراین فلز سنگینی در ساخت آن به کار نرفته است. ثبات و دمای عملیاتی بالای نقاط کوانتومی سیلیکونی باعث شده که گزینه مناسبی برای محاسبات کوانتومی باشد. از سوی دیگر ماهیت غیرسمی این نقاط امکان استفاده از آنها در حوزه پزشکی را نیز فراهم می‌کند.

گروه تحقیقاتی به دنبال ساخت نقاط کوانتومی سیلیکونی با استفاده از مواد دور ریز بود. سالانه ۱۰۰ میلیون تن پوسته برنج در جهان دور ریخته می‌شود. این پوسته‌ها منبع بزرگی از سیلیکون هستند. دانشمندان با استفاده از یک روش پردازش جدید از این منبع دور ریز برای ساخت نقاط سیلیکونی استفاده کردند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه